Mari sama-sama kita sebut syahadah

Rabu, Julai 06, 2011

BERSIH: MASUKKAN SEKALI BORANG 14 SEBAGAI AGENDA.

Nasib baik Liga Super akan tutup tirai pada hari ini. Jika tidak, sudah pasti agak jenuh untuk NGO yang diharam bn tetapi dihalalkan YDPT Agong, Bersih hendak mencari stadium untuk dibuat perhimpunan. Fikir punya fikir, YDPT Agong kita ini adalah seorang yang cerdik pandai. Mungkin YDPT Agong telah ditarbiah oleh bekas MB Terengganu yang dahulu menjadi seorang yang baik. Bukan seperti Pahang.

Jalanraya ke, stadium ke, yang penting, SPR perlu dibersihkan dari kekotoran penipuan pilihanraya.

Dalam banyak-banyak blog dan fb yang bercerita tentang penipuan pilihanraya, cuma ada satu perkara dari 8 perkara yang diutarakan oleh Bersih tidak dimasukkan didalam agenda Bersih. Agenda yang tidak dimasukkan adalah borang 14.

Walaupun pembersihan senarai nama pengundi adalah maha penting, kerana ianya adalah kitabul PRU di Malaysia, yang menjadi kuasa sepenuhnya pada hari mengundi, tetapi ada lagi satu lagi helaian suci pilihanraya yang perlu juga kita ketengahkan. Jika helaian suci ini menipu dan memang sah menipu, namun oleh kerana helaian kertas ini adalah suci, maka ianya adalah sah mengikut undang-undang walaupun ianya sah menipu hanya kerana ianya helaian suci. Dan nama helaian itu adalah borang 14.

Senarai nama pengundi adalah penting sebelum hari mengundi dan semasa hari mengundi, tetapi selepas mengundi, perkara yang paling penting sekali adalah borang 14.

Jikalau helaian suci borang 14 ini tidak dijagai kesuciannya, maka walau PR sudah nyata menang dalam pilihanraya, namun ianya akan tetap kalah juga. Walau sudah kompem PR sudah menang dengan kiraan tidak rasmi oleh PR, namun jika helaian suci 14 ini tidak diendahkan, maka PR akan berputih mata setelah melihat keputusan kekalahan yang mengejutkan.

Hendak tahu apa dia helaian suci borang 14? Sila baca di sini (Borang 14), ada 4 artikel yang telah hamba ceritakan sedikit untuk pengetahuan antum sekelian tentang cara, proses dan peri pentingnya helaian suci sehelai kertas bernama borang 14 itu.

Dan diharap, Bersih juga memasukkan sekali masalah penipuan borang 14 ini kepada seluruh rakyat Malaysia agar rakyat di Malaysia akan berpengetahuan tentang apa sebenarnya tatacara pilihanraya di Malaysia ini. Mengapa sehingga ada kes tutup sekolah dengan mangga kunci hanya semata-mata mempertahankan borang 14 ini daripada ditipu. Perlu diingat, sehelai helaian suci ini memegang minima 350 undi dan maksima 1000 undi. Banyak tu.....

0 ulasan: