Mari sama-sama kita sebut syahadah

Jumaat, April 15, 2011

AWAS! PR AKAN KALAH KERANA BORANG 14 JE..

Esok hari mengundi. Orang Sarawak akan mengundi esok. Menangkan PR, BN atau Snap, semua ditangan orang Sarawak yang layak mengundi. Semasa kempen, suasana menunjukkan bahawa sokongan Pakatan Rakyat adalah melebihi dari sokongan BN dari segi luaran dan sambutan kempennya.

Jika pilihanraya ini diadakan di Jerman, memang sah PR akan memerintah Sarawak. Namun, disini bukannya Jerman, tetapi Malaysia. Pilihanraya di Malaysia adalah Pilihanraya yang penuh dengan penipuan. Penipuannya begitu licik. Ianya tidak jelas, tetapi kepada mereka yang tahu selok belok pilihanraya di Malaysia, ianya pasti akan berlaku dan jika ianya berlaku, ianya boleh menjadi sah mengikut peraturan SPR. Gila bukan pilihanraya Malaysia ini.

Apa yang hamba nampak sekarang, BN PASTI akan menipu cara SAH mengikut undang-undang SPR. Tempat-tempat yang akan mereka tipu adalah tempat mengundi di pedalaman Sarawak.

Mulanya, ingin dipastikan, adakah PR mempunyai petugas PACA di saluran-saluran tempat mengundi di pedalaman Sarawak? Harap SEMUA saluran di 71 tempat mengundi ada mempunyai petugas PACA. PACA itu adalah Poling Agent Counting Agent.

Anda semua tahukah, bagaimana caranya sistem pilihanraya kita ini berjalan? Ianya senang sahaja. Mari hamba tunjukkan serba ringkas.

Setiap DUN, ada tempat-tempat mengundinya. Selalunya SPR menggunakan bilik sekolah dan juga dewan orang ramai sebagai tempat mengundinya. Satu-satu tempat mengundi, mungkin ada 1-4 saluran. Jika satu tempat mengundi itu ada 1000 orang pengundi, maka SPR akan membuat 2 saluran mengundi, atau 2 bilik darjah untuk dijadikan tempat mengundi saluran 1 dan 2.

Saluran 1 adalah untuk saluran orang tua. Maksimum jumlah saluran 1 adalah 350 orang sahaja. Maka untuk contoh ini, saluran 1 ada 350 pengundi dan saluran 2 ada 650 pengundi.

Jadi, dalam setiap saluran, perlulah ada petugas PACAnya. Paling cantik, ada 4 orang yang diberi tugas 1 saluran. Setiap petugas diberi 2 jam bertugas sebagai Poling Agent dan orang awal masuk sebagai petugas akan kembali bertugas untuk sejam terakhir waktu mengundi dan terus menjadi Counting Agent.

Apa yang berlaku sebenarnya didalam satu-satu tempat saluran mengundi?

Hamba akan cerita secara kasarnya. Dari jam 8pagi hingga 5 petang, akan berlakulah hari mengundi. Waktu ini, penipuan yang berlaku tidak terlalu banyak. Cumanya ianya telah berlaku sebelum pilihanraya lagi semasa daftar mengundi. Perkara itu hamba tidak mahu sebutkan disini kerana ianya adalah satu isu lain. Mungkin akan berlaku yang kecil-kecil ialah orang mati mengundi, pengundi undi dua kali, pengundi bawa masuk lebih 1 kertas undi ke dalam kotak undi dan pengundi mengundi untuk orang lain.

Semua kita selalu nampak didalam iklan-iklan TV, kotak undi SPR yang lutsinar. Namun ramai kita tidak tahu penipuan yang terbesar bukanlah kepada kotak undi itu, tetapi kepada satu borang dan satu sampul. Borang itu adalah borang 14 (sebenarnya ada banyak lagi borang yang boleh ditipu) dan sampul 7.

Apa itu borang 14 dan sampul 7?

Borang 14 adalah borang hidup matinya calon yang bertanding, khasnya PR. Borang 14 ini adalah borang yang perlu disimpan dan digenggam semati-matinya oleh setiap petugas CA untuk memastikan kemenangan calon PR.

Mengapa borang 14 penting?

Borang 14 ini adalah sebenarnya bernama 'Penyata Pengundian Selepas Pengiraan Undi'. Selepas pengiraan undi selesai, misal contoh BN dapat 210 undi dan PR dapat 300 undi, maka jumlah undian itu perlu dicatit ke dalam borang 14.

Borang 14 juga akan diisi maklumat-maklumat yang penting seperti;
1) Kedudukan tempat mengundi (Tempat pengundi)
2) Tempat mengundi No. (Saluran)
3) Nombor Kod Daerah Mengundi (Kod DUN)
4) Bahagian Pilihanraya (Nama DUN)
Semua diatas, maklumatnya telah diberi kepada PACA sebelum hari mengundi. Jadi JANGAN salah isi maklumat diatas.

Maka, setelah mengetahui bilangan undi setiap calon, maka perlulah WAJIB diisi dalam 2 borang 14. BUKAN 2 salinan borang 14, tetapi 2 borang asal. Satu untuk milik Ketua Tempat Mengundi (KTM), iaitu orang SPR yang menjadi ketua dalambilik saluran itu dan satu lagi untuk CA Pakatan Rakyat. Bagi pihak BN, mereka inginkan atau tidak inginkan borang 14, itu mereka punya pasal.

Borang 14 itu perlulah diisi dengan nama calon seperti dicetak dalam kertas undi dan bilangan pengundi yang telah diundi. Dalam contoh ini. PR 300, BN 210. Bilangan undi ditolak juga akan diisi dalam borang 14 ini bersama-sama dengan maklumat Jumlah kertas undi dalam peti dan jumlah kertas undi yang dikeluarkan tetapi tidak dikembalikan.

Setelah diisi dengan betul, maka borang itu WAJIB ditandatangani oleh KTM dan juga CA PR. Kedua-dua borang! WAJIB tandatangan. Jika KTM tidak tandatangan, maka BN akan menang.

Selepas itu, borang 14 milik KTM akan dimasukkan ke dalam Sampul 7. Sampul 7 akan ditutup dan CA PR perlu COP dan tandatangan pada sampul itu. Ini WAJIB, kerana disinilah penipuan akan berlaku.

Borang 14 milik CA PR perlulah dipegang dengan semati-matinya dan bawa borang itu ke tempat pusat penjumlahan undi dan serahkan kepada wakil calon untuk disimpan(atau sesiapa yang dipertanggungjawabkan oleh parti). Dan CA PR jangan terus balik tidur, anda perlu berada di tempat pusat penjumlahan undi itu.

Apa itu tempat penjumlahan undi?

O.K, begini, proses pengiraan undi mulanya akan dikira selepas jam 5.00 petang. Lebih kurang jam 5.30ptg, maka proses pengiraan akan berlaku di bilik saluran itu sendiri. Disinilah proses pengiraan sebenar satu demi satu kertas undi berlaku.

Selepas itu, kesemua kertas undi undi akan dimasukkan kedalam sampul (Nombor hamba sudah lupa) dan akan di'seal', ditutup! Sampul ini tidak akan dibuka selama-lamanya kecuali ada 'permohonan' dalam mahkamah. Jika tiada, ianya aka dibakar. Tempoh lamanya disimpan hamba sudah lupa. Maka tiada isu orang akan tahu kita undi siapa.

Jumlah undi yang diterima akan diisi dalam borang 14. Borang 14 akan masuk kedalam sampul 7. Kesemua sampul-sampul dan kotak lutsinar itu akan dibawa ke tempat penjumlahan undi. Selalunya, SPR akan menjadikan Dewan Majlis Daerah sebagai tempat penjumlahan undi.

Di tempat penjumlahan undi, cara pengiraan penjumlahan undi adalah dijumlahkan maklumat didalam borang 14. Ya! Jumlah undi yang selalu dibuat siaran langsung di TV adalah menjumlahkan nilai-nilai angka didalam borang 14, kertas undi TIDAK diusik langsung.

Jadi nampakkah anda sekelian betapa senangnya BN hendak menipu dalam pilihanraya. Tipu borang 14, dan tipu sampul yang membawa borang 14 itu, sampul 7.

Jika KTM tidak tandatangan borang 14 milik CA PR, maka kita di pihak PR tiada bukti untuk menunjukkan borang 14 yang sebenar dicatit dalam bilik saluran. Ada nampak kawan-kawan.

Jika kita tidak ada borang 14 yang lengkap ditandatangani KTM, maka dengan senang Borang 14 yang BARU akan ditulis oleh sesiapa sahaja didalam SPR untuk menipu JUMLAH UNDI DITERIMA pada saluran itu. Jika Sampul 7 juga tidak ditandatangani oleh kita, makakerja SPR akan lebih senang, terus buat sampul 7 yang baru didalamnya sudah diisi dengan borang 14 yang baru.

Masih ingat PRK Pendang, Kedah. Sebenarnya PAS MEMANG sudah menang, tetapi PAS kalah kerana ada 3 borang 14 tidak diperolehi oleh CA PAS. Ya, 3 saluran sahaja.

Hendak tahu bagaimana SPR akan tipu borang 14. Selalunya, borang 14 itu tidak ditukar, ianya akan sama dengan borang 14 yang telah ditandatangani oleh CA PR, apa yang akan ditukar adalah nombor angka didalam borang 14 itu.

Contoh disini, SPR akan dengan mudah akan menukar PR 300, BN 310 dalam borang 14 itu, BN naik 100 undi, PR kekal dan jumlah undi meningkat. Nampak tidak, jika keluar mengundi adalah lebih 80-85%, BN akan menang.

Nampak tidak senangnya hendak menipu didalam sistem pilihanraya di Malaysia. Memang betul-betul cap ayam.

Oleh itu wahai petugas-petugas PR,JANGAN BEREHAT sehingga pengumuman kemenangan dari pihak SPR, jika tidak, sia-sia sahaja berkempen selama 10 hari itu, BN tetap akan menang juga.

2 ulasan:

wan berkata...

T.Kasih atas ulasan..Borang 14 tu mmg pnting.Sy prnah jd ejen PACA pd pru yg lalu diGopeng,Perak..Msa sy jga ok,tp bila selesai counting KTM tknak bg borang 14 apalagi sy bertekak la,dh lama tu bru di kasi,wlaupun pr kalah disaluran bilik itu,alhamdulilah bila smpai didewan pnjumlahan undi pr menang.

Tanpa Nama berkata...

thank you for the information..it is very helpful especially for the student like me. and it is make me clear how the election process made by SPR in our democratic country.