Adakah syariah menghalang negara masuk campur urusan dosa peribadi?
Adakah syariah menghalang negara masuk campur urusan dosa peribadi?
“Undang-undang jenayah syariah seringkali tidak mengikuti semangat kebebasan individu dalam Perlembagaan Malaysia.
Hal ini perlu diperhalusi semula kerana jika diteliti sejarah Islam, perbezaan dibuat antara dosa peribadi dan jenayah.
“Tidak
seharusnya dosa peribadi dikanunkan melalui undang-undang jenayah
apabila kita mempunyai jalan lain melalui gerakan sivil dan dakwah untuk
“amar ma’ruf wa nahy al-munkar.”
1) Membaca
kenyataan di atas dan keseluruhan artikel tersebut menimbulkan rasa
kasihan saya terhadap penulis dan penyokong-penyokong surat terbuka
“Kumpulan 25″ itu. Sedangkan penulis dan mereka yang menyokong tersebut
merupakan pelajar pengajian Islam dan Arab di Timur Tengah yang
berpeluang menadah ilmu-ilmu secara direct dari para Ulama’ di sana.
Benarkah
undang-undang jenayah syariah bertentangan dengan semangat kebebasan
individu dalam perlembagaan Malaysia? Adakah negara atau pemimpin tidak
berhak menghalang perbuatan dosa peribadi tersebut dengan kuasa yang
ada?
2) Kalaulah “Amar ma’ruf wa nahy al-munkar”
itu hanya dipraktikkan dengan dialog, hujah, dan wacana semata-mata, di
mana hilangnya hadith “من رأى منكم منكرا فليغيره بيده” (Barang siapa yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya)?
Mengapa pula Rasulullah dan umat Islam terdahulu bersusah payah membina
sebuah negara Islam disertai dengan undang-undang syariah yang
merangkumi undang-undang jenayah? Apakah tidak wujud hukuman Ta’zir yang dibincang panjang oleh Fuqaha’ dalam banyak kitab turath?
3) Qiyas yang digunapakai (kisah tajassus Saidina
Umar Al-Khattab r.a) sungguh jauh tersasar dari kes yang dibincangkan.
Sebagai mahasiswa syariah, terutama penuntut ilmu Usul Fiqh, sepatutnya
sudah maklum bahawa kisah tersebut adalah berkenaan larangan tajassus dan
berlebihan dalam penyiasatan atau pengintipan. Bukan sama sekali
bermaksud larangan untuk menjatuhkan hukuman terhadap orang yang
melalukan dosa, tidak kira dosa peribadi atau segala apa jenis dosa
kepada Allah.
4) Janganlah bersifat selective dalam
mengambil hujah-hujah agama. Tidakkah kita membaca kisah-kisah para
Sahabat Agung, Khulafa’ Ar-Rasyidin yang telah melaksanakan hukuman ke
atas orang yang telah melakukan dosa peribadi? Jangan kita pejam sebelah
mata membaca kisah masyhur Khalid Al-Walid r.a apabila beliau meminta
pandangan Khalifah Abu Bakar As-Siddiq tentang hukuman terhadap mereka
yang melakukan hubungan sejenis (al-luthiyyah). Abu Bakar r.a
telah mengarahkan untuk menjatuhkan hukuman bakar ke atas mereka. Begitu
juga yang dilakukan Abdullah bin Zubair r.a dan Hisyam bin Abdul Malik.
5) Apabila ingin membawa kisah tajassus/pengintipan berlebihan Umar Al-Khattab itu (yang hakikatnya Qiyas ma’al fariq)
dalam kes hukuman terhadap pelaku dosa peribadi ini, jangan pula lupa
kisah Umar Al-Khattab yang telah membakar kedai arak dan juga telah
membakar sebuah kampung yang terdapat penjualan arak di dalamnya
sepertimana yang diceritakan oleh Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah dalam
kitabnya At-Turuq Al-Hukmiyyah.
Kata
Khalifah Uthman ‘Affan r.a.: “Sesuatu yang tidak dapat dicegah oleh
Al-Quran, maka Allah akan mencegahkannya dengan kuasa pemerintah”.
6) Satu kaedah fiqhiyyah menyebut “تصرف الإمام على الرعية منوط بالمصلحة” (Tindak tanduk pemimpin ke atas rakyatnya tertakluk pada Maslahat).
Islam memang mengiktiraf peranan negara dan pemimpin Islam bagi
menentukan Masalih Mursalah (kebaikan/maslahah yang tidak tertulis
secara khusus dalam Al-Quran dan hadith Rasulullah saw).
Walaupun
sesuatu hukuman bagi dosa itu tidak tertulis di dalam Al-Quran dan
Hadith Rasulullah secara khusus, pemimpin Islam berhak melaksanakan
hukuman (hukuman ta’zir) selepas mengambil kira kemaslahatan umum bagi
sesebuah negara dan masyarakat.
7) Inilah
yang dinamakan Siyasah Syar’iyyah (politik berlandaskan syara’),
sepertimana yang dimaksudkan Ibnu ‘Aqil Al-Hanbali: “Siyasah adalah apa
saja perbuatan yang mendekatkan manusia kepada kebaikan dan
menjauhkannya daripada kefasadan” dan selari dengan kata-kata As-Syafie
bahawa: ”لا سياسة إلا ما وافق الشرع” (Tidaklah politik itu melainkan apa
yang menepati Syara’). Beliau tidak menyatakan “”ما نطق الشرع (apa yang disebut oleh syara’), tapi politik adalah ما وافق الشرع (apa yang selari/menepati syara’).
Janganlah kita sempitkan pemahaman kita terhadap politik Islam hingga
menafikan ijtihad-ijtihad ulama’ silam dan masa kini dalam mengiktiraf
peranan pemimpin Islam untuk memustuskan perkara terbaik untuk
kemaslahatan negara secara keseluruhan selagi mana perkara tersebut
tiada nas Al-Quran dan hadith yang melarangnya.
8) Perlu
juga dinyatakan di sini (untuk mengelak salah faham terhadap Islam),
bahawa dalam konteks pelaksanaan undang-undang, Islam tidak bergantung
kepada undang-undang semata-mata, malah Islam bertindak lebih daripada
itu lagi. Ia berusaha membersihkan jiwa manusia agar mereka sanggup
mematuhi undang-undang itu dengan dorongan hati yang murni yang beriman
kepada Allah swt dan mengiktiraf kekuasaan Allah yang tertinggi di atas
muka bumi ini. Bukan semata-mata kerana takut kepada kuasa pemerintah
negara hakikatnya. Ini tidak syak lagi merupakan satu methodologi yang
bijaksana untuk menegakkan undang-undang dalam masyarakat seperti mana
yang dijelaskan oleh Syeikh Muhammad Qutb r.a dalam kitabnya “As-Syubuhat Hawla Al-Islam”.
9) Maka,
sudah tentu pembentukan peribadi muslim sewajibnya berjalan dengan lebih
serius dan berterusan sehingga melahirkan sebuah masyarakat Islam yang
mampu memikul tanggungjawab menegakkan agama Islam di negara kita
tercinta, Malaysia. Sifirnya mudah, apabila umat Islam kuat, tiada siapa
yang berani mencabar Islam. Isu hari ini adalah umat Melayu Islam di
Malaysia sendiri sedang lemah dan berpecah belah. Kerana itulah pihak
musuh berani mencabar kedudukan Islam di negara ini dengan lebih
berterus terang dan lantang, ‘dilicinkan’ lagi projek mereka dengan
bantuan jurucakap-jurucakap tidak rasmi mereka berupa tokoh-tokoh agama
dan liberal yang terperangkap dalam agenda halus liberalisme,
sekularisme dan sewaktu dengannya.
Wallah A’lam.
BA Shariah (Hons) Fiqh & Usul Fiqh,
Universiti Yarmouk
Ulasan