SUBSIDI KPD RAKYAT KECOH, SUBSIDI KPD IPP KENAPA SENYAP?

Sudahkah antum gejuis semua membaca satu artikel berkenaan seorang menteri bising-bising bahawa Kerajaan Malaysia akan menanggung subsidi sebanyak RM18.92 Billon pada 2012 nanti. (Baca disini). Kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, daripada 18.92 billion itu, RM17 billion diperuntukkan untuk subsidi bahan api iaitu petrol, diesel dan gas petroleum cecair (LPG), RM1.2 bilion (minyak masak), RM567 juta (gula) dan selebihnya untuk tepung gandum.

Sekali baca seperti menunjukkan kerajaan akan menanggung banyak wang untuk kesenangan hidup rakyat. Tetapi, jika dua kali baca, seperti kerajaan BN ini cuba kelentong besar kepada rakyat. Samada Ismail Sabri seperti hendak memperbodohkan rakyat, kerajaan Malaysia memang tiada duit atau kemungkinan subsidi akan dihapuskan pada 2012 nanti.

Jika Ismail Sabri hendak memperbodohkan rakyat Malaysia, itu perkara biasa. Orang umno memang mengharapkan rakyatnya bodoh sentiasa agar mereka terus berkuasa. Jika kerajaan Malaysia tiada duit, itu juga sudah menjadi pengetahuan umum. Hutang Kerajaan Malaysia adalah RM456 billion. Tetapi, jika cakap-cakap cap ayam ini adalah berkaitan dengan hendak menghapuskan subsidi, apa yang hamba boleh katakan ialah, padan muka rakyat Malaysia. Undilah lagi parti yang sama untuk memerintah.

Macamlah banyak sangat RM18.92 billion itu? Apa? Ingat duit RM18.92 billion itu duit umno atau duit mak bapak bn? Itu semua duit yang disumbangkan rakyat kepada Kerajaan Malaysia melalui cukai langsung dan tidak langsung. Apa salahnya, duit seciput berjumlah RM18.92 billion itu diberikan kembali kepada rakyat keseluruhan untuk dinikmati bersama?

RM18.92 billion subsidi untuk rakyat Malaysia diheboh-hebohkan. Tetapi subsidi IPP berjumlah RM19 billion, kenapa disenyapkan sahaja? (Subsidi IPP yang berjumlah RM19 billion). RM19 Billion untuk mengkayakan segelintir manusia, apa jenis cap ayam kerajaan memerintah begini?

Subsidi Petronas kepada kerajaan pada 2012 adalah dijangka bernilai RM27 billion. Dan perlu diingat, ini adalah bayaran wajib Petronas kepada kerajaan pusat. Untung bersih Petronas tahun lepas adalah RM70billion. Jika kerajaan tidak mahu cekau sedikit duit RM70 billion ini, nampak sangat bodonya bn memerintah. Tetapi, hamba yakin, ada banyak billion yang bn cekau dari duit ini. Tetapi ianya tidak disalurkan kepada rakyat, ianya tertiris henya kepada sekelompok manusia sahaja.

Ini belum lagi diceritakan berkenaan aliran keluar wana negara secara haram yang sudah berjumlah RM1 trillion. Seribu billion tu tuan puan. Bukannya 200-300 billion. Tetapi 1000 billion! Apa kerajaan bn buat? Laungkan hidup Melayu sahaja? Piirah mabuk. Kononnya bercakap berkenaan ketuanan Melayu. Tetapi, kamulah lanun paling besar dalam dunia untuk menghancurkan Malaysia. umno bn wajib dihapuksan terus selepasPRU13 nanti.....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?