TERKINI MESIR; ANDA SEMUA PERLU TAHU, MORSI JATUH HANYA SATU SEBAB, KERANA IKHWAN MUSLIMIN.

Peristiwa rampasan kuasa di Mesir oleh junta tentera Mesir daripada Presiden Mesir yang dipilih melalui pilihanraya iaitu Dr Morsi telah dan memang berlaku. Rampasan kuasa ini berlaku selepas satu gerakan dinamakan Tamarood dibuat oleh pihak-pihak yang kalah teruk pada pilihanraya Parlimen Mesir yang lalu, iaitu golongan sekularis dan liberalis, untuk menjatuhkan Presiden Morsi dengan cara yang sama rakyat Mesir menjatuhkan Hosni Mubarak. Berdemonstrasi.

Alasan pihak Tamarood untuk menjatuhkan Presiden Morsi adalah, mereka berkata Presiden Morsi tidak mewakili rakyat Mesir. Presiden Morsi hanya dianggap oleh pepuak ini, sebagai Presiden untuk mereka yang menyokong Ikhwan Muslimin.

Mereka juga beranggapan bahawa, Presiden Morsi gagal untuk mengubah struktur polis dan tentera, yang masih dikuasai oleh golongan era Mubarak. Ditambahkan lagi, ekonomi dan kehidupan di Mesir masih lagi teruk dan merudum semasa pemerintahan Presiden Morsi. Itulah alasan mereka untuk menjatuhkan Presiden Morsi. Setelah baru 1 setengah tahun memerintah Mesir.

Ada orang yang beranggapan, bahawa jangan salahkan Israel dan Amerika dengan kejatuhan Morsi ini. Walaupun ianya adalah benar dan memang dirancang rapi oleh mereka untuk menjatuhkan Morsi, tetapi ada juga golongan yang tidak mahu menyalahkan mereka disebalik tabir. Sebaliknya mereka menyarankan agar Morsi melihat kembali kelemahan diri sendiri, sehingga menyebabkan beliau jatuh dirampas kuasa oleh junta tentera.

Itu semua reaksi oleh mereka-mereka apabila jatuhnya sebuah kerajaan yang memenangi majoriti mutlak dalam pilihanraya Mesir, dirampas oleh junta tentera. Dengan jatuhnya Presiden Morsi, maka hari ini dalam sejarah, seorang bukan Islam, iaitu beragama Khibti, telah menjadi Presiden sementara Mesir. Adli Mansur. Malah ada juga beranggapan bahawa beliau adalah seorang Kristian. Dan perlu diingat, beliau adalah seorang ketua hakim semasa pemerintahan Hosni Mubarak.

Maka disini, apa yang sebenarnya berlaku, adalah BUKAN kerana apa-apa kaitan dengan rakyat yang memberontak, atau revolusi yang pincang, atau Morsi bukan presiden untuk semua rakyat Mesir. tetapi, apa yang berlaku sekarang ini, adalah teknik mainan politik kuasa besar untuk menghapuskan ancaman menjadi kaya dan kaya serta memerintah dan terus memerintah dunia.

Apa yang setengah orang mengatakan (pihak Tamarood), kejatuhan Morsi adalah disebabkan beliau tidak meneutralkan tentera mesir adalah satu persepsi yang tersasar. Ini kerana, disebabkan revolusi Mesirlah, kuasa Presiden dilucutkan daripada memegang kuasa tentera.

Namun, apa yang sebenarnya benar dalam tohmahan yang dibuat oleh Tamarood adalah, Presiden Morsi terlalu melebihkan Ikhwan Muslimin. Bukan bermaksud Presiden Morsi memberi kekayaan dan menjadikan Ikhwa Muslimin sebagai kroni untuk mengumpul harta, tetapi, banyak jawatan kerajaan, diberikan kepada pihak ikhwan Muslimin untuk ditadbir. Memang benar ianya berlaku, dan disebabkan itulah, kejatuhan Morsi berlaku.

Kejatuhan Morsi, bagi saya, adalah kerana Ikhwan Muslimin dilihat telah menjadi begitu kuat untuk memerintah Mesir. Rampasan kuasa oleh junta tentera Mesir, adalah semata-mata, kerana mereka melihat, musuh lama mereka, yang sudah berusia 80 tahun mereka berseteru, telah semakin lama, semakin memegang kukuh kekuatan kerajaan Mesir. Junta tentera telah melihat, jika ini berlaku, iaitu Ikhwan berkuasa memerintah Mesir, maka rakan sekutu mereka akan bermasaalah untuk berurusan dengan junta tentera Mesir. Iaitu Amerika Syarikat dan Israel.

Maka, untuk menghapuskan terus kekuatan Ikhwan Muslimin daripada memerintah Mesir, maka peluang yang dibuka oleh puak Tamarood telah menjadi hidangan yang lazat oleh puak junta tentera Mesir untuk menjatuhkan pemerintahan Ikhwan Muslimin. Inilah masanya, setelah dirancang dengan licik bersama dengan mereka yang kalah dan tidak berpuas hati dalam pilihanraya yang lalu, dan membentukkan pasukan bernama Tamarood, maka dengan secara haramnya, puak junta tentera Mesir telah mendapat peluang untuk menjatuh dan menghapuskan terus Ikhwan Muslimin dari berada di persada pemerintahan negara Mesir.

Morsi jatuh kerana Ikhwan Muslimin. Junta tentera Mesir kembali berkuasa di Mesir kerana tidak mahukan Ikhwan Muslimin memerintah Mesir. Ikhwan Muslimin lah puncanya Morsi dijatuhkan.

Dan, siapa pula Ikhwan Muslimin ini, sehinggakan junta tentera Mesir yang kapitalis ini, bersama sekutunya Amerika dan Israel, takutkan sangat? Mereka takut kepada Ikhwan Muslimin, kenapa? Ini kerana mereka tahu, iaitu Amerika dan Israel tahu, pembawaan politik yang dibawa oleh Ikhwan Muslimin ini, akan membawa kembali sebuah kerajaan Islam, atau dengan lebih tepat, akan mengembalikan Khalifah Islam dimuka bumi ini. Mereka tahu, jika Ihkwan memerintah, maka Islam akan kembali memerintah Mesir, dan ia akan diikuti oleh dunia Islam yang lain.

Mereka tahu, Ikhwan Muslimin ini terwujud, hanya semata-mata untuk mengembalikan Islam ini memerintah dunia. Ikhwan Muslimin wujud, adalah kerana untuk mengembalikan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah kembalik memerintah dunia, dan seluruh umat manusia. Itulah yang menakutkan mereka!!

Percayalah wahai rakan-rakan sekelian, sekarang ini adalah zaman akhir zaman. Sesiapa yang mahukan Islam, sesiapa yang mahu kembali kepada pemerintahan Islam, maka kamu semua kena sanggup memegang bara api. Kamu semua kena sanggup diseksa dan dibunuh kerana hanya semata-mata kerana mahukan Islam ini memerintah. Kerana pepuak yang tidak mahukan Islam ini, akan sentiasa mahu menjatuhkan Islam dari memerintah dunia. Islam ini adalah satu kuasa yang amat ditakuti oleh mereka. Kerana Islam ini adalah suatu kuasa memerintah, yang merangkumi segala kehidupan manusia. Daripada bagaimana hendak membuang air kecil kepada bagaimana menguruskan ekonomi, sehingga bagaimana menjadi kerajaan yang memerintah dunia.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?