NAZRI DAN SPR DUA-DUA CAP AYAM.

Ada 2 cerita cap ayam yang saling kait mengait dengan keayamannya. Sila baca sini (Taja tambang dianggap rasuah) dan yang ini (Nazri: Bantuan segera ketika p'raya bukan rasuah). Dua-dua cerita berkenaan rasuah pilihanraya, dan yang mana satu boleh pakai agaknya?

Jika diteliti dengan betul-betul, hamba nampak sebenarnya kedua-dua kenyataan itu adalah salah lagi tidak betul. Yang dikatakan rasuah, disebut bukan rasuah, dan yang sememangnya bukan rasuah, dikatakan rasuah pula. Apa punya ayamlah Menteri dan kakitangan kerajaan sekarang ini.

'Hang undi aku, aku bagi basikal'. Bukan rasuah dikatakan Nazri. Apa buang tabiat menteri sepapan ini? Mengundi Ahli Parlimen dan ADUN adalah satu kerja memilih pemimpin. Bukannya basikal! Kerja memimpin adalah mentadbir sesuatu negara atau satu tempat agar rakyat dibawah naungannya hidup aman dan mendapat redha Allah SWT. Bukannya dapat basikal!

Kerja AP dan ADUN adalah menggubal dan men'cipta' undang-undang dan perlembagaan negara agar negara atau negeri itu dapat ditadbir melalui undang-undang dan pelembagaan yang baik, adil dan mendapat redha Allah SWT. Bukannya dapat basikal!

Bukan tugas AP dan ADUN beri basikal kepada pengundi. Itu tugas bapak kepada budak yang mahukan basikal. Yang sepatutnya dibuat oleh AP dan ADUN adalah melaksanakan pentadbiran agar kehidupan rakyat dibawah amanahnya boleh membeli dan memperolehi dengan senang dan mampu bukan setakat basikal, malah kereta BMW sekalipun. Bukannya basikal.

Kemudian kita lihat pula kenyataan itek SPR. Membezakan parti politik dengan kerajaan pun tak faham-faham. Apalah sedihnya negara kita mempunyai pegawai kerajaan yang akal tidak kecapaian. Lihat kenyataan ini;

"Jika kerajaan-kerajaan negeri dan parti-parti politik secara terbuka membayar tambang tiket ini, ia bermakna mereka mengharapkan penduduk Sarawak mengundi parti mereka."

Dey! Kerajaan mana ada parti. Kerajaan negeri, kerajaan negeri lah! Parti politik, parti politiklah! Peduli apa mana-mana kerajaan negeri hendak beri kewangan kepada rakyat yang berada dibawah negerinya untuk hendak ke mana-mana.

Jika Johor hendak beri tiket pergi balik ke Sarawak kepada 30,000 orang Sarawak yang hidup dibawah negeri Johor, biarkan sahajalah. Hak kerajaan negerilah hendak berikan apa-apa kemudahan kepada rakyat yang berada dibawah naungan negeri itu.

Yang SPR tiba-tiba kecut perut dengan rakyat Sarawak yang 30,000 yang berada di Semenanjung ini apasal? Bukan kerja SPR ke untuk meramaikan lagi jumlah pengundi keluar mengundi? Apa punya cap ayam punya reban daa......

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?