Mari sama-sama kita sebut syahadah

Selasa, Oktober 16, 2012

TOK GURU NIK AZIZ TAK ZUHUD KRN NAIK MERZ MATA BELALANG?

Saya ada terbaca satu forum, didalam sesawang TKO, yang bertajuk nik aziz dimalukan. Ianya satu paparan youtube, dimana tok guru  Nik Aziz sedang melawat satu tempat di Melaka, yang menyambutnya adalah Ustaz Ghani. Apa yang hendak diceritakan disitu ialah mereka yang mencipta filem pendek youtube itu bahawa Tok Guru seperti diremehkan oleh Ustaz Ghani. Bukan setakat itu, mereka membuat cerita bahawa apa yang zuhudnya Tok Guru Nik Aziz dengan menaiki kereta Mercedez Benz E200 mata belalang.

Saya tidak mahu membawa filem pendek youtube itu ke dalam artikel ini. Jika korang semua hendak tengok, pergi sendirilah melayari sesawang itu.

Bab Ustaz Ghani, saya tidak mahu komen. Sebab tiada apa yang hendak dikomen pun. Ianya tidak membawa apa-apa masalah kepada apa yang berlaku dalam cerita youtube itu. Kecualilah dengan tanyangan slow motion dan berulangkali tayang oleh deriktor cerita itu, yang sengaja buat cerita seperti ustaz Ghani meremehkan Tok Guru Nik Aziz. Takde apa-apa pun.

Kemudian, filem itu seperti hendak menunjukkan bahawa tok guru kurang ajar dengan tuan rumah, kerana semasa balik, terus masuk kereta, tanpa memperdulikan tuan rumah. Ini memang cap ayam. Tuan rumah itu bukannya tidak dipedulikan. Sebaliknya tuan rumah menaiki kereta depan, dibelakangnya kereta tok guru, kemudian ustaz Ghani memberi kata dua kepada pemandu kereta, kerana selepas itu mestilah ada program lain untuk mereka tujui dan kereta tok guru perlu mengekori kereta tuan rumah itu. Saya dah ada pengalaman itu. Semuanya mahu cepat.

Dan apa yang lebih menarik, apabila cai umno hendak berkata, tok guru sebenarnya tidak zuhud, kerana menaiki kereta Merz. Ini lagi satu cap ayam.

Saya ingin bertanya kepada pepuak umno. Rasulullah ada berapa kenderaan? Ada berapa kuda dan unta untuk Rasulullah tunggangi? Ada berapa? Jenis apa? Kuda terbaik atau kuda murahan? Cuba cerita sedikit. Saya nak dengar.

Al-Jad'a, unta terbaik Rasulullah. Yang terpantas. Al-Sakb, kuda terbaik dan laju semasa zaman Nabi. Milik Rasulullah. Lizaz, Dharib dan Luhaif. 3 kuda Rasulullah.

Perumpamaan itu bermaksud, kuda-kuda dan unta-unta milik Rasulullah, jika hendak dibandingkan kenderaan dizaman sekarang, seperti jugalah kereta Mercedez CLS atau BMW 7 series. Kenderaan yang baik-baik, selamat dan laju. Jadi apa masalahnya tok guru menggunakan Merz E class? Bodoh ke apa puak umno ni?

0 ulasan: