JALAN-JALAN NAIK KERETAPI.

Jalan-jalan naik keretapi.

Sabtu semalam, isteri hamba sekolah. Sekolah 'ganti' untuk cuti seminggu tahun baru cina. Beliau sekolah petang. Jam 12.30 tgh sudah ke sekolah, balik jam 6.30 ptg. Hamba tidak tahu bahawa dia tahu atau tidak tahu bahawa gaji, elaun dan cola guru mungkin akan dipotong. Jika potong, hamba yakin, beliau akan terus mengajar seperti biasa, namun dalam keadaan ekonomi yang tertekan.

Sebelum apa-apa terjadi pada bulan Februari nanti, hamba bercadang dari hamba duduk-duduk rumah menjaga anak, apa kata hamba dan anak-anak jalan-jalan naik keretapi.



Nur Jannah dan Nurul Iman, menunggu di stesyen keretapi perhentian Rasa, untuk menuju ke Rawang. Jam 2.10 petang, ketibaan keretapi 2.16 petang.

'Yeeee! Naik ketapi, jom.' Sorakan kedua-dua anak kesayangan hamba apabila ayah mereka mengajak mereka untuk naik keretapi

Untuk makluman, tempat hamba duduk, Rasa, ada sebuah stesyen keretapi laluan ke Tanjung Malim dan Rawang, serta terus ke KL. Dahulunya menggunakan komuter, tetapi sekarang guna keretapi diesel 2 gerabak.


Pertama kali didalam hidup Jannah naik keretapi. Dahulu ada sekali naik ERL untuk ke KLIA untuk jumpa tok ki di Batu Enam. Ummi dan Iman sudah ada di sana, balik awal untuk mengundi PRU12. Hamba tinggal di Rasa kerana bertugas menangkan BA, Jannah dengan opah di K.L. -Hamba mewajibkan isteri mengundi di Terengganu. Balik, jangan tak balik.

'Hendak ke Rawang berapa harganya encik?', tanya ayah mereka kepada penjual tiket KTM. 'RM2.70, budak comel 2 orang itu saya beri free,' jawab sipenjual tiket itu.

Eh, murahnya 'holiday' hari ini, sudahlah naik kereta dari rumah ke stesyen kurang 5 minit, parkir percuma, pergi ke Rawang RM2.70. Ini bagus nih, boleh buat selalu. Hamba pun memberi 3 nota RM1.00. Duit kelmarin yang ada dikocek baju hamba. Ditambah dengan RM20 didalam wallet. Duit RM75 tinggal 20 sahaja sebab baru beli susu ISOMIL PLUS untuk anak. Setin 900 gram, RM56. Masak hamba. Jika betul gaji isteri akan disusut nilai, maka hamba perlu cari jalan untuk menambahkan pendapatan.



Iman ni memang baru first time naik keretapi. Senyuuuum je dia.

Perjalanan keretapi dari Rasa ke Rawang mengambil masa 30 minit sahaja. Tidak lama tetapi sungguh merujakan hati anak-anak hamba. Sampai sahaja di Rawang, jam 2.50 petang. Hamba bertanya kepada konduktor keretapi,

'bertolak ke Rasa jam berapa keretapi ni?', 'tiap minitnya 20, setiap jam minit 20, keretapi akan bertolak, maksudnya, jam 3.20ptg ini adalah waktu yang terdekat.' jawab beliau, sopan. Jam 3.20 ye. Sekarang 2.50, lagi 30 minit lagi.

Hamba pun keluar dari stesyen Rawang dan terus membeli tiket pulang, RM2.70. Sebelum masuk kembali ke stesyen, hamba 'window shopping' sekejap kedai runcit di stesyen itu.

Stesyen keretapi Rawang. Pandangan dari jejantas atas.

'Nak air soya?' tanya ayah dia, 'Naaaaak!!!!', jawab anak-anak dia. Sekotak RM1.20, kali dua RM2.40. 2.70 x 2 + 2.40, baru RM7.80. Ok le tu. Dalam poket ada nota merah sehelai lagi.


Anak-anak hamba diatas jejantas stesyen keretapi Rawang. Melihat pemandangan keretapi untuk kembali ke Rasa.


Sedapnya. Memang kaki soya anak-anak ini. Seperti ayah dia. Setelah menjadi bapa, kita kadang-kadang terlupa untuk membeli air soya untuk diri sendiri walau kita pun kekeringan tekak. Tapi takpe, boleh kongsi dengan anak-anak.


Seat first class. Dapat duduk didepan sekali masa hendak balik ke Rasa. Siap ada meja tu.


Seronok, itulah yang terpampang diwajah anak-anak hamba. Hamba berasa sungguh lega melihat anak hamba puas kerana dapat naik keretapi. Sebabnya hamba telah janji dahulu untuk membawa mereka naik keretapi. Segala masalah kewangan untuk hari itu hilang seketika. Duit boleh dicari, anak, inilah dia berada didepan mata, pemberian Allah yang amat bernilai.
Sekian untuk hari ini.......

Ulasan

Guru berkata…
assalammualaikum

rezeki anak-anak sentiasa akan ada , insyAllah
ibnmustaffa berkata…
waalaikummusalam wbt.

Terima kasih mendoakan. Salam kpd warga setiawangsa.

hamba,
yg membesar di bukit damansara.
tunbegia berkata…
sungguh comel comel,

salamm,

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?