DULU BERLAGAK KUTUK HUDUD, SEKARANG, PADAN MUKA KES JENAYAH BERAT BERLAMBAK.

Ada kawan hamba, mamat Perak, duduk Selangor, tanya hamba, kenapa marah-marah. Nak jawabnya, hamba tidak marah-marah, tetapi hanya hendak kabor isi hati hamba yang melihat PAS Selangor yang seperti cuba hendak menjauhkan Islam dengan PAS. Terutama YDP Shah Alam. Hendak tahu lagi, cuba selidik tentang kes orang dadah yang duduk gereja dahulu. Cuba korek dalam-dalam cerita itu.

Tetapi, hari ini, hamba tidak mahu cerita berkenaan hal politik PAS Selangor. Hamba hendak bercerita tentang cerita kononnya statistik jenayah di Malaysia telah turun 15%.

Itu kata Polis Di Raja Di Malaysia.

Namun, malangnya, statistik turun 15% itu tidak dapat digunakan oleh umno untuk meraih undi kerana rakyat Malaysia yang bodoh pun tahu, keselamatan di Malaysia ini adalah tidak selamat seperti zaman 80-an dahulu.

Masa hamba kecil-kecil dahulu, emak hamba tidak pernah melarang hamba untuk bermain diluar sehingga jauh berkilometer dari rumah. Ketika itu umur hamba adalah 7 tahun. Hendak masuk hutan belakang rumah, naik bukit, naik basikal. Tiada hal. Malah emak hamba tidak risau satu sen pun kalau-kalau takut anaknya kena culik. Apa kes zaman 80-an dahulu ada kes culik. Maksud culik pun hamba tidak tahu masa kecil dahulu. Maklumlah, TV3 pun tidak wujud semasa hamba kecil, maka tiadalah cerita-cerita polis yang culik-culik.

Tetapi, jika zaman sekarang, budak-budak hendak bermain di tempat parking kereta depan rumah pun mak bapak kena fikir 3-4-5 kali. Takut anak kena culik. Teruk bebenor.

Belum cerita bawa anak-anak ke shopping mall. Dia punya jaga, macam jaga anak Sultan. Takut woi nanti anak hilang entah ke mana.

Malah, zaman sekarang ini, bukan setakat culik, tetapi bunuh sampai bakar mayat budak 5 tahun pun sudah menjadi fenomena di negara Malaysia yang telah turun 15% kadar jenayah. Sekarang ini masih ada lebih 2000 mangsa hilang dari rumah yang polis belum selesaikan. Apa punya bodoh punya polis tidak boleh selesaikan kes hilang ini membuatkan hamba bertanya-tanya, apaguna hamba bayar cukai tiap-tiap bulan dengan PCB jika polis buat kerja pun tidak reti.

Yang reti, bunuh, bunuh, bunuh penjenayah sebelum dimasukkan ke dalam mahkamah. Yang reti, buat kacau dalam politik negara jadi pak turut umno. Cap ayam punya polis.

Rasuah jangan ceritalah. Tidak payah hamba hendak menyebut disini akan kelakuan rasuah polis di negara ku ini. Polis pun boleh jawab sendiri.

Namun, ada atau tiada setiap insan di Malaysia ini mengerti, mengapa negara Malaysia ini sekarang sudah menjadi seakan-akan USA dalam kadar jenayahnya? Apa sebab musababnya negara Malaysia menjadi sperti sekarang? Apakah punca utamanya? Adakah ini bala kepada kita daripada Allah? Jika bala, kenapa Allah timpakan bala itu kepada kita?

Cuba kita renung balik, sebelum ini, apakah reaksi umat Malaysia tentang undang-undang jenayah Syariah, atau lebih dikenali sebagai hudud. Tidak kiralah, orang itu orang umno ke, mca ke, mic ke, dap ke, pkr ke, semuanya kata hudud itu tidak boleh dilaksanakan di Malaysia. Sebab apa? Korang tanyalah sendiri mereka-mereka itu.

Depa kata, hudud adalah satu undang2 yang tidak masuk akal dan tidak sesuai pada zaman sekarang. Apa yang tak masukakal, apa yang tidak sesuai, itu hamba tidak tahu apa yang dimaksudkan mereka, korang tanyalah sendiri mereka-mereka itu. Apa yang hamba tahu, sekarang ini, sesuai atau tidak jika hudud dilaksanakan di Malaysia dengan wujudnya kes-kes jenayah yang terlampau ini.

Hah! Sekarang baru tahu, hudud itu diwahyukan Allah kepada kita untuk apa. Dulu berlagak pandai. Ingat korang semua lebih pandai dari Allah ke? Sekarang, padanlah muka semua umat manusia di Malaysia atau di dunia ini......

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?