KELUARKAN SYABAS DARI BUMI SELANGOR!!

Air adalah anugerah Allah, bukan untuk mengaut keuntungan melampau!


Orang kata, akhir zaman nanti, perang besar akan berlaku kerana isu air. Bukan isu sempadan, bukan isu milik tanah, bukan isu meluaskan empayar, tetapi isu mendapatkan air bersih. Itu orang katalah, bukan ayam yang kata.

Nampak gaya perang akhir zaman ini akan bermula di Selangor. Negeriku tempat hamba dibesarkan. Mereka yang akan berperang nanti adalah antara kerajaan negeri yang dipilih rakyat dengan syarikat swasta yang kapitalis menggunakan sumber air untuk keuntungan perut sendiri.

Ramai manusia yang tidak perasan akan hal ini. Terutama kepada makcik pakcik di kampung. Di belah hulu, di belah kuala. Sesiapa yang berada di dunia maya, perkara ini telah menjadi sebutan dan ratipan setiap blogger membuat catatan baru, termasuklah hamba.

Isu yang hamba hendak ketengahkan ini bukannya isu kecil. Tetapi ianya satu isu besar dimana sebuah syarikat yang bernama SYABAS dengan satu tindakan yang zalim terhadap rakyat, akan menaikkan harga air sebanyak 37%. Harga air seliter serupa Singapura.

Apakah justifikasi syarikat kapitalis ini menaikkan harga air sedemikian rupa. Adakah kerana air di Selangor boleh diminum tanpa perlu dimasakkan? Adakah air di Selangor boleh diminum oleh pengguna terus keluar dari paip? Adakah piawaian air di Selangor adalah serupa seperti air yang dikeluarkan oleh negara Eropah dan Amerika Syarikat? Semuanya tidak! Malah kadang-kadang air yang diberikan Syabas bercampur dengan karat!

Oleh itu, mengapa Melayu-Melayu yang mentadbir SYABAS itu semuanya bertindak zalim cap ayam terhadap warga Selangor dan Kuala Lumpur? Adakah mereka ini jenis manusia yang tiada hati dan tidak berperasaan. Hanya tergila-gilakan keuntungan berlipat kali ganda atas kesusahan orang lain. Mengapa ada jenis Melayu seperti ini?

Sepatutnya GAPS yang akal tempurung itu menyarankan Sultan Selangor menghalau SYABAS keluar dari Selangor, bukannya Anwar Ibrahim. SYABASlah satu syarikat swasta yang jahat menggunakan air untuk kepentingan perut masing-masing.

KELUARKAN SYABAS DARI BUMI SELANGOR!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?