BANGSA MALAYSIA? APE KEHALNYA?

Bangsa Malaysia? Ada ke manusia jenis bangsa Malaysia? Adalah seorang ADUN Subang Jaya, Hannah Yeoh namanya, kahwin dengan India, dapat anak, letak anaknya dalam kategori anak Malaysia. Boleh ke? Jika dianya lahirkan anaknya di Kazakhtan, dan memang dia dan suaminya warga Kazakhtan, boleh ke anak mereka dikategorikan anak Kazakhtan?

Hamba rasa, ini semua cerita politik murahan sahaja ini. Tiada apa yang mengaitkan kepentingan rakyat. Jika ye pun tidak puas hati, bubuh sahajalah anaknya bangsa kacukan India Cina. Kalau ye pun ada dalam borang pendaftaran kelahiran itu.

Hamba bukan bangsa Malaysia. Hamba bangsa Melayu, dan hamba berbangga dengan warisan bangsa hamba. Namun, apa yang lebih penting, agama. Walau sekuat mana Melayunya anda semua, tetapi Islamnya tiada, baik tak payah hidup, sebab matinya pasti ke neraka Allah SWT.

Serupa jugalah Bangsa Tionghua, TeeChew (betul ke eja ni?), Kantonis, Hainan, Hakka, Hokkien, semuanya adalah bangsa yang mengandungi bahasanya sendiri tetapi di Malaysia, kita namakan mereka Cina. Serupa Jawa, Minang, Bugis, Banjar, kita namakan mereka Melayu di Malaysia walau bahasa adalah memang tidak serupa langsung. Namun kerana kita semua duduk di Tanah Melayu, jadi semuanya jadi Melayu.

Walau kita kaya bagai Qarun, walau kita miskin tidak berduit, jika kita dilahirkan Melayu, mati kita juga adalah Melayu. Jika anak Hannah Yeoh itu dilahirkan kacukan India Cina, maka anaknya akan mati dengan tetap sebagai bangsa kacukan India Cina. Tetapi, jika Hannah Yeoh berkahwin dengan lelaki Melayu, hamba pasti beliau akan kategorikan anaknya sabagai Bumiputra Melayu. Sebab masyuuk maa......

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?