ULAMA MALAYSIA CAP AYAM?

Hari ini saya hendak cerita berkenaan dengan akhir zaman. Kerana apa saya hendak bercerita tentang akhir zaman? Kerana memang waktu sekarang ini, adalah waktu akhir zaman yang disebutkan oleh Rasulullah SAW.

Cara yang saya hendak ceritakan tentang akhir zaman ini, saya hendak bercerita dalam konteks santai. Tidak mahu terlalu akademik. Tidak mahu bahasa tinggi-tinggi. Hanya mahu bercerita dengan santai seperti bercerita dalam kedai kopi. Kerana apa? Kerana target saya adalah kepada mereka-mereka yang bukan ustaz, bukan ulama, bukan cendiakawan agama. Target saya adalah kepada manusia biasa, yang majoritinya, mengaku Islam, tetapi tidak solat 5 waktu. Mengaku Islam, tetapi asyik dengan k-pop. Mengaku Islam, tapi anggap bercouple bukan dosa.

Nabi kita, Rasulullah SAW, ada bersabda, pada akhir zaman nanti, ada bermacam-macam perkara yang tidak elok akan berlaku kepada masyarakat manusia. Lebih mudah sebut, benda yang tak betul, dijadikan benda yang betul. Salah satu apa yang Nabi beri amaran kepada kita ialah, para ulama tidak akan dihormati lagi.

Banyak kali juga jika kita belajar bab akhir zaman, samada di sekolah, di masjid atau majlis ilmu, ustaz-ustaz akan kata, para ulama tidak akan dipandang dan dianggap tidak perlu dihormati lagi pada akhir zaman nanti.

Apabila saya mendengar kata-kata itu, dalam hati kecil saya akan berkata, mesti pada zaman itu, semua umat manusia sudah tiada ilmu agama, tidak solat, tidak puasa, tidak percaya nabi dan lain-lain seangkatan dengannya. Kemudian saya akan berfikir lagi, bagaimana perkara seburuk itu boleh berlaku? Bagaimana pada akhir zaman, umat manusia tidak akan menghormati ulama lagi? Mesti ada peristiwa dan sejarah sebelumnya yang menyebabkan ulama disisih begitu sahaja. Tidak mungkin perkara itu akan berlaku dengan sekelip mata. Mesti ada sejarahnya.

Dan apabila saya melihat kepada konteks Malaysia, sekarang ini, nampak gayanya apa yang Rasulullah sebutkan 1400 tahun dahulu, memang sudah hendak terjadi. Dan memang sudah terjadi pun.

Pertamanya, jika kita tanya rakyat marhaen tentang Majlis Fatwa, mereka akan kata, tidak perlu ambil tahu kerana telah menjadi alat tunggangan umno untuk kepentingan politiknya. Jika ditanya kenapa, pasti mereka akan kata, 'Bersih pun difatwakan haram! Apa kes?'.

Itu satu.

Yang keduanya;

Cerita berkenaan seorang 'ustaz' di Kelantan. Yang mengharamkan manusia Islam mengundi DAP. Kerana dia sebut DAP tidak mahukan hudud. Kemudian SS Mufti Perak menyahut 'fatwa' itu dengan mengatakan 'ustaz' Kelantan itu tidak salah dengan katanya.

Maka berdoyong-doyong manusia melekehkan apa yang disebut 'ustaz' Kelantan tadi bersama-sama sekali dilekehkan juga Mufti Perak yang dianggap mesra umno.

Ceritanya kecil. Tetapi impak kepada masyarakat adalah besar. Masyarakat sekarang telah ada unsur-unsur melihat kerja Mufti ini adalah kerja lembu ditarik hidung oleh pemerintah. Dan, sebenarnya, masyarakat tidak bersalah dalam perkara ini. Kerana banyak tindak tanduk Majlis Fatwa dan Mufti, seperti dilembukan oleh kerajaan yang memerintah.

Manusia tidak menjadi jahat dengan sendirinya. Manusia tidak jadi jahat selepas dilahirkan. Manusia dilahirkan baik. Bersih. Suci. Tiada dosa. Walau ada satu agama kata, bayi yang lahir sudah tanggung dosa.

Manusia menjadi jahat dengan memalui satu proses. Proses yang dinamakan kehidupan. Proses yang panjang. Yang dituruti dengan banyak peristiwa dan sejarah-sejarah. Dalam proses itu, manusia yang dilahirkan baik, menjadi manusia yang jahat.

Perogol tidak akan merogol, jika tiada proses yang membuatkan beliau tergamak merogol orang. Pembunuh tidak akan membunuh, jika dia tidak menjalani proses yang membuatkan beliau tergamak untuk membunuh. Begitu juga manusia yang tidak menghormati ulama, mereka tidak akan membuat perlakuan begitu jika tidak berlakunya proses yang menyebabkan beliau tergamak untuk menghina ulama.

Masyarakat Malaysia sekarang didalam proses dimana mereka sedang melalui satu peristiwa dimana institusi ulama sedang cuba dijatuhkan kredibilitinya. Bukan cuba, tetapi sebenarnya memang sudah dijatuhkan kredibilitinya. Prosesnya sudah bermula. Bukan baru bermula, tetapi sedang dalam bekerja.

Mahu tidak mahu, proses menjatuhkan kredibiliti ulama juga sebenarnya sudah bermula didalam jemaah Islam terbesar di Malaysia sendiri. PAS.

Perilaku manusia yang mengejar tempat untuk menjadi pemimpin, menyebabkan, istitusi ulama dalam PAS cuba dilihatkan kepada masyarakat sebagai 'jahat'. Mereka gunakan dengan satu ungkapan sahaja. UG. Atau lebih tepat dua huruf.

Dengan tidak semena-mena, semua ulama di dalam PAS dianggap gunting dalam lipatan. Ejen umno. Penderhaka kepada rakyat. Cukup mudah. Dewan Ulama diperkecilkan. Majlis Syura cuba di'kotor'kan.

Cuba tanya kepada ahli PAS. Apa yang mereka anggap dengan Dewan Ulama? Tidur? Tak buat kerja? Itulah yang telah diviruskan oleh sesetengah 'golongan' kepada ahli PAS. Permulaan kepada proses dimana ulama tidak dihormati.

Cuba tanya ahli PAS. Siapakah yang akan mereka mahukan sebagai PM Malaysia? Tok Guru Abdul Hadi? Ada yang kata mereka tok sir dengan Tok Guru Presiden. Kerana apa? Kerana proses pembikinan bahawa ulama mesti dikesampingkan dari pemerintahan sedang berlaku. Apakah yang menyebabkan ramai yang tidak berkenan dengan Tok Guru Abdul Hadi menjadi PM? Kerana dia lemah? Kerana dia tidak berjaya mempertahankan Terengganu? Kerana dia bodoh memerintah? Kerana dia tidak pandai politik?

Tidak. Semuanya tidak. Semuanya itu adalah hanya andaian yang sedang disemai kepada masyarakat agar menjadi benar. Ianya hanyalah satu proses yang telah diceritakan oleh Rasulullah SAW. Bahawa, satu hari nanti, pada akhir zaman, masyarakat tidak akan mendengar kata-kata ulama. Ulama telah dikesampingkan. Ulama is nothing.

Oleh itu, adakah kita hanya hendak berdiam diri dengan situasi ini??????

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?