DULU DAP KELUAR BA, SEKARANG, PAS PERLU....?

Tahun 2001, telah tercatit satu sejarah, dimana DAP keluar dari Barisan Alternatif (BA), membiarkan KeAdilan dan PAS tinggal berdua didalam BA. Alasannya cuma satu, sokongan pengundi Cina terhadap DAP adalah menurun. Baca di sini. Dan pada PRU 2004, DAP dapat menambah 2 kerusi, iaitu 12 kerusi daripada 10 kerusi, semasa PRU 1999.

Apabila melihat perkembangan mutakhir ini, PAS telah mengalami undi merosot untuk kaum Melayu didalam PRK di Semenanjung, dan perlu diketengahkan disini, majoriti Parlimen yang PAS bertanding adalah dari kerusi Parlimen majoriti Melayu. Mungkin kerusi bandar, PAS boleh mengekal dan menambah kerusi, namun, berapa sangatkah kerusi bandar dan sub-bandar yang PAS akan bertanding?

Kedengaran perebutan kerusi bandar telah menjadi perebutan diantara DAP, PKR dan PAS di Semenanjung. Sudah pastinya disebabkan kerusi dibandar dan sub-bandar ini adalah kawasan hitam BN.

Namun, majoritinya PAS tetap akan bertanding di kerusi luar bandar, kerusi orang Felda dan kerusi kampung Melayu.

Maka disini, adakah PAS ingin mengikut sikap DAP pada 2001 dahulu. Meninggalkan Pakatan Rakyat namun tidak berebut kerusi dengan PR?

Apa yang hamba sebutkan disini bukan untuk menghasut atau memenangkan BN. Bukan. Tetapi ianya berdasarkan culaan peribadi hamba terhadap pengundi di kawasan hamba, kampung ayah di Jasin dan Melayu Perak di Tanjung Malim. Hamba bertanya kepada pengundi yang tidak memihak kepada mana-mana parti dan berbangsa Melayu.

Satunya, hamba bertanya pakcik yang baru lepas solat Zohor di Masjid Tanjung Malim. Mulanya hamba berbual-bual kosong dengan pakcik yang mungkin berusia awal 60-an, kemudian hamba beranikan diri bertanya tentang politik Malaysia.

Jawab pakcik itu adalah, 'mengapa PAS tidak bertanding sendiri? Tak payah bersama2 dengan DAP.' Lalu hamba bertanya 'Mengapa?', jawab pakcik itu, 'Jika bersama DAP, pasti pengundi Melayu kampung tidak akan undi PAS sebab mereka anggap PAS jadi boneka DAP, terutama pengundi wanita.', maka hamba menjawab;

'PAS didalam PR tidak pernah dicucuk hidung oleh sesiapa, mau DAP atau PKR, kami bertiga adalah seimbang.' Pakcik itu berkata;

'Jika begitu, memang sah pakcik takkan undi PAS selepas ini, sebab PAS hanya bertenggek dalam PR, bukannya memimpin.'

Terkedu hamba dengar.

'Orang-orang masjid di sini, undi masa undi dahulu, kami semua pakat undi selain BN, kerana mengarutnya umno dahulu. Tetapi apabila melihat rakan sempadan di Selangor, kami sudah menyampah dengan PKR, lebih buruk dari umno', tambah pakcik itu.

Sudah, apa hendak kata, kerana memang benar, PKR Hulu Selangor memang kelam kabut berpolitik sesama sendiri sehingga lupa bekerja untuk rakyat. Bukan setakat itu, nama PAS pun akan diheret sama kerana dana bantuan kerajaan negeri tidak turun-turun sehingga sekarang di DUN Batang Kali. RM500,000, itulah menjadi rebutan oleh puak-puak PKR.

Kemudian satu kes di tempat hamba. Ianya datang dari seorang penyokong BA semasa PRU 12. Ayat sama yang keluar dari mulutnya adalah, 'PAS tak payah terhegeh-hegeh dengan PR, korang tanding dengan kapasiti sendirilah, tak perlu dengan PKR, dengan DAP takpe lagi, sebab diorang memang buat kerja. Tapi, PKR? Asyik gaduh sama sendiri. Nak jawatan itu, nak jawatan ini. Itu baru perintah negeri, belum pusat lagi.'

Kemudian di kampung Jasin, sepupu hamba, yang pada pandangan hamba, tidak pernah ambil peduli tentang politik, tiba-tiba 'slow talk' dengan hamba. 'Lepas ni PAS tanding sendiri-sendirilah, jika hendak ganti umno.', hamba jawab, 'Kenapa?', jawab dia, 'PR kenapa sibuk-sibuk dengan ketuanan rakyat? Orang kampung disini takut wei, puak umno cerita macam-macam'.

3 kes ini adalah pada awal tahun 2011 dahulu. Ianya merunsingkan hamba. Kerana dari kesimpulan yang mereka sebutkan pada hamba, mereka simpati pada Anwar, namun benci dengan orang PKR. Dan mereka masih tidak percaya pada DAP yang mereka anggap masih chuvanis Cina.

Namun pada pendapat peribadi hamba, PAS tidak perlu keluar PR, hanya PAS mesti menang kerana kekuatannya sendiri, bukannya disebabkan Pakatan Rakyat. Itulah yang orang Melayu hendak. PAS perlu bijak politik dengan turun sendiri ke bawah bertanya kepada pengundi Melayu apa yang mereka hendak.

Ulasan

Amuraria berkata…
PARTI ISLAM SEMALAYSIA ATAU PAS PERLU 'REBRANDING' ! HILANGKAN KEGUSARAN RAKYAT MARHAEN TERHADAP PAS DARI KEEGOAN, KESOMBONGAN,MEMILIH -MILIH ORANG ATAU KAWAN JUGA PERLU 'HUMBLE' ,TURUN PADANG JUMPA SEMUA RAKYAT MARHAEN, TUNJUKAN BETAPA INDAHNYA ISLAM DAN POLITIKNYA, BERHEMAH DAN HUBUNGAN AWAM PENTING UNTUK MENDAPAT SOKONGAN DAN KEPERCAYAAN AKAR UMBI !
INSYALLAH PARTI SEKUTU APCO AKAN JAHANAM ,ALLAHU AKHBAR !

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?