Mari sama-sama kita sebut syahadah

Selasa, April 12, 2011

NASIHAT PENTING KPD SEMUA PETUGAS PR.

Hamba tidak kecapaian untuk ke Sarawak. Satunya kerana kewangan yang tidak kesampaian, keduanya menjaga cuti kerja untuk disimpan pada PRU 13 nanti dan ketiganya Mesyuarat Agong Kawasan yang akan diadakan pada 17 April ini.

Cumanya hamba hendak berpesan kepada seluruh jentera pilihanraya Pakatan Rakyat agar jangan berhenti kerja walau satu saat sehingga pengumuman kemenangan oleh pihak SPR.

Dari pengalaman hamba, ramai petugas akan hilang dan berehat setelah jam 5 petang hari mengundi. Iaitu selepas tutupnya masa pengundian. Tugas kemudiannya hanya akan diberikan kepada Counting Agent.

Sebenarnya perkara ini adalah salah dan tidak betul. Sepatutnya, ketika inilah semua petugas PR perlu 'Alert' dan sentiasa bersedia untuk melaksanakan tugas yang maha besar.

Apakah tugas yang maha besar itu?

Tugasnya ialah menjaga kertas undi sejaga-jaganya sehingga sampai ke pusat penjumlahan undi dan juga menjaga pintu pagar tempat mengundi jika ada apa-apa yang berlaku didalam tempat mengundi.

Apakah yang mungkin akan berlaku ditempat mengundi?

Kemungkinan Counting Agent (CA) akan bermasalah dengan Ketua tempat mengundi (KTM), maka keperluan petugas untuk bersedia diluar adalah amat mustahak.

Misal kata CA tidak dapat menerima borang 14 daripada KTM, maka adalah menjadi tanggungjawab CA untuk memberitahu pihak petugas diluar tempat mengundi agar bersedia untuk menutup pintu pagar tempat mengundi.

Petugas adalah bertanggungjawab beramai-ramai mengunci tempat pagar mengundi agar rombongan SPR tidak boleh keluar dari tempat mengundi untuk ke pusat penjumlahan undi SEHINGGA KTM itu menyerahkan borang 14 dan yang ditandatangani oleh KTM.

Percayalah, pihak polis akan masuk campur, tetapi petugas JANGAN risau dan mengalah, kerana ketika ini, ianya adalah urusan SPR dengan wakil calon yang bertanding iaitu, petugas PACA dan petugas yang menjagai tempat luar mengundi. Percayalah, polis pun sebenarnya tahu mereka tiada kuasa jika ianya berkaitan dengan SPR.

Sesudah pihak SPR dibenarkan keluar, maka sarung undi yang dibawa oleh pihak SPR untuk ke tempat penjumlahan undi mestilah diikuti sehingga sampai ke sana untuk memastikan jika ada berlaku pengiraan semula, maka penipuan tidak akan berlaku.

Perlu diingat! Di tempat penjumlahan undi, mereka menjumlahkan undi hanya pada berdasarkan apa yang dicatit didalam borang 14. Maka adalah kewajiban petugas PR untuk menjaga borang itu semati-matinya.

Ingatlah, tugas berkempen untuk menang bukan hanya sehingga hari mengundi, tetapi sehingga pengumuman kemenangan dari pihak SPR. Anda semua petugas PR adalah diharamkan untuk berehat sebelum pengumuman ini dibuat oleh SPR. Ingat! Jika tidak, PASTI PR akan kalah dan sesia sahaja kerja anda sekelian selama 10 hari itu.

0 ulasan: