PAS KALAH TERUK. NAK BERUBAH CARA KEMPEN ATAU TIDAK?

PAS kalah teruk. Katakanlah apa pun, PAS kalah teruk dalam PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar. Kerana apa? Kerana cina tidak mengundi PAS. Dan Melayu tidak mengundi PAS.

Paling baik pun, mungkin 1% undi cina yang PAS dapat, dan undi Melayu hanya sekitar 30-35%. Dari segi pola pengundi Melayu, tidak mengubah apa-apa, dari PRU13 dan PRK ini. Walaupun PAS sudah tidak boleh dimomokkan sebagai kuda tunggangan dap (walau masih ada orang kampung masih berfikiran begitu), namun Melayu masih tidak mengundi PAS. Kenapa?

Jawapannya mudah. Sebab benda.

Ya, umno beri benda. Materialistik. Benda yang sementara. Walau hanya rm200, namun pada pandangan orang Melayu, ianya berkekalan sehingga dua abad.

Walau seguni beras 5kg, ianya seperti memberi emas bertimbun.

Kenapa begini?

Adakah Melayu bodoh?

Tidak.. Melayu tidak bodoh. Tetapi Melayu mempunyai hati yang lembut. Apabila orang memberi sesuatu, maka dia akan rasa satu ikatan yg kuat daripada si pemberi itu. Bukan semua melayu begitu. Tetapi kebanyakannya.

Mahu tidak mahu, insan seperti inilah yang akan mengundi, untuk memiilih calon yang bertanding menjadi wakil rakyat.

Sistem demokrasi itu sendiri, adalah sistem dimana sesiapa yang memberi sesuatu kepada pengundi sesuatu yang menyebabkan pengundi itu akan menjadi senang dalam pemikiran pengundi itu, maka pemberi itulah yang akan menang.

Maka apakah PAS akan lakukan untuk menarik minat orang Melayu untuk mengundi PAS. 30-35% Melayu mementingkan agama untuk menarik minat mereka mengundi PAS. Lagi 40% adalah golongan Melayu yang terlebih semangat nasional Melayunya yang berfikiran hanya umno boleh perintah tanah Melayu. Selebih 30-25% lagi, tidak berminat atau tidak faham dengan Islam yang ingin dibawa PAS didalam sistem pemerintahan. Yang mereka nampak adalah benda. Didalam culaan, mereka ini adalah golongan atas pagar.

Jadi, apakah benda yang patut PAS berikan kepada pengundi Melayu 30% ini? PAS kena buat kerja lain dari yang lain. Lebih dari apa yang telah PAS buatkan sekarang. Kerana apa yang PAS buat sekarang, golongan atas pagar tidak berkenan untuk mereka mengundi PAS.

Lakukan sesuatu PAS. Berfikirlah diluar kotak untuk memenangkan Islam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?