HAMBA HENDAK MELUAH PERASAAN

Esok hamba akan ke Melaka. Sepupu hamba belah ayah akan mengadakan majlis perkahwinan anaknya. Anaknya yang mana satu hamba tidak perasan. Maklumlah, sudah bertahun-tahun tidak berjumpa. Hamba panggil sepupu hamba itu abalong.

Maksudnya, esok, hamba akan seharian membawa kereta dari sini ke cincin, Jasin, dan kemudian balik kembali ke sini. Balik hari je. Maklumlah, dekat. Dan ini juga bermaksud, hamba tidak akan melihat internet seharian. Dan itu pula bermaksud, cerita politik tanah air terkini tidak akan hamba ikuti perkembangannya.

Tidak dapatlah hamba hendak melihat reaksi rakyat Malaysia apabila mengetahui cerita-cerita kes Perak dengan sangkut-paut dengan GAMUDA ini. Apa yang sangkut-pautnya hamba tidak tahu. Yang hamba tahu, anak Sultan Perak kerja dan berkepentingan besar dengan syarikat yang bersangkut-paut dengan parti rasuah.

Setelah itu, ada pula cerita tentang kes ura-ura Raja Nazrin sebenarnya mengikut undang-undangnya, bukan dia yang menggantikan bapanya sebagai Sultan Perak, mungkin kes ini telah dirasuah oleh parti rasuah agar Sultan tidak membubarkan dun.

Banyak le pulak versi-versi terbaru lagi sensasi tentang kerabat Sultan ini.

Kemudian, adalah pula blogger yang mengatakan puak rasuah telah berjaya memisahkan PR dengan institusi Raja akibat kes cap ayam Perak ini. Sebenarnya ini adalah salah satu cara rasuah hendak menjarakkan PR dengan pihak istana. Pulok dah,..... macam idok je.

Apa-apa pun, hamba menjadi pelik kerana ada blogger mengatakan sesiapa yang derhaka kepada Sultan, maka dia tidak mencerminkan orang itu sebagai muslim Islam yang beriman. Pulak. Ini hamba kena komen. Ya, hamba wajib komen mamat atau minah yang mengatakan derhaka kepada Sultan, ia menunjukkan Islam kita tidak elok. Ini memang cap ayam A1.

Ajaran sesat, itu yang hamba boleh katakan dengan statement itu. Apa kehenya kena mengena Sultan dengan Islam? Apa kaitan institusi beraja dengan Islam? Jika tiada Sultan, institusi Islam di Tanah Melayu musnah ke?

Jawapannya senang. TIDAK! Institusi beraja tiada kaitan langsung dengan Islam. Kerana apa, kerana Sultan sendiri tidak ikut Islam, anak-beranak dan kaum kerabat dia sendiri tidak ikut kehidupan sebagai seorang Islam yang beriman. Ada tidak Sultan yang boleh mengimamkan solat bersama-sama rakyatnya, TIADA! Ada tidak Sultan yang boleh memandikan jenazah rakyat jelatanya jika ada kematian, TIADA! Ada tidak Sultan yang boleh menjadi khatib ketika solat jumaat, TIADA!

Jadi, apa yang Islamnya dengan institusi Beraja ini? Untuk melihat menjaga ketuanan Melayu pun TIADA! Kes Perak, statement dari pihak istana berkenaan dengan kerajaan negeri Perak, Sultan menggunakan bahasa apa? BAHASA PENJAJAH DAHULU! INGGERIS! Isu tanah-tanah rezab Melayu, apa Sultan lakukan? Hanya melihat sedikit demi banyak tanah rezab Melayu milik RAKYAT MARHAEN dirampas parti rasuah dengan nama pembangunan yang kemudian diberi kepada tokey-tokey kaya cina.



(Jika tiang itu diibaratkan sebagai tiang agama Islam, maka peganglah erat-erat seperti anak hamba itu)

Jadi apa yang membolehkan kamu wahai puak-puak rasuah umno untuk menyatakan derhaka kepada Sultan adalah kesalahan yang besar. Piirah perasuah. Habis itu, menentang TERANG-TERANGAN hukum Allah Hudud itu tidak besar salahnya ke? Ptuih! Dasar Kebangsaan abosiyah noe sekular sesat sesesatnya! Boleh kafir murtad sesiapa yang menentang hudud Allah. Yang DAP pun cap ayam, terutama Karpal OKU, sampai bila hendak jadi kafir korang semua, kembalilah kepada Islam woi puak DAP!

Memang semua yang berlaku ke atas Perak ini menginsafkan jemaah-jemaah PAS. Kita jangan sesekali lari dari perjuangan menegakkan Islam. PAS jangan sesekali terlupa walau seketika untuk apa jemaah bersusah payah berdakwah di dalam arena politik ini, jangan lupa sama sekali perjuangan jemaah, iaitu mendaulat dan mendaulahkan Islam. Itu sebenarnya perjuangan kita, tetapi jika ada nawaitu lain, baik masuk PKR je lah, habis cerita,.....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?