Mari sama-sama kita sebut syahadah

Rabu, Julai 27, 2011

BIOMETRIK: KAPITALIS TETAP KAPITALIS.

Apalah cerita biometrik biometrik ini? Seperti ianya adalah perkara yang paling penting dalam dunia untuk mengadilkan sesuatu pilihanraya. Apalah punya mentaliti puak-puak umno dan spr ini? Macam cap ayam.

Jangan hendak kelentong dan spin ceritalah puak-puak umno dan spr ni. Cerita berkenaan biometrik bukannya kerana hendak membersihkan sistem pilihanraya, sistem biometrik bukannya untuk mengelakkan pengundi mengundi lebih dari sekali, tetapi sistem biometrik ini adalah hanya semata-mata untuk mengembongkan poket duit sekumpulan manusia.

Umno adalah sebuah parti politik yang kapitalis. Duit adalah segala-galanya. Dimana ada lubang buat duit, mereka akan buat. Dimana ada peluang untuk cekau duit rakyat, mereka akan ambil peluang. Akal umno panjang, panjang untuk buat duit haram. Kaya adalah matlamat utama. Kuasa adalah matlamat kedua. Jika berkuasa tetapi tiada duit, maka mereka tidak akan wahi untuk memegang kuasa. Tetapi, mana ada didunia ini, pemerintah tiada peluang buat duit? Tiada.

Agaknya, berapa ongkos untuk membina sistem bometrik? Juta-jutaan? Puluh juta? Ratus juta? Itu baru hendak membina sistem. Hendak mengekal dan mengendalikan sistem, berapa pula ongkosnya? Berapa lama pula tender itu? 20 tahun? 30 tahun? Hingga kiamat?

Ini semua berkenaan duit. Bukannya kerana hendak membersihkan pilihanraya. Manusia kapitalis tetap akan menghidu peluang buat duit, selagi hidungnya mengikut kata tuan kapitalisnya. Baik ianya halal ataupun haram, peluang buat duit tidak akan dilepaskan. Asal ada masyuuk, disitu ada umno apco.

0 ulasan: