Mari sama-sama kita sebut syahadah

Khamis, Mei 26, 2016

CATATAN SUNGAI BESAR

Sungai Besar.

Saya ada 3 hari disana tahun lepas. Berniaga keropok Terengganu di booth karnival sukan Piala Raja2 melayu tak silap saya. 3 hari 2 malam lah saya di stadium Sungai Besar. bersama rakan saya berniaga. Rata-rata yang membelinya, orang Jawa. Jawa Malaysia. Atau lebih tepat Jawa Sungai Besar.

Solat Jumaat di Pekan Sungai Besar. Baik-baik orangnya. Ada sorang ustaz, yang membawa motor, menumpangkan saya sehingga depan masjid. Mungkin melihat saya jalan terhincut-hincut.. kaki kanan saya sakit ketika itu.

Turun dari motor, ustaz itu berbahasa jawa dengan saya. Saya sengih dan katakan saya tak faham. Ustaz itu senyum dan sapa saya dalam bahasa Melayu.. "Oh.. bukan orang sini ya..", ustaz itu menyapa ku.

Subuh esoknya, solat subuh di masjid yang sama. Kerana masjid itu sahaja yang paling dekat dengan stadium. Surau di taman kami dengar azannya.. tetapi tidak tahu di mana suraunya. Maka ke masjid Sungai Besarlah kami solat Subuh.

Makmum agak ramai.

Untuk hari hari ketiga, begitu jugalah kami solat Subuh di masjid yang sama. Tapi, subuh Ahad itu, Ustaz Salehin Mukhyi ada buat kuliah lepas Subuh. Ini first time saya dengar kuliah daripadanya.

Dari pengamatan saya melihat pekan Sungai Besar ini, dengan pengalaman di kedai kopinya, di masjid dan sekitar pekan serta tempat jualan, rata-rata orang tempatan disini begitu akrab antara satu sama lain. Kenal mengenali. Dan majoritinya, jika berbahasa, berbahasa jawa.

Semalam ada berborak dengan kawan lama saya. Beliau budak Shah Alam. Tapi kampungnya di Sungai Besar. Saya bertanya kepada dia, PAS ada peluang menang ke di sana?

Dia jawab, keluarga dia orang kuat umno. Kerana YB yang dahulu kala, adalah saudara kepada atok dia. Saya tidak tanya siapa YB itu. YB Kuala Selangor pula adalah sepupunya. umno juga. Maka disimpulkan, sekeliling keluarganya adalah dari umno belaka dan berjawatan tinggi dalam umno.

Kampung dia di Sungai Limau.

Namun ada sinaran harapan pada ayat ungkapan dia pada saya. Apabila saya kata, kalau gitu, kalah le PAS sebab Jawa Sungai Besar majoritinya kuat umno. Dia menjawab.. tak juga, ada juga yang sokong PAS, dan ada juga dah condong kepada PAS.

Apa yang penting, mereka nak melihat calon umno tu sapa. Kalau tidak sekepala dengan mereka, maka mereka akan undi orang lain gamaknya. Sentimen keluarga juga memainkan peranan di Sungai Besar ini.

Namun yang pasti, pkr dan pan tiada dalam kamus harian mereka.

0 ulasan: