Catatan

Tunjukkan catatan dari Februari, 2014

DARI MESIR: TERKINI!!

Imej
The media needs to understand reality, not a general's dreams Middle East Monitor
Friday, 14 February 2014 14:33 Something remarkable happened in Egypt this week. The military junta that deposed the country's first democratically-elected president, Mohamed Morsi, and is now putting him on trial for a plethora of politicised charges, not only filmed the president meeting with his attorney to discuss legal strategy but also released the tape to the public.

Why didn't this send shockwaves through the Western media and human rights circles? The president has not been allowed to have the normal level of access to counsel. One would have expected news stories to focus on this vulgar breach of confidentiality when he was finally allowed a few minutes with his attorneys to prepare for court.

Some journalists chalked this up to the "normal" excesses of military juntas that cannot reasonably be expected to adhere to international standards of…

FASAKH CARA CERAI TAK BAIK?

Saya sebenarnya tidak mahu ambil tahu berkenaan isu Nuruk Izzah. Nak bercerai atau apa pun, itu adalah hal rumahtangga beliau. Cuma saya nak ambil kisah berkenaan dengan tajuk berita berkenaan Nurul Izzah ini, iaitu ;

Nurul mohon cerai cara baik, bukan fasakh

Yang ini memang saya keliru.

Apa yang dimaksudkan dengan cerai cara baik ni? Adakah mereka menyatakan bahawa cerai cara fasakh adalah satu cerai cara tidak baik? Cuba story sikit.....

Cerai adalah satu perkara yang diharuskan oleh Allah SWT. Namun, ianya adalah perkara yang dibenci oleh Allah SWT. Biarlah ianya cerai secara 'baik' atau 'tidak baik=fasakh', ianya tetap tidak disukai Allah SWT. Mahu tidak mahu, yang menjadi mangsa adalah anak-anak. Biar bagaimana 'baik' sekalipun cara penceraian itu, anak TETAP menjadi mangsa.

Oleh itu, adakah cerai secara fasakh ini adalah satu cerai yang tidak baik? Cerai fasakh ada dalam syariah Islam, dan cerai fasakh ini cerai cara tak baik? Maksudnya, syariah dari Allah…

NAK TANYA DETAIL TENTANG PBS, TANYA LPM, BUKAN KPM.

Sudah 4 artikel saya yang berlarutan tentang PBS. Termasuk yang ini, yang kelima.

Untuk kali kelima ini, saya ingin memaklumkan kepada semua manusia di Malaysia ini, pendirian saya terhadap PBS.

Saya sokong 60%.

Lagi 40%, perlu ada penambah baikan.

Roh yang dilontarkan oleh Lembaga Peperiksaan tentang PBS, memang saya sokong. Namun, cara pelaksanaan yang membebankan para guru, saya tidak sokong. Walaupun isteri saya menganggap bebanan itu adalah satu tanggungjawab yang perlu diserap olehnya sebagai guru demi untuk anak didiknya, namun saya dapati, jika dilihat pukul rata kepada seluruh warga guru, ianya tidak adil.

Tadi saya ada katakan berkenaan roh yang ingin dibawa oleh PBS oleh Lembaga Peperiksaan. Anda semua tahu tidak roh yang ingin dibawa itu?

Saya yakin, ramai yang tak tahu. Dan saya juga yakin, ramai yang terlepas pandang, bahawa, PBS ini sebenarnya adalah dibawa masuk ke Malaysia  oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia.

Apa-apa yang berkaitan dengan PBS, ianya perlu dirujuk oleh …

HANYA GURU YG MALAS TAKUT DENGAN PBS?

Jumaat lepas, ayah saya dimasukkan ke hospital. 5 tulang rusuk beliau patah. Akibat jatuh. Saya dapat berita daripada adik ketika jam 12:30tgh. Saya pun bergegas ke rumah, dan meminta isteriku menghantar saya ke masjid yang berdekatan dengan stesen komuter. Saya bercadang ke hospital berkenaan dengan komuter.

Semasa dalam kereta, menuju ke masjid, saya ada bertanya dengan isteri saya, betul ke semua warga pendidik tidak sukakan PBS? Isteri saya tidak menjawab terus. Dia diam seketika, seperti mahu mengolah ayat agar jawapan yang diberikan adalah tip top. Mungkin..

"Di sesi petang, semua cikgu, tiada masalah dengan PBS. Mungkin sebelah pagi, bermasalah sedikit agaknya.." itu jawapan tip top isteriku.

"Nape plok?", tanya saya hairan.

"Ye la, sesi petang kami dah 3 tahun pengalaman dengan PBS ni. Manakala yang sesi pagi, baru sahaja bermula berubah sistem. Mesti bercelaru macam kita yang mengajar tingkatan 1 dan 2 ni masa mula-mula PBS diperkenalkan.."

"…

PAS HANYA PAK TURUT DALAM PR..

Saya rasa memang teruk PAS kena tibai oleh blogger yang sorang ni. Nak tau kenapa, jom baca bawah ni....

MB Selangor & Kempunan Politik Posted by satupas under PAS, PAS Selangor | Label: , , , , , |

Pada ana, malang sungguh bila kita jadi parti sampingan yang tidak
mampu bercakap tidak kepada rakan lain yang kurang diterima rakyat
berbanding kita. Malang.


Pada ana, berdasarkan pemerhatian, hampir pasti Anwar akan mengambil
alih tugas sebagai MB Selangor. Pasti. Anwar sendiri pun sudah
berjumpa dengan ramai kerabat Selangor, untuk memastikan jalan ke
Pejabat Menteri Besar tidak terhalang oleh keputusan Tuanku Sultan.

Pada ana, ini soal meniaga. Kalau Sultan tengok Anwar tidak akan
menganggu ekonomi Istana, siapapun yang jadi MB, Tuanku ok ajer. Apa
ada hal. Janji, bisnes berlaku seperti biasa.


Dalam kemelut ini, pada ana, yang rugi kita. Asyik jadi pemerhati
kepada permainan orang lain. Kadangkala rasa juga bodohnya pemimp…

KENAPA MANSUHKAN PBS. SISTEMNYA DAH BAGUS LAA..

Saya tidak mengerti, kenapa ada segolongan guru-guru begitu lantang mendesak pemerintah agar PBS ini dimansuhkan terus. Betul-betul saya sedih. Termasuk isteri saya, seorang guru. Sistemnya adalah murni, hanya perlaksanaan dia agak kelam. Itu sahaja. JANGAN POLITIKkan ia.

Jika PBS itu AMAT membebankan, kenapa isteri saya tidak pernah merungut akan sistem PBS ini? Mungkinkah kerana beliau adalah Jurulatih Utama PBS Sains Tingkatan 1 dan 2, menyebabkan beliau beranggapan PBS ini bagus.

Hmmm,.. seseorang yang memahami kehendak PBS, amat bersetuju dengan sistem ini, manakala guru-guru yang lain, takkan tak faham kot?

Saya musykil, dan sedih. Kerana BUKAN semua guru yang merungut dengan PBS. Hanya sebahagian. Dan yang paling penting, guru-guru, yang dulunya malas, akan bermasalah dengan sistem baru ini. Ini kata isteri saya, bukan saya. Dan ada tambahan. Kebanyakan guru yang tak perform, adalah dari jantina lelaki.... itu saya no komen. Ungkapan isteriku itu berdasarkan pengalamnnya mengaj…

NATANG APA EVIDEN, DESKRIPTOR DLL DALAM PBS NI?

Ada orang tanya aku pasal band 1 hingga band 6. Bukan takat band, tapi dia tanya aku pasal deskriptor, sppbs dan fail showcase.

Dia ingat aku tak tau, sebab aku bukan cikgu agaknya. Sebenarnya, aku mula-mula tak tau, tetapi disebabkan ianya menarik perhatian aku, sebab anak aku tahun lepas baru masuk darjah 1, maka saya wajib untuk mengetahui.

Alhamdulillah, isteri saya adalah jurulatih utama untuk PBS ini. Banyak dia membantu untuk saya tahu prestasi anak saya disekolah.

Tapi takpalah. Orang yang mentaliti telah dizombikan dengan peperiksaan, mereka tidak akan faham PBS ini.

Aku nak cerita sedikit dengan band ni. Yang aku tahu, band ini, bukan band menyanyi. Bukan band orkestra. bukan band Metallica. Tapi, indikator guru yang mengajar anak muridnya, ketika dalam kelas dia mengajar. Nak aku detailkan ke?

Tak payahlah. Nak tau, hangpa tanya sendirilah dengan guru-guru yang mengajar. Belajar sedikit untuk bertanya kepada yang lebih tahu, apabila nakkan ilmu. Eh, silap. Bukan tanya kepad…

PBS DIBENCI KERANA MASYARAKAT TELAH DIZOMBIKAN DENGAN PEPERIKSAAN.

Saya adalah seorang manusia yang tidak bersetuju langsung dinilai oleh masyarakat melalui peperiksaan. Saya adalah seorang manusia yang membantah sistem dimana menilai manusia itu pandai atau bodoh melalui satu sistem peperiksaan yang dipusatkan. Saya benci mak ayah menilai anaknya dengan berapa A yang dia dapat dalam UPSR. Berapa A yang dia dapat dalam PMR. Dan berapa A yang anaknya dapat dalam SPM.

Jika seketul manusia itu, mendapat semua D dalam SPMnya, ketika ini, dalam suasana masyarakat Malaysia ini, dengan sekelip mata akan beranggapan sektul manusia itu adalah insan yang bodoh.

Kerana masyarakat dan institusi manusia menganggap orang itu bodoh, maka si seketul manusia yang dianggap bodoh kerana dapat semua D dalam SPMnya akan diberi satu landasan kehidupan jalan seorang yang bodoh.

Disebabkan D nya itu dalam SPM, maka institusi manusia tidak membenarkan beliau memasuki IPT. Beliau tidak dibenarkan untuk menjuruskan dirinya untuk mendapat peluang mencari ilmu di menara gading s…

TANGGUH DULU PBS

Ni ada cerita menarik dari satu blog yang menarik juga. Sila la baca;

Tangguh Dahulu PBS Posted by satupas under PAS, Pentaksiran Berasaskan Sekolah | Label: , , , |
[3] Comments PAS meminta agar Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menangguh  terlebih dahulu pelaksanaan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)  dan membawanya ke meja perundingan bagi mencari jalan penyelesaian  terbaik.
Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar, berkata  Menteri Pendidikan Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu menghormati  hak dan pandangan guru-guru dengan memanggil mereka berbincang sebelum  sesuatu keputusan mengenai PBS diputuskan.
Katanya lagi, bantahan yang dilakukan oleh guru-guru mengenai PBS membuktikan sistem tersebut  telah merumitkan mereka serta menimbulkan bebanan tambahan kepada tugas  yang dilakukan mereka sebelum ini.
“Kerajaan kena akur dengan  desaakn oleh guru-guru mengenai pelaksana…

ANDA FIKIR TS KHALID TAK PANDAI POLITIK.....

Pagi tadi, saya ada baca satu artikel berkaitan dengan TS Khalid ibrahim. Artikel itu, secara lojiknya, memang boleh masuk akal. Maka saya perturunkan artikel ini untuk dikongsi bersama.


Dr DZUL BUAT HAL LAGI.

Dari bro Roslan SMS;

Bagaimana apabila ada pemimpin yang lawan arus? (9/2/14) Sunday, February 09, 2014

Tarikh penamaan calon bagi pilihanraya kecil DUN Kajang telah pun ditetapkan pada 11 Mac ini manakala hari mengundinya pada 23 Mac 2014. Bagi PR oleh kerana kerusi DUN berkenaan ditandingi sebelum ini oleh PKR maka PKR lah diberikan peluang sekali lagi untuk bertanding dan menamakan calon. Malah calon PKR telah pun diumumkan oleh MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim iaitu Ketua Umum PKR sendiri Dato Seri Anwar Ibrahim. PAS sendiri samada diperingkat negeri Selangor mahupun pusat melalui Presidennya telah mengeluarkan kenyataan dan penegasan bahawa akan membantu calon PKR mempertahankan DUN Kajang. Pada 3 Febuari lalu Presiden PAS mengeluarkan kenyataan:

“Bersesuaian dengan semangat dalam Pakatan Rakyat maka PAS Pusat dan PAS Negeri Selangor akan membantu jentera pilihan raya PKR berdasarkan kepada keperluannya dalam menghadapi PRK ini.” Walaubagimanapun kenyataan di atas turut dikeluarkan …

22 PARASIT PKNS TU, ORANG AZMIN ALI?

Imej
Semalam, saya ada memberi satu artikel dari Cenangau seperti di bawah;
30 PARASIT PKNS DIPECAT?
Kemudian hari ini, timbul pulak cerita ini di Malaysia Insider. Baca di bawah;
Azmin desak MB Selangor henti guna PKNS sebagai senjata politik OLEH MD IZWANFebruary 07, 2014 Mohamed Azmin Ali kecam Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdu Khalid Ibrahim yang menggunakan PKNS sebagai alat politik. Gambar fail.




















Mohamed Azmin Ali mengecam Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana menggunakan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) sebagai senjata politik bagi melawan musuh politiknya.
Timbalan presiden PKR itu yang sebelum ini digugurkan sebagai ahli lembaga pengarah PKNS berkata, Abdul Khalid tidak berperikemanusiaan dan tindakannya memecat 22 kakitangan PKNS Holdings Sdn Bhd (PHSB) itu menyalahi undang-undang.
"Pemecatan kakitangan PHSB bukan hanya melanggar undang-undang pekerja tapi adalah tidak berperikemanusiaan.
"Abdul Khalid perlu berhenti guna PKNS seb…