Mari sama-sama kita sebut syahadah

Khamis, April 07, 2011

TUTUP KONSPIRASI, PENOLONG PEGAWAI KASTAM MATI.

Mati lagi seorang. Dengan tatacara yang hampir sama. Jatuh dari bangunan. Cumanya tinggi bangunan ini tidak setinggi di Plaza Masalam dahulu. Keadaan pun hampir sama. Ada hubungkait dengan siasatan berkenaan rasuah. Pelik, tetapi benar.

Semenjak menjadi Suruhanjaya, SPRM ini seperti satu badan yang serba haru biru berbanding semasa ianya hanya dinamakan Badan, BPR. Hamba melihat, ketika ianya masih BPR, pegawai-pegawainya masih lagi 'mesra alam' dan tidak berlagak ego.

Tetapi, apabila telah bertukar menjadi Suruhanjaya, maka pegawai-pegawai lama seperti dikebelakangkan dan didepankan dengan pegawai-pegawai baru yang nampak macam lebih sudu dari kuah. Sifat mesra alam yang selama ini ada pada pegawai-pegawai lama, tidak kelihatan kepada pegawai-pegawai baru.

Namun, untuk kes Kastam ini, hamba tidak berapa berkenan untuk membuat cerita. Kerana Kastam ini adalah memang tempat lubuk percambahan rasuah lebih teruk dari polis.

Sesiapa yang bekerja di Jabatan Kastam yang tidak berpegang dengan tahi rasuah, maka orang itu akan dianggap pelik dan sumbang di Jabatan itu. Namun, kes kematian penolong pegawai Kastam yang tidak lama lagi hendak berpencen ini adalah satu kes yang sungguh memeningkan.

Hamba tidak yakin ini adalah 'perbuatan' pihak SPRM jika betullah ianya adalah satu kes bunuh. Tetapi hamba seperti ada terasa bahawa ada pihak yang ingin menutup mulut arwah ini dari membuka cerita dengan lebih mendalam tentang kes yang sedang disiasat ke atasnya.

Konspirasi. Inilah cerita yang sebenarnya berlaku dalam kes kematian 'mengejut' ini.

1 ulasan:

Amuraria berkata...

MUNGKINKAH INI KERJA KONSPIRASI PERINGKAT TERATAS ATAU KEBETULAN 'JATUH SENDIRI ' ?