HAMBA SAKIT HARI INI.......

Pagi semalam, badan sudah rasa sakit. Rasa macam hendak demam. Alhamdulillah, dapat juga hapuskan dosa kecil. Dan jika sihat nanti, dapat juga hamba merasai nikmat sihat.

Jika memanjang kehidupan kita tidak pernah sakit, bagaimana kita hendak merasai nikmat sihat? Kerana memang kita tidak dapat membezakan betapa terseksanya tubuh badan jika kita demam atau sakit. Kerana itulah, Allah memberi kita semua kadang-kadang sakit, dan selalunya sihat.

Petang itu, hamba meminta tolong kawan hamba untuk mengurut badan hamba. Sudah 2 tahun badan tidak di'allignment'. Selalunya, selepas berurut, badan akan rasa sedap, namun, semalam, selang setengah jam habis diurut, hamba jadi demam. Demam yang kuat. Sudah lama hamba tidak merasai demam begini. Seluruh badan terasa sakit. Dok ghok tubuh hamba.

Lepas maghrib, hamba terus tertidur. Hingga jam 4.30 pagi. Hamba tadi solat Isyak jam 4.30 pagi. Adoii.....

Jam 8.30 tadi, pergi ke klinik. Ambil ubat. Dengan MC sekali. Sehari sahaja doktor beri. Semasa sebelum berjumpa doktor, semasa sedang duduk ditempat menunggu, hamba rasa, hambalah orang yang paling sakit didunia ini, namun, selang seminit, datang seorang insan, jantina lelaki, dalam keadaan cukup terseksa untuk berjalan. Kaki kiri dia seperti sakit terpijak paku.

'Kenapa bang?', tanya hamba, penuh musykil. 'Gout....' jawab dia dalam kesakitan. Allahuakbar, gout, sakit tu, walau hamba tiada gout, tetapi ramai kenalan hamba yang ada gout. Hamba seperti mengerti kesakitan yang amat insan tadi.

Hamba terfikir sebentar sebelum doktor memanggil masuk. Baru sahaja tadi hamba dengan bodoh sombong menganggap hambalah manusia yang paling sakit di dunia, hah! selang seminit sahaja, Allah SWT tunjukkan bahawa ada lagi orang yang terseksa lebih teruk dari hamba.

Hamba bertaubat kepada Mu, ya Allah. Hamba manusia yang penuh dosa. Alhamdulillah hamba sakit hari ini, moga dosa kecil hamba terhapus sedikit demi sedikit. .....Mata hamba berair pulak nih....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?