KEMALANGAN BAS 2 TINGKAT SANI: SALAH PEMANDU SHJ ATAU PENGHADANG JALAN TIDAK IKUT PIAWAI?

Kemalangan bas dua tingkat dari syarikat Sani yang menyebabkan kematian 10 penumpang membuatkan hamba terfikir, adakah penghadang jalanraya yang dipasang di lebuhraya di Malaysia ini adalah untuk menyelamatkan pengguna jalanraya jika terdapat kemalangan atau ianya sebenarnya adalah senjata makan tuan, iaitu satu peluru membunuh jika ada kenderaan merempuhnya.

Hamba tidak tahu 100% punca kematian penumpang bas itu, adakah mati kerana hentakan kuat akibat pelanggaran atau yang sebenarnya disebabkan hentakan atau tusukan penghadang jalanraya ke dalam bas berkenaan.

Yang menjadi tanda tanya pada fikiran hamba ialah, mengapakah penghadang jalan itu boleh pecah dan patah semasa hentakan kemalangan sehinggakan penghadang yang sepatutnya dipasang untuk menyelamat kenderaan yang kemalangan tiba-tiba menjadi senjata pisau tajam membunuh pula kepada kenderaan yang menghentamnya.

Adakah satu piawai yang tertentu bagi penghadang jalan ini untuk memastikan penghadang ini dapat menerima hentakan dari mana-mana kenderaan yang melalui lebuh raya itu? Maksud piawaian itu bukan hanya setakat piawai bahan penghadang, tetapi piawai cara pemasangan, pembinaan dan cara ikatan dari satu segmen penghadang kepada penghadang yang lain.

Jika ada, siapakah yang akan memantau bagi memastikan setiap penghadang jalan di jalanraya di Malaysia ini mengikut piawai yang disediakan. Adakah ianya termasuk didalam bidang kuasa Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) atau ianya didalam bidang kuasa Jabatan KerjaRaya (JKR). Adakah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) diberi kuasa untuk memantau setiap penghadang jalan adalah selamat digunakan jika berlakunya hentakan.Adakah juga Jabatan Keselamatan dan Kesihatan (DOSH) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mempunyai bidang kuasa dan juga kakitangan yang dikhususkan untuk kerja-kerja ini?

Sudah 2 kali pada tahun ini kemalangan melibatkan bas dua tingkat di lebuhraya PLUS menyebabkan kematian akibat daripada kegagalan penghadang jalan melaksanakan tugasnya untuk meminimakan kecelakaan didalam sesuatu kemalangan. Satu pada 13 April 2009 di km 443 lebuh raya PLUS dekat dengan tol exit Rawang, manakala yang terbaru pada 27 Disember 2009 dekat dengan tol exit Ipoh Selatan, lebuhraya yang sama. Kedua-dua kemalangan itu, penghadang jalan pecah dan terputus sehingga menyebabkan penghadang yang terputus itu merempuh masuk ke dalam bas dan menjadi seperti pisau tajam kepada penumpang didalamnya.

Jangan salahkan pemandu 100%. Hamba yakin, kemalangan itu menjadi maut bukan kerana sebab seorang pemandu yang cuai sahaja (ada sebab mengapa pemandu itu cuai, bukan sengaja buat cuai), tetapi ianya ada juga kena mengena dengan kegagalan fungsi penghadang jalan di lebuhraya di Malaysia.

Mohon Blogger buat penyiasatan lanjut terhadap kes ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?