Mari sama-sama kita sebut syahadah

Ahad, Ogos 21, 2011

LUAHAN HATI SEDUIT.

Jika manusia sudah menganggap akalnya terlebih pandai, maka akan ada satu makhluk akan cukup seronok menipu daya manusia itu agar bersikap ego. Kenapa makhluk yang satu ini, cukup berkenan dengan manusia yang mengagongkan akalnya? Sebab makhluk itu sendiri mempunyai sifat yang sama dengan manusia itu. Hanya perlu tambah ego. Maka jadilah mereka sekawan.

Jika ego itu telah sebati dengan jiwa, maka apa-apa yang orang lain kata, maka manusia itu akan menganggap kata orang lain itu adalah lebih low class dari beliau. Apabila ada orang komen tentang apa yang difikir oleh beliau, maka manusia itu akan mengherdik dan mengecil-ngecilkan kewibawaan orang yang mengkomen kan itu.

Jika ada orang buat lawak dan berjenaka dengan manusia jenis ini juga, maka manusia ini akan membantai orang yang buat lawak itu sehingga lunyai kerana manusia yang ego tidak dapat menerima lawak bodoh.

Sehingga tahap yang lebih kronik, apabila ada seorang manusia yang ingin membantu membetulkan manusia yang telah dimainkan oleh makhluk itu dianggap sebagai pengacau dalam hidupnya. Maka susahlah..

0 ulasan: