NAK KATA MACAM MANA, MEMANG UTUSAN AKHBAR CAP AYAM.

Surat Khabar di Malaysia adalah satu entiti yang paling kurang cerdik didunia. Tahap kurang cerdiknya adalah serupa akal mereka berada di tapak kaki, bukan lagi di kepala lutut. Cuba anda semua baca tajuk akhbar Utusan Malaysia versi internet yang bertajuk ADUN P. Pinang sependapat mengenai isu rumah mahal.

Cerita yang dibawa memang masuk akal, cumanya ayat permulaan dari tukang cerita ini memang menunjukkan kepala akal beliau berada di tapak kaki, bukan lagi kepala lutut.

GEORGETOWN 5 Mei - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) daripada Barisan Nasional (BN) dan pihak pakatan pembangkang sependapat bahawa penduduk Pulau Pinang sedang berhadapan dengan kesukaran untuk membeli rumah di negeri ini berikutan harganya yang terlalu tinggi.


Cuba anda semua baca ayat di atas. ADUN dari BN DAN pihak pembangkang. Setahu seluruh manusia di dunia ini, BN adalah pembangkang, dan Pakatan Rakyat adalah Kerajaan. Jadi, siapa kerajaan? Siapa pembangkang? BN pembangkang, dan kerajaan Pulau Pinang PR pun pakatan pembangkang juga. Kan ke kurang akal wartawan Utusan Malaysia ini?

Kemudian hamba terbaca pula cerita yang bertajuk Perangi rasuah jihad kerajaan berintegriti - TPM di akhbar maya yang sama. Jika dibaca, isinya nampak molek, cantik dan penuh tawaduk lagi menyeru setiap insan untuk ke arah syurga Allah. Tetapi, apabila ianya disebut oleh Pak Muhyiddin, maka hamba terpaksa ke tandas kerana tidak tahan untuk membuang air kecil kerana menahan ketawa yang terbahak-bahak.

Sudahlah Pak Muhyiddin, takat sebut perangi rasuah, tetapi dianya timbalan kepada ketua bapak segala rasuah, apa kes? Perbetulkanlah diri anda itu yang penuh sangat duit pasir dalam poket sebelum hendak bercerita berkenaan;

"Betapa ramai kita lihat pemimpin dunia yang gugur dan kerajaan yang tersungkur dek terpalit amalan rasuah dan salah guna kuasa,”

Hamba sungguh yakin, apabila Pak TPM itu menyebut ayat di atas, beliau sedar, Pak TPM sebenarnya sedang meludah ke atas langit. Bukan takat air liur ludah, tetapi kahak pekat di tekak akan terpalit kembali ke muka Pak TPM.

Itulah, lain kali, jika sudah menjadi pemimpin, jika sudah menjadi pemerintah, maka janganlah buat kerja-kerja 'merompak' duit rakyat untuk kesenangan diri dan ahli keluarga serta kroni. Kan ke sudah kena kahak sendiri apabila berucap di Institut Integriti Malaysia (IIM). Naya tu....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?