KES HASSAN ALI; TIMB PESURUHJAYA SATU DAN DUA SUDAH BISUKAH?

Hamba dilahirkan di Malaysia. Dalam negeri Selangor yang dirampas oleh Kerajaan Pusat dijadikan Kuala Lumpur sebagai Wilayah Persekutuan. Dibesarkan diantara sempadan KL dengan Selangor. Menjadi penyokong fanatik pasukan bolasepak merah kuning semasa bujang dahulu. Menyokong jemaah PAS semenjak berusia 15 tahun. Walau hidup dengan suasana keluarga yang lebih keumnoan Anwarisme.

Ketika PAS memenangi beberapa kerusi DUN di Selangor pada 1999, hamba sudah merasai sungguh gembira lagi sukacita kerana akhirnya, tembok pemisah untuk PAS memasuki Dewan Negeri Selangor tetiris sedikit. Tetapi, kegembiraan itu hanya setakat 5 tahun, pada 2004, satu DUN pun PAS tidak menang. Kembali kepada asal.

Tiba-tiba, pada 2008, kejadian pelik lagi ajaib berlaku. Semasa tempoh berkempen, satu mensyuarat zon mengundi di tempat PAS bertanding, seperti menjadi tempat berkumpul ahli-ahli MIC. Penuh dengan warga India. Namun perasaan untuk menang masih tiada. Tidak terfikir langsung PAS akan memenangi apa-apa kerusi DUN di Selangor ketika itu. Yang tahu hanya kerja, kerja dan kerja.

Apabila keluar keputusan pada malam hari 9 Mac, ketika rakan-rakan kecoh bahawa BN kalah di Selangor, hamba masih meragui akan cerita-cerita dari rakan-rakan. Hamba balik tidur di rumah ibu pada jam 12 tengah malam. Semasa ke rumah ibu, radio kereta hamba kedengaran putus-putus, kerana antena radio ada sedikit kerosakan. Hanya cerita Nurul Izzah menang dan Sammy Vellu kalah sahaja yang hamba dapat tangkap dari radio kereta hamba itu.

Keesokannya, baru hamba dapat cerita sebenar, BN kalah di Selangor. Ketika itu, hamba dalam perjalanan ke KLIA untuk balik ke Terengganu. Isteri dan anak-anak hamba ada di sana. Isteri hamba mengundi disana. Hamba mewajibkan beliau untuk balik mengundi memenangkan PAS di Terengganu.

Hamba berada di Terengganu selama 4 hari. Maksudnya, apa-apa yang kecoh di Selangor selepas BN kalah di Selangor, hamba tidak dapat melihat dengan mata hamba sendiri.

Apa yang hamba nampak selepas menang itu adalah, kekalutan untuk memerintah. Maklumlah. Sudah lama menjadi pembangkang, tiba-tiba menjadi parti yang memerintah. Tetapi, selepas 3 tahun, ianya telah menjadi agak stabil. Baik PAS, DAP atau PKR. Namun, yang nampaknya, PKR memang serabut sedikit.

Namun, tiba-tiba, walau ianya sudah lama 'berbekas', pergaduhan yang tidak sudah antara Hassan Ali dan Khalid Samad meletup seperti gunung berapi. Disebabkan persengketaan mereka berdua, yang menjadi mangsa adalah PAS Selangor itu sendiri ketika ini. Walau yang dimulai ternampak seperti Saari Sungib yang memulakan isu, namun karektor dua insan yang dahulunya sahabat tetapi semenjak lima menjak ini bergaduh tidak sehaluan, menampakkan lagi masalah dua ikon PAS ini.

Dr. Hassan Ali dan Khalid Samad, dua pimpinan PAS Selangor yang seperti sudah tidak boleh didamaikan lagi. Jika Pesuruhjaya Selangor sudah 'dijampi' oleh timbalan yang ketiganya, mengapa timbalan yang pertama dan kedua tidak mahu mendamaikan keadaan? PAS Selangor ada Pesuruhjaya dan Timbalan Pesuruhjaya tiga sahajakah?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?