BANYAK MENGARUT PUNYA CERITA.

(Pantai mengelibang talipot - Gambar tiada ada kena mengena dengan tajuk artikel)


Baru lepas solat tarawikh. Balik dari masjid, pergi dapur, cari makanan. Lapar pula rasanya. Isteri sudah tidur bersama anak-anak. Kesian melihatnya. Cukup letih isteri hamba menguruskan 2 anak kami yang masih kecil. 'Infant', itulah ayat untuk anak-anak hamba jika mahu beli tiket kapal terbang. Ligat, cukup-cukup ligat anak hamba yang sulong. Anak nombor dua, selalu kena buli dengan kakaknya, kesian.

Di dapur jumpa ayam percik dan roti jala. Fuih! Sedap ni. Hamba bawa depan TV. Makan sambil menonton. 'On' TV, keluar cerita hantu, bilik no 13. Cis! ngarut punya cerita. Tukar siaran ke TV3. Keluar cerita tahyul kekasihku seru. Cis! ngarut punya cerita. Tukar lagi siaran ke 8tv. Keluar cerita GODA. Cis! lagi ngarut punya cerita. Apa ni, semua cerita cap ayam ni?

Apalagi, hamba buka notebook, layar internet. Baca blog, baca laman web, semua puji Anwar. Baca lagi, banyak kutuk Mustaffa Ali. Baca lagi, banyak mengumpat ustaz Nasaruddin. Baca lagi, ada juga yang hina dina Tuan Guru Hadi Awang. Yang ini hamba tidak boleh tahan.

Terus terang hamba kata, tidak peduli apa yang lain hendak komen, kawan-kawan dunia siber kutuk-kutuk dan hina dina Tok Guru Hadi Awang, hamba tidak boleh toleransi. Serupa mamat-mamat taksub Anwar. Jika ada mereka-mereka yang kutuk Anwar mesti melenting punya. Hamba pun samalah. Ada sesiapa menghina Tok Guru Hadi Awang, mestilah hamba melenting.

Kurang ajar namanya tu. Ya, semenjak-menjak 'menang', rakyat yang mendokong keadilan, sudah lupa diri untuk mendokong keadilan itu. Apakah 'keadilan' mamat-minah lupa diri ini hendak kutuk-kutuk Tok Guru tanpa ada adab tatasusila kepada orang tua dan ulama. Hoi! korang kutuk ulama tu! Pewaris Nabi!

Takkan hamba hendak mamat-minah lupa diri ini hendak bandingkan zuhud dan taqwa Anwar dengan Tok Guru kot? Ngarut la semua ni. Perangai-perangai mamat-minah tak sedar diri ini membuat hamba teringat balik perkara yang tidak sepatutnya hamba ingat. Anwar dulu pun dalam UMNO juga. Anwar dulu kutuk tok guru Nik Aziz juga. Peristiwa Memali dulu berlaku, semasa Anwar dalam UMNO. Masa kebangkitan Islam awal 80-an dulu, siapa yang tikam belakang jemaah Islam, Anwar juga.

Tapi itu cerita lama, Anwar sudah sedar. Beliau difitnah sebegitu rupa. Syaitan betul puak UMNO. Ketua no.2 mereka pun boleh tergamak buat gitu? Anwar kena seksa, kena penjara di dalam mahkamah penipu. Terseksa Anwar. Bukan dia sahaja terseksa, anak-anak dia pun terseksa juga. Harap ini adalah satu peristiwa jalan kehidupan saudara Anwar kembali kepada perjuangan Islam.

Tapi yang masalahnya sekarang. Ramai sangat mamat-minah yang sudah melalut-lalut taksub tidak tentu pasal dengan seorang manusia. Bukan taksub dengan perjuangan yang diperjuangkan oleh PKR, tetapi pada Anwar. Ini pada hamba, masalah besar. Ini serupa masalah manusia taksub pada Mahathir dahulu. Wahai manusia, jangan taksub pada manusia, taksub hanya pada Islam sahaja. Perjuangkan Islam. Islam ini adalah kehidupan. Ad-Deen. Siasah itu wajib ada.

Jangan jadi ayam. Apa nampak bedal sahaja. Apa ada atas tanah, bedal sahaja. Lupa diri semasa hendak makan. Sudah makan, berkokok bising-bising. Ganggu ayam-ayam lain. Ayam lain pun hendakkan ketenteraman juga. Janganlah menjadikan diri-diri anda menjadi manusia cap ayam.

Fuih! Dasyat ni, bulan puasa pun hamba hendak bising-bising. Apasal mahu bising-bising, mestilah mahu bising, mereka-mereka yang menyokong PR dah lupa diri. Ini belum perintah lagi, sudah jadi gini penyokongnya, macam serupa seia sekata dengan UMNO. Tiada sifat-sifat Islam langsung. Ya, hamba kata TIADA sifat-sifat Islam langsung. Cubalah bawa hormat dengan manusia yang lain. Ini tidak, dengan ulama pun kurang ajar. Serupa perangai UMNO. Cis!

Cukuplah, banyak sangat hendak dimarahkan lagi ini sebenarnya. Hamba pun baru terperasan, memang hari ini, media nyata dan maya, dimana-mana hamba lihat, semuanya cerita karut marut belaka. Tidur lagi baik.......

Ulasan

Nevada berkata…
salam sheikh,

macamana org tak kutuk musatafa ali & gang (kesiannya tok guru HH pun kena tempias), kalau sanggup jadi pengkhianat berunding dgn ameno dalam kelambu...

ini bukan pasal anwar atau sapa, tapi rakyat marhaen sudah perit berada di bawah pemerintahan ameno..

tapi bila ada golongan tertentu pas yg mengkhianati harapan rakyat marhaen tadi dgn berusaha utk 'memulihkan' ameno, kecewa la rakyat semua..


mengapa perbuatan sendiri tidak dihalusi dahulu?

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?