PR HENDAK LETAK MANA PENGUNDI CHUVANIS MELAYU?

Dua hari tidak bergejuis. Kerana apa? Kerana laptop hamba dipinjam isteri untuk kerja sekolahnya. Dan kemudian, laptopnya tertinggal di bilik penyediaan makmal sains di sekolahnya. Aduih..

Minggu ini, hamba sibuk sedikit di tempat kerja. Satunya sibuk dengan pelanggan dari Agensi Nuklear Malaysia, dan satu lagi dengan pelanggan dari syarikat yang sedang berurusan penjualan barang kepada syarikat Petronas Carigali. Untuk berurusan dengan Agensi Nuklear, hamba perlu ke Bangi. Dan oleh kerana duit gaji belum masuk dan haribulan pula adalah dipenghujung bulan, maka untuk ke sana menaiki kereta sendiri adalah satu perbuatan yang membunuh RM dalam kocek seluar, maka kereta pejabat digunakan.

Kereta pejabat untuk ke Bangi telah diberi pada jam 2.30 petang, berjeniskan Toyota Hilux. Tidak boleh dipandu sendiri, perlu wajib dipandu oleh seorang pemandu. Pemandu kenderaan milik syarikat. Ada dua orang pemandu, yang hamba dapat adalah pemandu senior yang senang ajak berborak.

Semasa menuju ke Bangi dengan kereta Hilux itu, banyak topik yang telah diborakkan oleh kami berdua, diantara hamba dengan pemandu itu. Banyak-banyak cerita, apa yang menarik pada perhatian hamba adalah cerita politik yang beliau utarakan kepada hamba. Ianya agak memeningkan akal hamba.

Pertamanya, beliau ini latar belakangnya adalah seorang bekas tentera. Pencen umur 35 (betui ka umur ni?). Beliau bukan ahli mana-mana pertubuhan politik. Semangat Melayu dia terlalu kuat. Keling Cina memang beliau anti. Cara percakapannya,beliau anggap Cina dan India adalah pendatang ke sini, dan perlu ingat yang mereka ini pendatang.

Walaupun beliau ini seorang Chuvanis Melayu, namun, beliau seorang yang membenci gila ke tahap gaban akan umno. Bila sebut nama Najib dan Muhyiddin, mulalah beliau akan kutuk sakan dua manusia PM dan TPM Malaysia itu. Memang marah beliau terhadap mereka berdua ke tahap yang ekstrem. Hamba dengar sahaja luahan kata pemandu itu sambil beliau memandu. Dari Rasa ke Bangi, jauh perjalanan. Lebih sejam. Untuk menceriakan perjalanan yang jauh, maka mendengar cerita dari pemandu disebelah hamba itu dapat menghilangkan rasa kebosanan.

Setelah puas beliau membelasah umno, maka hamba bertanyakan soalan cepu emas, "Apa pendapat tuan berkenaan PKR dan DAP?". Pendek sahaja soalan hamba itu.

Hendak tahu apa dijawab oleh beliau, beliau dengan sama sahaja membelasah PKR seperti beliau membelasah umno. Dan kemudian, setelah beliau membelasah PKR, beliau tidak menyambung untuk membelasah DAP. Cuma dia cakap, "Ah! DAP tu parti cina, tak payah cerita..". Maka hamba menyimpulkan bahawa beliau tidak suka DAP kerana pembawaan Cina DAP itu masih ada. Mungkin.

Sebelum hamba hendak bertanyakan berkenaan PAS, beliau sendiri dengan sendirinya bertanya kepada hamba, atau lebih tepat, memberikan pandangan kepada hamba, "Mengapa PAS tidak mahu bertanding sendiri? Bertandinglah semua kerusi, mesti menang punya. Percayalah, ramai kawan-kawan abang yang macam abang ini mengharapkan PAS menang pilihanraya nanti. Hendak harap PKR, dah hancur, kalau umno, pi mampus laa..", tanya dia bersungguh-sungguh.

Hamba diam sejenak. Dan kemudiannya, hamba mencuba menerangkan sedikit demi sedikit mengapa PAS bersama Pakatan Rakyat. Setelah diberi penerangan, apa yang hamba nampak, beliau seperti 'bersetuju' dengan hamba, apa yang hamba cuba justifikasikan mengapa PAS bersama PR. Tetapi hamba yakin, dari raut mukanya, hanya bersetuju kerana mungkin perasaan hormat beliau terhadap saya sebagai jurutera di syarikat itu. Tetapi dalam dirinya, nampak jelas beliau tidak setuju.

Apa yang hamba hendak simpulkan disini ialah, terdapat segolongan manusia, yang menyokong PAS sebagai individu parti, bukannya dalam PR. Dan ianya banyak terdiri dari golongan yang kuat semangat Melayunya. Mereka telah tahu lama sudah, bahawa umno bukanlah lagi sebuah parti yang menolong Melayu, cumanya ianya parti penipu Melayu. Dan golongan ini juga agak ramai jumlahnya. Dan hamba banyak berurusan dengan golongan seperti ini dalam kerja hamba.

Ibu hamba juga, adalah sebahagian dari golongan ini. Dan kerana itulah, hamba dapat sangat menjiwai mereka yang berpendirian seperti pemandu kereta syarikat tempat hamba bekerja itu. Jadi, apakah solusi kepada masalah seperti ini? Permasalahan yang dimikrokan kepada khas kepada golongan Chuvanis Melayu ini? Apakah tindakan politik dan kempen yang perlu diketengahkan agar golongan-golongan ini mengundi PR semasa PRU 13 nanti? Tolong komen.....

Ulasan

matsamankati berkata…
Itu baru sorang chauvinis Melayu. Macam mana dengan chauvinis India, Chauvinis Cina?

Menarik persoalan ini. Mungkin perlu dibuat satu seminar tentang "Mengurus Kepelbagaian." ataupun "Managing Diversity"

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?