USTAZ2 MAJORITINYA PENAKUT DAN BODOH BERDAKWAH.

Semalam tidak bergejuis lagi. Jam 6.30 pagi, selepas solat subuh, terus ke Melaka kerana ada kematian. Singgah di rumah ayah dahulu untuk mengambil ibu dan ayah. Isteri dan anak ditinggalkan di rumah ayah di KL. Hamba menaiki kereta adik perempuan hamba untuk ke sana, kerana kereta beliau enjin kecik,.. duit minyak maa,.. kena pantau..
Takbir rumah ke rumah boleh buat, kenapa tak buat dakwah rumah ke rumah?

Sesampai sahaja di Melaka, orang ramai sudah ramai di kawasan rumah beliau. Yang meninggal itu adalah ieteri kepada sepupu hamba. Walau dia pangkat sepupu, tetapi umurnya beliau sudah berpencen. Kerana yang meninggal adalah perempuan, maka hamba hanya dapat membantu membaca yasin dan berdoakan akan kesejahteraan kepada arwah dengan menyedekahkan pembacaan surah Yasin tadi kepada arwah. Dapat tidak dapat pahala itu, itu hamba berserah kepada Allah SWT. Hamba bukan Wahabi.

Sementara menunggu jenazah dimandikan, hamba menunggu diluar, bersama-sama saudara mara sepupu sepapat yang sudah lama hamba tidak berjumpa. Sepupu-sepupu hamba belah Jasin, Melaka, umur mereka semuanya jenis-jenis 'boomers' seperti yang selalu disebut MSK. Ini kerana, ayah hamba adalah anak bongsu daripada 14 adik beradik. 7 hamba kenal, 7 lagi hamba tidak kenal, meninggal awal.

Selepas berborak-borak lama, kerana menunggu lama 'bilal' wanita datang untuk memandikan jenazah, ada satu cerita yang agak menarik diutarakan oleh seorang saudara hamba, iaitu suami kepada sepupu perempuan hamba.

Beliau bertanya, "Kenapa kes menyelitkan cd lucah pada Yasin berlaku?". Hamba senyap. Tidak tahu apa yang hendak dijawab, kerana soalan itu berbentuk soalan untuk dijawab oleh sipenyoal. Beliau menambah, " Ada korang semua boleh fikir, kenapa kerja bodoh ini boleh berlaku?", hamba jawab, "Entah? Kenapa ya?"..

Beliau senyum, kemudian menjawab kepada soalan yang diutarakannya tadi, "Benda ni berlaku sebab hendak membukakan minda-minda ustaz-ustaz yang selama ini akal sempit. Belajar kitab tinggi-tinggi sampai ke oberseas, tapi akal bodoh. Minda tertutup, penuh hitam, buat kerja sendiri-sendiri, benda sekeliling berlaku selama berpuluh-puluh tahun, tapi senyap membisu. Ustaz-ustaz semua bangang tak boleh pakai." Keras jawapan dia, tetapi biasalah, mulut orang Melaka.

Bila berfikir-fikir apa yang diceritakan oleh suami sepupu hamba itu, maka hamba pun memang bersetuju 100% apa yang dikatakan olehnya. Apa yang ustaz-ustaz di Malaysia buat selama ini? Senyap tutup mulut, apabila berlakunya maksiat disekeliling masyarakat. Yang kehadapan adalah ustaz-ustaz 'PAS'. Yang lain, apa buat. Buat kerja dalam selimut? Takut bersuara sebab kerja dengan kerajaan. Membisu sejuta bahasa kerana takut gaji disekat, ketor Majlis agama gam nama kita tidak boleh berkuliah maghrib di masjid-masjid?

Apa sebenarnya yang dibuat oleh ustaz-ustaz selama bertahun-tahun umno memerintah Malaysia? Judi bersepah-sepah, arak menimbun-nimbun, siap dieksport lagi, cd lucah diberi bersama Yasin, apa kes ini ustaz-ustaz?

Pernah benyak kali hamba berborak-borak dengan ustaz-ustaz, kenapa mereka tidak kehadapan jika ada berlaku kes maksiat yang berlaku di Malaysia. Yang banyaknya jawab,

"Kita berdakwah secara senyap-senyap dahulu. Sudah pandai, baru kita kehadapan masyarakat."
"Dah jenuh kita berdakwah dalam masjid tiap-tiap lepas maghrib, tetapi, berapa kerat sahaja yang hadir ke masjid".

Itulah jawapan standard ustaz-ustaz akal sempit ini. Dakwah senyap-senyap. Apa kes dakwah senyap-senyap. Kata sahajalah kamu itu penakut periuk nasi terganggu jika terkehadapan dakwah secara lantang. Itu yang sebenarnya berlaku, ustaz-ustaz yang tahu hukum, yang berilmu, banyak yang takut hendak berdakwah kerana tidak mahu miss masyuuk dan sorru. Bukannya kes hendak dakwah senyap-senyap. Atas darurat apa kome semua hendak dakwah senyap-senyap?

Lagi satu berkenaan dengan dakwah dengan hanya beri kuliah di masjid-masjid. Apa akal kontot sebenarnya ustaz-ustaz sekarang. Menyempitkan cara berdakwah hanya didalam masjid? Jika didalam masjid tidak ada orang, kenapa masih kekal hanya berdakwah didalam masjid? Pergilah terus ke padang bola ke, ke kelab dangdut ke, ke kelab malam ke, pergi beri kuliah didalam tempat-tempat maksiat supaya orang yang laro akan kembali bertaubat. Ini tidak, asyik-asyik menyalahkan orang ramai tidak datang ke masjid. Memanglah mereka tidak mahu datang ke masjid, sebab mereka itu jahil agama!

Jadi, apalah yang hendak difikirkan lagi, kenapa sehingga orang Islam sanggup melakukan kerja gila menyelit cd lucah dalam surah Yasin, cuba fikirlah para ustaz, apa punya cara dakwah antum semua sehingga melahirkan masyarakat seperti ini?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?