Mari sama-sama kita sebut syahadah

Jumaat, Februari 11, 2011

PEMIMPIN PAS PERLU JUGA OMAR, BUKAN HANYA ABU BAKAR.


Sebaik-baik jihad, adalah menegur pemimpin yang telah membuat perkara salah. Pemimpin yang dimaksudkan ini adalah khalifah. Jika khalifah membuat perkara yang lari daripada syarak, rakyatnya wajib untuk menegur sehingga khalifah itu tidak melakukan lagi kesalahan itu.

Jika ada satu puak bukan Islam yang menjadi rakan kita, kemudian menyerang gerakan Islam dengan semborono dan secara terbuka, adakah patut kita sebagai umat Islam yang juga ahli pada gerakan Islam itu hanya duduk diam seperti tunggul kayu?

Tegur, kritik dan kecam terhadap tegur, kritik dan kecam rakan bukan Islam kita terhadap kita yang berkaitan dengan syarak. Amal ma'ruf dan nahi mungkar adalah benda wajib, bukan benda harus atau sunat.

Tegur kadang-kadang perlu ada lembut dan kadang-kadang perlu ada tegas. Tegur kadang-kadang si A perlu dengan nada tegas dan si B pula dengan lembut dan kadang-kadang si B pula perlu tegas dan si A dengan cara lembut. Mesti ada Abu Bakar dan mesti ada Omar. Kedua-duanya perlu dan boleh seiring.

PAS perlu kembali tegas dan perlukan juga seorang Omar memimpin ahlinya, bukan hanya Abu Bakar. Abu Bakar dan Omar perlu seiring.

Kalah menang adalah hak Allah, tetapi mati itu adalah pasti dan semua manusia akan mati, baik ahli PAS, umno, DAP, Gerakan. Baik Melayu, Cina dan India semuanya akan mati. Jangan sudah mati baru tahu Islam itu adalah benar dan Melayu itu tiada nilai disisi Allah SWT.

0 ulasan: