Mari sama-sama kita sebut syahadah

Rabu, Julai 13, 2011

AJAL DITANGAN TUHAN, BUKAN SALAH SIPEMBUNUH?

Banyak-banyak komen, ada satu komen yang hamba sungguh tidak setuju dalam komen blog hamba ini. Ada pengkomen kata, "Ajal itu di tangan Tuhan, bukan di tangan polis.". Ulasan manusia tanpa nama ini adalah berkaitan dengan kematian Barhanudin Ahmad yang meninggal dunia dalam perhimpunan Bersih 2.0 lepas.

Ada berani ka - (Pak Amjal)
Hendak kata, yang sipekata itu Jabariah, melampau pula, nanti jadi kafir pula sipekata itu. Jabariah itu kumpulan luar dari Islam. Yang menyatakan, manusia tidak mempunyai kuasa apa-apa hidup di dunia ini, semuanya ditentukan oleh Allah. Jika ada manusia itu berbuat jahat, semuanya adalah kerana Allah yang menggerakkan manusia itu buat jahat. Ini adalah sesat dan diluar dari pegangan Ahlul Sunnah Wal Jamaah.

Si pengulas yang penakut memberikan nama dan identitinya didalam ruang komen blog ini seperti hendak melepaskan tanggung jawab kematian Barhanudin bukan salah polis walau polis menyembur air asid terhadapnya, walaupun polis yang menembak gas racun terhadapnya, dan walaupun jika polis itu membelasahnya. Beliau mati kerana ajalnya. Ini memang betul-betul pemikiran cap ayam.

Jikalaulah, ada polis, yang dengan selamba menembak mati ayah si pengkomen yang penakut meletakkan namanya dalamruangan komen itu, adakah beliau sanggup menyatakan bukan salah polis itu, ianya disebabkan ajal yang telah ditetapkan Allah, bukan polis yang menentukan ajal seseorang. Boleh ke gitu?

Hang pa fikir lah sendiri.......!! Bodoh punya Melayu!!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

beliau telah sampai makam hakikat.

SULAIMAN SABIKAN berkata...

"Rezeki itu di tangan Tuhan, bukan dari pekerjaan"
"Jodoh itu di tangan Tuhan, bukan dari pertemuan"
"Pertemuan itu di tangan Tuhan, bukan dari perjanjian"

Pandangan manusia dan pandangan Tuhan tidak sama.