UG PASTI AKAN BERLAKU JUGA NANTI, TENGOKLAH..

Kadang-kadang, hamba pelik tengok rakyat Malaysia ini. Nak kata tak pandai, tapi tahu membaca. Nak kata tak cerdik, tapi boleh buat blog dan fb. Mungkin rakyat Malaysia ini ada yang masih kurang cerdik bab-bab politik di negara Tanah Melayu ini.

Politik dan sejarah adalah satu perkara yang tidak boleh dihubungkaitkan dengan secara lansung. Tidak boleh. Apa yang berlaku semalam, adalah tidak boleh disamakan apa yang berlaku hari ini dan apa yang akan berlaku esok. Politik ini berubah-ubah mengikut masa dan musim.

Jika kita sebut tentang Anwar Ibrahim pada 26hb Disember, tetapi bukan tahun ini, kita sebut cerita Anwar pada tahun 1996 tarikh hari ini, sesiapa yang mengatakan Anwar patut keluar dari Umno dan tubuh parti lain lawan Mahathir, pasti Azmin Ali akan gelak gila kata kita ini bodoh politik. Apa gila hendak keluar umno padahal Anwar adalah untouchable dalam umno ketika itu.

Bila kita sebut pada orang PAS, pada tarikh 26 Disember, tapi pada tahun 1987, kita nasihat agar Ustaz Nakhaie dipecat dari PAS, pasti semua orang PAS akan kata, apa kurang ilmu mamat ini hendak buat kerja tidak bijak membuang satu permata didalam PAS.

Dan bila kita sebut bahawa USNO akan mati di Sabah pada orang Bumiputra Islam Sabah pada tahun 1980, pasti tubuh kita akan disepak terajang kerana mereka akan kata mulut kita ini kurang ajar kutuk parti USNO dengan fitnah.

Tetapi, jika ketiga-tiga persoalan itu dibuat ketika ini, pasti orang akan berkata bahawa memang bijak firasat politik kita.

Oleh itu, hamba mengambil semangat bahawa politik tidak boleh seiringan dengan sejarah. Dan kerana itu, hamba tidak akan mengambil pendirian taksub bahawa musuh kita hari ini (dalam politik), akan menjadi musuh kita dulu, kini dan selamanya.

Jika kita kabor pada Husam pada PRU12 dahulu bahawa Ibrahim Ali akan tikam PAS dari belakang lepas menang pilihanraya, pasti kita akan dibakul sampahkan. Tetapi tengok kepada Ibrahim Ali sekarang. Sudah jadi cap ayam dengan Perkasanya.

Tetapi, jika kita menyebut, bahawa Perkasa akan menjadi kawan kepada PAS pada tahun 2020 nanti untuk memelihara Islam di Malaysia, ada orang hendak percaya kepada kita sekarang?

Itulah sebab apa-apa pendapat yang tidak masuk akal pada ketika ini, kita jangan menghentam dan mengherdik sehingga tahap gila-gila. Tahap gila-gila seperti Aduka yang hendak langgar Hadi 3 yang bertanya apakah peratus bahawa Tok Guru Hadi tidak akan berUG dengan umno selepas memerintah nanti. Ini soalan orang tidak reti politik Tanah Melayu. Seperti Tok Guru jawab kembali, 'ini bukan berniaga ada peratus-peratus", adalah jawapan insan yang mengerti politik Malaysia. Harap Aduka faham.

Firasat hamba, jika PR memerintah, lama kelamaan, DAP akan keluar dari PR, PKR dan PAS akan bergabung dengan BN, memerintah mengikut selera PAS dan PKR. Nama PR dan BN akan hilang, umno yang sedikit pasti akan bersama PAS dan PKR untuk survival politiknya dan dimana politik ketika itu berkisar kepada politik Islam berlawan dengan politik Liberal.

Hendak tahu siapa menang? Yang pasti, Dajjal sudah tentu akan memijak kaki di Tanah Melayu.......

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
kenapa majoriti ahli PAS yg ada unsur2 terenaganu berperangai seperti tuan? terlalu jumud berfikiran

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?