Mari sama-sama kita sebut syahadah

Rabu, Julai 24, 2013

FITNAH MAKAN DALAM TANDAS; CIKGU JUGA KENA DI'BODOH'KAN.

Hari ini saya nak off dahulu cerita di Mesir.

Hari ini saya hendak bercerita berkenaan satu kes.

Satu kes berkenaan dengan orang yang tidak berpuasa.

Disuruh makan didalam bilik persalinan.

Tetapi, dituduh dipaksa makan dalam tandas.

Sehingga ada seorang Menteri Pendidikan, tanpa usul periksa, memarahi pihak sekolah agar di tukar ke tempat lain, yang menyediakan kerusi meja dan sinki. Tetapi dia lupa, bahawa kerusi meja dan sinki memang disediakan.

Inilah saban hari yang berlaku disekolah. Apabila ada satu isu, maka tanpa usul periksa, orang awam akan memaki hamun guru. Ya. Jika yang membuat masalah adalah sekolah, yang kenanya, guru, atau dipanggil cikgu. Sehingga ada seorang yang sanggup mengatakan "Bila cikgu bodoh macammana nak membentuk pemikiran pelajar".
Mari berbuka puasa. Saya rasa cikgu ni geram dgn blogger cap ayam ni..

Hanya semata-mata peristiwa yang disensasikan makan dalam tandas, tanpa usul periksa, cikgu yang kena ayat BODOH!!

Saya bukan cikgu. Saya seorang jurutera. Sungguh jauh profesion saya dengan guru. Namun, walaupun saya bukan guru, profesyen guru adalah terlalu dekat dengan saya. Jika ada apa-apa yang berkaitan dengan guru. Saya sendiri akan terkesan. Jika ada apa-apa yang ditulis dalam media terhadap guru, saya sendiri akan terasa. Kerana apa? Kerana isteri saya adalah seorang guru. Guru sekolah Menengah.

Setakat ini, saya ada 4 orang anak. Saya bertanggungjawab terhadap 4 orang budak yang kecil dinamakan anak. Saya beramanah menjaga 4 orang ini. Tetapi, isteri saya, walaupun sudah ada 4 orang anak, dan sedang membawa dan menaggung seorang lagi anak kami didalam rahimnya, namun, secara realitinya, beliau mempunyai lagi 42 anak yang perlu dijaga. Ditambah dengan 158 lagi anak 'angkat' untuk dididik.

Seorang guru, jika beliau balik ke sekolah, beliau akan sentiasa bercerita tentang karenah anak-anaknya disekolah. Terutama yang 42 orang itu. Selain menjaga anak kami yang 4 orang, hatinya juga sedang menjagai lagi 42 orang anaknya disekolah, yang perlu beliau bentuk, maaf bukan setakat bentuk, tetapi didik, sehingga jika boleh, kesemua 42 anaknya itu menjadi orang yang berguna bila besar nanti.

Belum dikira lagi selebih 152 orang lagi. Yang perlu dididik beliau, walau setakat satu mata pelajaran.

Tandas paling bersih dalam dunia??
Walaupun saya mempunyai 4 orang anak setakat ini, kadang-kadang, saya tersasul dengan memanggil nama anak saya. Bukan lupa, tetapi, tersasul. Tetapi, isteri saya, tidak pernah tersasul menyebut nama anaknya yang 4 itu. Dan, beliau juga tidak pernah tersasul menyebut nama anaknya yang lagi 42 orang itu. Beliau boleh menghafal keSEMUA nama anaknya, termasuk nama ayah mereka.

Setiap karektor 42 anaknya itu, beliau tahu, dan memahami, mana yang nakal, yang baik, yang jahat, yang menipu, yang mengada-ngada, yang gedik, yang bising, yang banyak celoteh, yang pasif, yang aktif. Dia tahu setiap karektor anaknya disekolah.

Itulah kelebihan seorang guru. Mempunyai sifat ingin membimbing dan membentuk masyarakat.

Saya sebagai orang luar dalam profesyen guru, memang tidak sanggup untuk melangkah ke dunia perguruan ini. Kerana, saya tahu, bukan setakat perlu berhadapan dengan ramai 'anak', tetapi perlu berhadapan dengan mak dan ayah kepada 'anak' itu, malah perlu juga berhadapan dengan masyarakat, yang bermulut kurang ajar, seperti ada seorang yang suka sangat berkata bodoh kepada guru.......


Penjelasan Guru Sekolah Tersebut yang diambil dari perbualan pada statusnya :

———————————

“susah nak explain.. sebab yg tersebarnya dah terlampau negatif… sbnarnya tempat tu dibuka bg menampung keperluan pelajar yg rmai dn untuk mengelakkan murid mkn di atas lantai dan di tepi2 jln sbb tak cukup kerusi meja wktu biasa…
itu inisiatif oleh ** sebelum bulan ramadhan lg.. dan sepnjag bulan ramadhn ni, disebabkan kntin tutup, jd murid2 non muslim atau muslim yg tak puasa dibenarkan makan di dalam bilik tu..
dan bilik tu ilah bilik perslinan yg tak digunapkai sbgai bilik persalinan pun.. tk de spe mndi or berak kat situ.. cum dah lengkap dgn sinki.. jd murid blh basuh tangn, n meja dibalut, bilik berhias jugak sbb nk jdkan betul2 bilik mkan..
ada dua bilik perslinan yg dibuat tempat mkn sbb dekat dgn kantin.. tu je.. kebetulan mungkin yg banyaknya mkan ms bulan puasa ni non muslim la.. walhal kalau hari biasa tak wujud racist langsung pun… anak cikgu pun mkan dlm bilik tu..
sbb skolah ni kecil.. tp murid rmai.. so harpnye, mungkin dapat lah tambah besar lg kantin i ke lps isu ni… huhu”

0 ulasan: