PR BISING2 PD SPR, TETAPI ISU BORANG 14, KENAPA SENYAP?

Ini cerita lama. Tetapi kandungannya ever green. Sentiasa segar dan sentiasa terkini. Jika hendak tahu apa ceritanya, cuba baca ini; Pakatan beri amaran berlaku undi rosak jika pengiraan awal dihentikan . Hamba rasa, ramai yang tidak ambil port tentang isu ini. Lebih ramai lagi yang ambil port dengan cerita Lynas, NFC dan saham Felda. Hamba yakin. Tetapi, jika isu ini dibiarkan begitu sahaja, dengan 1000 kali cerita Lynas dan NFC pun, umno bn akan terus berkuasa.

Ramai yang tidak tahu. Sistem undi di Malaysia adalah satu sistem yang dibuat untuk senang menipu. Bukan setakat menipu, tetapi tipu itu dibenarkan melalui undang-undang pilihanraya. Pelik bukan? Menipu yang telah diundang-undangkan.

Sesiapa yang sudah berpengalaman menjadi Poling Agent dan Counting Agent (PACA), mereka akan tahu akan penipuan yang telah dimaktubkan dalam undang-undang.

Ahli politik, tugas mereka untuk menang pilihanraya. Mereka akan berusaha bermain berbagai-bagai isu untuk meraih undi. Ini adalah kebiasaan. Tetapi, yang peliknya, jika mereka dapat undi yang banyak dan menang majoriti, tetapi didalam kertas hitam putih spr, mereka kalah. Perkara ini memang dan telah berlaku didalam sistem pengundian di Malaysia. Sudah kena banyak kali, tetapi tidak serik-serik ditipu dengan benda yang sama.

Soal senarai nama pengundi, itu satu hal, itu isu yang lain, isu yang besar dan tidakboleh dikawal oleh pembangkang. Yang boleh, buat bantahan. Tetapi, apa yang hamba hendak bawa ini, bukan isu yang kita tidak boleh kawal, tetapi isu yang boleh dikawal, walau dalam keadaan kawalan yang sedikit.

Isunya, Borang 14. Atau nama penuhnya 'Penyata Pengundian Selepas Pengiraan Undi'.

Borang hidup mati calon. Borang yang paling senang ditipu. Jika hendak tahu apakah peri pentingnya borang 14 ini, sila baca sini;  AWAS! PR AKAN KALAH KERANA BORANG 14 JE..

Hamba masih lagi pelik dengan perangai ahli politik PR. Kenapa isu spr berkenaan dengan borang 14 tidak pernah diketengahkan? Adakah mereka hanya beranggapan, bahawa spr dengan baik hati tidak akan menipu lagi borang 14 yang menyusahkan PR ini?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?