MANA SILAPNYA PROTON?
Meh baca bawah ni:
Industri Automotif Thailand Bernilai RM86 Bilion VS Automotif Malaysia? Di Mana Silapnya?
Kadang-kadang tiba masa, Berita Semasa
akan terfikir seketika bagaimana negara gajah putih seperti Thailand
menjadi hub automotif iaitu NO.1 di Asia Tenggara diikuti Indonesia. Apa
yang hebatnya mereka? Apa kurangnya Malaysia? Di mana silapnya?
Bagi Berita Semasa ini supaya berpunca
daripada tabiat golongan yang berkepentingan dan berkuasa mahu terus
membela lelaki tua yang telah sakit dan dasar automotif negara hanya
bersifat setempat. Berita Semasa tidak menafikan langsung penambaikan
yang berlaku pada model-model terbaru seperti Proton. Tetapi atas nama
mahu menjaga kepentingan Proton akhirnya industri automotif mendapat
tempias buruk sama.
Kereta Proton = Kereta Nasional. Jualan Terjamin!
Konsep
kereta nasional yang diperkenalkan di Malaysia adalah satu industri
yang tenat. Ia hanya bergantung semangat patriotik bagi melindungi terus
industri yang tidak cekap ditambah dengan pelarasan cukai yang tinggi
baik kepada kereta Nasonal sendiri mahupun kereta import. Akhirnya?
Akhirnya pembeli kereta di Malaysia iaitu rakyat Malaysia menjadi mangsa
& “terkorban”.
Terbaru atas nama alasan untuk membela Proton iaitu :
Jika kereta nasional dihapuskan jualannnya di Malaysia, ia akan menyebabkan negara kehilangan RM12 bilion dalam pertukaran matawang asing setahun dengan mengandaikan harga sebuah kereta sekitar RM40,000 melibatkan RM300,000 kereta nasional ditambah dnegan kos mengimport kereta import. Siapa kata? Arkitek bagi polisi Proton Tun Dr Mahathir yang dimiliki taikun Syed Mokhtar Al Bukhary melalui DRB Hicom.
Melihatkan pandangan di atas, agak logik juga. Tetapi….ada tetapinya.
Tetapi, jikalau dikaji dengan lebih
lanjut melihatkan antara ungkapan yang biasa digunakan oleh kalangan
ahli perniagaan. Apa dia? “High pain, high gain”
Buang Tongkat Proton
Apa yang Berita Semasa cadangkan, adalah
supaya usah lagi diberikan tongkat dan perlindungan serta keutamaan
kepada Proton. Insyaallah, kasar aliran tunai akan mula menyusut dan
pendapatan negara akan meningkat dan menjadi ekonomi negara kembali
mampan. Dengan menjadikan industri automotif negara lebih liberal,
pengeluar kereta akan datang berkumpul dan berkampung untuk melabur ke
Malaysia. Akhirnya kita Malaysia akan menjadi pengeksport sebenar kereta
dan bahagian-bahagian aksesori. Kuncinya?
Membuat
jualan dengan cara mengenakan cukai kereta yang tinggi terhadap kereta
import dengan harapan memberikan laluan untuk kereta Nasional untuk
membuat jualan, adalah persaingan yang tidak adil dalam industri
automotif dan memberikan bebanan hutang yang tinggi pembeli seperti
rakyat Malaysia. Hyundai dari Korea Selatan, di mana mereka sekarang?
Terus memanjat satu satu tangga untuk menakluk dunia. Apatah lagi umur
Hyundai jauh lebih muda berbanding Proton. Tetapi di mana Proton
sekarang selepas 28 tahun lamanya?
Tetapi media di Malaysia begitu takut
untuk meletakkan kalimah kegagalan kepada Proton. Semacam penghinaan
kepada mereka, satu karakter yang sepatutnya tidak patut ada dalam diri
syarikat seperti Proton.
Kuncinya adalah membuang idea yang
dipanggil istilah keramat dan sebuatan ramai selama ini iaitu, kereta
Nasional. Jika ada kereta Nasional, adakah akan ada TV nasional, peti
sejuk, loro, motosikal nasional atau apa-apa lagi selepas ini? Buat
jualan bukan atas nama kereta Nasional tetapi kualiti.
Sumber : Thailand Automotive Institute (TAI)
Industri Automotif Thailand VS Industri Automotif Malaysia
Apa kereta dijual jauh lebih murah dan
berpatutan, industri automotif akan terus bertenaga yang akan terbitnya
potensi import yang tinggi sekaligus mampu meningkatkan pendapatan
negara ke angka yang lebih tinggi :
Mari kita lihat dan bandingkan industri automotif Thailand dengan Malaysia :
- Cara buat duit sekarang dengan industri kereta : kenakan cukai kereta tinggi RM 7 bilion
- Cara buat duit pada masa akan datang yang lebih cekap : perbanyakan penghasilan & pengeluaran kereta untuk tujuan eksport
- Thailand berjaya menghasilkan kira-kira 2.5 juta kenderaan.
- Malaysia hanya menghasilkan sekitar 500,000 kenderaan sahaja, hanya satu perlima daripada Thailand
- Thailand mengeksport lebih daripada 40 % berbanding Malaysia
- Pendapatan eksport kereta untuk Thailand berjumlah US$27 bilion (lebih RM86 bilion) pada tahun 2011! Malaysia?
- Thailand adalah pengeluar kereta ke-10 terbesar di dunia. Malaysia?
Bagaimana Thailand boleh berjaya melaksanakan dan mencapainya?
- Di Thailand, tiada kereta Nasional. Kerajaan Thailand tidak membela pembuat kereta. Semuanya diberikan lapangan yang sama rata.
- Dasar-dasarnya adalah liberal dan peluang yang sama diberikan di kalangan pelabur bermakna bahawa tidak ada diskriminasi dan diwujudkan persaingan bebas.
Sumber : Global Automobile Production Ranking 2012
Kita
tidak perlu membunuh Proton, tidak perlu. Cuma biarkan mereka berjalan
sendiri. Sudah terlalu lama Proton berjalan “bertongkat”. Hanya perlu
mengumumkan dasar tidak diskriminasi yang akan berkuat kuasa selama lima
tahun daripada sekarang. Dan, pada masa itu mahu atau tidak Proton akan
terus mencari rakan kongsi teknologi kerana ia perlu untuk terus hidup.
Anggaplah teguran kami ini kerana
mahukan industri automotif Malaysia terus berkembang. Kami cemburukan
kejayaan negara gajah putih. Jikalau Thailand boleh, mengapa tidak
Malaysia?
P/S : Kepelbagaian sumber pendapatan
negara bukan hanya berpaksikan kepada GST semata, malah boleh
dipelbagaikan lagi, dengan cara merancakkan lagi indystri automotif
negara. Apa pandangan anda pula?
Ulasan