SARAWAK AKAN BERPILIHANRAYA DENGAN SATU LAGI NEGERI.

Walau siapa menang di PRK Dun Merlimau dan Kerdau, Pilihanraya Sarawak tetap tidak akan dibuat bersama-sama dengan PRU 13. PRU 13 akan dibuat selepas Sarawak. Ini kerana pihak UBN hendak membuat analisa daripada keputusan pilihanraya di Sarawak. Dan juga atas nasihat tok-tok bomoh mereka.

Namun, Sarawak tidak akan berseorangan melaksanakan pilihanraya bagi negeri mereka, tetapi kemungkinan besar sebuah lagi negeri akan bersama-sama dengan serentak mengadakan pilihanraya negeri.

Negeri ini akan diserentakkan pilihanraya mereka bersama Sarawak adalah kerana untuk memecah duakan kekuatan Pakatan Rakyat daripada hanya bertumpu ke negeri Sarawak sahaja. Negeri ini akan dipilihanrayakan sekali hanya semata-mata mengacau jentera pilihanraya PR.

UBN tidak 'target' menang pada pilihanraya bagi negeri ini. Bagi mereka negeri ini komfem PR akan menang. UBN telah bercadang-cadangan bahawa apa yang lebih penting, aset di Sarawak mesti diuatamakan lebih dari negeri ini. Deposit tetap di Sarawak mesti dikekalkan.

Dengan berlakunya pilihanraya di negeri ini juga akan menyebabkan PR di Semenanjung akan lebih tertumpu ke negeri ini. Maka Sarawak akan mungkin tidak mendapat sokongan jentera PR di Semenanjung 100%. Maka akan bertungkus lumuslah jentera UBN di Sarawak dan mungkin kekuatan UBN untuk pilihanraya di negeri ini pula adalah hanya sekadar 30%. 70% di Sarawak, 30% di negeri ini.

Maka dengan itu, kasihan sungguh kepada Zambry jika perkara ini menjadi kenyataan......

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?