Mari sama-sama kita sebut syahadah

Jumaat, Februari 21, 2014

DARI MESIR: TERKINI!!

The media needs to understand reality, not a general's dreams

Mohammed Morsi
Something remarkable happened in Egypt this week. The military junta that deposed the country's first democratically-elected president, Mohamed Morsi, and is now putting him on trial for a plethora of politicised charges, not only filmed the president meeting with his attorney to discuss legal strategy but also released the tape to the public.

Why didn't this send shockwaves through the Western media and human rights circles? The president has not been allowed to have the normal level of access to counsel. One would have expected news stories to focus on this vulgar breach of confidentiality when he was finally allowed a few minutes with his attorneys to prepare for court.

Some journalists chalked this up to the "normal" excesses of military juntas that cannot reasonably be expected to adhere to international standards of rights let alone civility, but there were a number of other promising angles to cover. For a start, the banter and frequent laughter between the president and his attorney were striking given the treatment to which Dr Morsi has been subjected. He seemed not only in high spirits but also in command of his jailers. At one point an officer walked into the room to tell the president that the presiding judge was ready for them. The president dismissed the officer, saying, "Tell him we'll be there in fifteen minutes."

Or one could focus on the integrity of the president. He is completely dismissive of all the legal proceedings against him except for a notice received from the public prosecutor that they will investigate him for financial corruption. The president is adamant that in this one case he must have access to his legal counsel to prepare a proper financial disclosure because, "God knows, but the people must also know."

Another interesting line was the president's analysis of the general who ousted him. He asked incredulously whether Al-Sisi is serious about pursuing the presidency and leaving the military. He also asked why the man felt the need to promote himself to the rank of Field Marshal. Both the president and his attorney see this as the general's attempt to bring himself out from under Morsi's shadow.

Yet another story exposed by this tape is the extent to which the junta still fears Morsi's influence. The man once mocked by his political detractors as a "spare tyre" and "lacking in charisma" commands so much respect that he has to be placed in a soundproof enclosure during the trial. He cannot receive visits from legal counsel or family members because, as his lawyer puts it, one word from him could set off street protests and "the street is already an incredible mess".

Instead of exploring these or other interesting issues brought into the frame by the release of the tape and by its contents, followers of the situation in Egypt were shocked by the coverage of several media organisations that simply toe the junta's line. It seems that they did not check the dialogue independently.

The junta's line is that the president is "broken" and asking for "money". It is shocking how they have deduced this from a conversation where the president instructs his lawyer to demand the court to overrule the draconian measures instituted by prison authorities whereby they have refused to accept deposits from Morsi's family into his prison account.

Egypt's prisons provide very limited food and almost no services to a prisoner free of charge. Prisoners have to purchase food from the canteen using a prison account. The junta apparently wished to humble the president by blocking him from receiving funds that he could use for such purposes, and broadcasting to the public his protest against these conditions. To call him "broken" for protesting against this treatment is more wishful thinking than accurate reporting.

These biased media outlets also report that the president admitted the defeat of his supporters and agreed that their protests are futile. This is in reference to some dialogue where the attorney said that negotiations with the military are needed because the current strategy is not "producing results". The president's response was that they are not producing results "for either side".

At that point the president brought up Al-Sisi's promotion to Field Marshall and told his attorney that the general should be worried because having led a coup he is now likely to be subject to a coup. It is clear to anyone who reads the dialogue that the president is sending a message. Far from admitting defeat he actually told the general that he, more than the pro-democracy camp, needs to seek a negotiated solution before it is too late.

It has been said that one should not explain by malice something that may simply be explained by incompetence. Those Western media outlets that have swallowed the junta's line wholesale, seemingly without checking the original video at all, appear to be engaging in very sloppy journalism.

In this they do a disservice not only to Egypt but to the international community which needs to understand the reality in the country and to distinguish that reality from a petty general's dreams.

Selasa, Februari 18, 2014

FASAKH CARA CERAI TAK BAIK?

Saya sebenarnya tidak mahu ambil tahu berkenaan isu Nuruk Izzah. Nak bercerai atau apa pun, itu adalah hal rumahtangga beliau. Cuma saya nak ambil kisah berkenaan dengan tajuk berita berkenaan Nurul Izzah ini, iaitu ;

Nurul mohon cerai cara baik, bukan fasakh 

Yang ini memang saya keliru.

Apa yang dimaksudkan dengan cerai cara baik ni? Adakah mereka menyatakan bahawa cerai cara fasakh adalah satu cerai cara tidak baik? Cuba story sikit.....

Cerai adalah satu perkara yang diharuskan oleh Allah SWT. Namun, ianya adalah perkara yang dibenci oleh Allah SWT. Biarlah ianya cerai secara 'baik' atau 'tidak baik=fasakh', ianya tetap tidak disukai Allah SWT. Mahu tidak mahu, yang menjadi mangsa adalah anak-anak. Biar bagaimana 'baik' sekalipun cara penceraian itu, anak TETAP menjadi mangsa.

Oleh itu, adakah cerai secara fasakh ini adalah satu cerai yang tidak baik? Cerai fasakh ada dalam syariah Islam, dan cerai fasakh ini cerai cara tak baik? Maksudnya, syariah dari Allah SWT ini ada yang baik dan tidak baik? Apa punya cerita ni? Macam ayam!!


NAK TANYA DETAIL TENTANG PBS, TANYA LPM, BUKAN KPM.

Sudah 4 artikel saya yang berlarutan tentang PBS. Termasuk yang ini, yang kelima.

Untuk kali kelima ini, saya ingin memaklumkan kepada semua manusia di Malaysia ini, pendirian saya terhadap PBS.

Saya sokong 60%.

Lagi 40%, perlu ada penambah baikan.

Roh yang dilontarkan oleh Lembaga Peperiksaan tentang PBS, memang saya sokong. Namun, cara pelaksanaan yang membebankan para guru, saya tidak sokong. Walaupun isteri saya menganggap bebanan itu adalah satu tanggungjawab yang perlu diserap olehnya sebagai guru demi untuk anak didiknya, namun saya dapati, jika dilihat pukul rata kepada seluruh warga guru, ianya tidak adil.

Tadi saya ada katakan berkenaan roh yang ingin dibawa oleh PBS oleh Lembaga Peperiksaan. Anda semua tahu tidak roh yang ingin dibawa itu?

Saya yakin, ramai yang tak tahu. Dan saya juga yakin, ramai yang terlepas pandang, bahawa, PBS ini sebenarnya adalah dibawa masuk ke Malaysia  oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia.

Apa-apa yang berkaitan dengan PBS, ianya perlu dirujuk oleh LPM terlebih dahulu. Bukan KPM. Kerana jika ditanya kepada KPM, maka sudah tentu jawapan yang diterima adalah ajaran yang sesat.

Kepada sesiapa yang anti dengan PBS, cuba bawa bercerita dengan Lembaga Peperiksaan, kenapa PBS ini dibawa ke Malaysia......

Cuba la tanya......

Oh ya, lagi satu, kami tinggal di hulu. Bukan di bandar. Oleh itu, jangan anggap jalur libar dirumah kami seperti di KL atau Lembah Klang....

Isnin, Februari 17, 2014

HANYA GURU YG MALAS TAKUT DENGAN PBS?

Jumaat lepas, ayah saya dimasukkan ke hospital. 5 tulang rusuk beliau patah. Akibat jatuh. Saya dapat berita daripada adik ketika jam 12:30tgh. Saya pun bergegas ke rumah, dan meminta isteriku menghantar saya ke masjid yang berdekatan dengan stesen komuter. Saya bercadang ke hospital berkenaan dengan komuter.

Semasa dalam kereta, menuju ke masjid, saya ada bertanya dengan isteri saya, betul ke semua warga pendidik tidak sukakan PBS? Isteri saya tidak menjawab terus. Dia diam seketika, seperti mahu mengolah ayat agar jawapan yang diberikan adalah tip top. Mungkin..

"Di sesi petang, semua cikgu, tiada masalah dengan PBS. Mungkin sebelah pagi, bermasalah sedikit agaknya.." itu jawapan tip top isteriku.

"Nape plok?", tanya saya hairan.

"Ye la, sesi petang kami dah 3 tahun pengalaman dengan PBS ni. Manakala yang sesi pagi, baru sahaja bermula berubah sistem. Mesti bercelaru macam kita yang mengajar tingkatan 1 dan 2 ni masa mula-mula PBS diperkenalkan.."

"Oooo..", jawab saya dalam hati.

Dari situ, akal saya terdetik, NGO Pendidik yang ingin mengadakan demonstrasi nanti, adakah mereka yang baru merasai nikmat kerja bercelaru dalam PBS ini? Mungkin ya agaknya..

Saya juga ada rasa keliru, bin ajaib, apabila, ada satu artikel yang saya masukkan dalam Tranungkite Online, dijawab dalam isian begini;
--------------------------------------------
Re: Natang apa eviden, deskriptor dll dalam PBS ni? (Score: 1)
by awanbiru on Monday, February 17 @ 11:19:24 MYT
(User Info | Send a Message)

Salam..

Daripada cerita diatas, nampaknya cara perlaksanaan PBS oleh cikgu anak penulis tu xbetul. Instrumen PBS xboleh dibawa balik. PBS tu sendiri xboleh digunakan oleh pihak sekolah nak kelaskan pelajar(msukkan dlm kelas2 tertentu), semua pakai borong sama. Jadi pihak sekolah terpaksa adakan peperiksaan dalaman yg akibatnya cikgu/i kena keyin data xm tadi. Maksudnya dah ada 2 kerja. Kemudian ada pula soalan TIMSS dan PISA utk form1/2. Cikgu juga kena buat. Persoalannya nak cekau masa dari mana?
Semua tugas perlukan masa, purata satu masa 40 minit, PBS 1 eviden dalam 15 minit. Maksudnya masa2 cikgu dah dibahagikan kpd P&P, PBS dan TIMSS/PISA(sains/math). Sedangkan cikgu kena mengajar berpandukan sukatan pelajaran... Masanya nggak cukup pakk.
Belum cerita nak masukkan data online. Siapa2 yg ada isteri atau suami cikg cuba2lah isi dan nikmati saat2 bahagia keyin data tu. Dah tentu akan sangat memuaskan hati. Apalagi kalau cikgu yg mengajar hingga 8 kelas PBS atau lebih, satu kelas 30 org atau lebih....memang sangat2 bahagia....

Wassallam...
--------------------------------------------
Yang menjadi tandatanya saya, kenapa instrumen PBS tidak boleh dibawa balik?

Kenapa saya bertanya begini? Padahal saya bukannya guru pun. Memandai-mandai ke saya ni?

Saya tanya kerana situasi ini juga berlaku depan mata saya. Apabila instrumen PBS dibawa balik oleh anak saya. Lebih tepat, subjek Bahasa Malaysia dan ianya ditulis B1DT1E1. Sebab memang ya, isteriku ada sebut, sepatutnya kertas ni tak boleh dibawa balik ke rumah. Ianya perlu dibuat disekolah.

Maka saya bertanya kepada isteriku, "Abih tu, kenapa mualimah dia suruh buat homework pulak benda ni? Ni kena komplen dengan sekolah ni.." marah saya pada guru anak yang mengajar BM kepada anak saya. Maka isteriku senyum, dan kemudia dia jawab balik, "saya rasa cikgu dia ada cara untuk dapatkan eviden dari anak muridnya. Dan sebenarnya, tak salah dia buat ni. Sebab ianya Deskriptor tulisan. Cikgu itu memberi peluang ibubapa untuk menolong anaknya menulis dengan baik.... mungkin itu kot.."

Setelah saya dengar penjelasan dari isteri saya, dan kemudian bertanya lanjut lagi apa yang beliau maksudkan. Bermakna, untuk mendapatkan eviden dari anak murid, guru tersebut boleh menggunakan berbagai kaedah yang sesuai dengan keadaan, mungkin itu apa yang isteriku maksudkan.

Dari situ juga, isteriku bercerita lagi, PBS ini, tidak akan berjaya, jika sifat guru-guru yang malas, lebih pentingkan tuisyen dan menjadikan profesyen menjual  barang adalah profesyen utama berbanding profesyen perguruan, maka PBS ini pasti akan bermasalah. Kerana, beliau kata, memang banyak kerja yang perlu guru lakukan untuk menjayakan sistem PBS ini.

Saya dapat melihat, ianya memang membebankan guru. Ianya memang akan menyusahkan guru. Dan saya juga dapat melihat, tiada rungutan dari isteri saya yang terpaksa melaksanakan kerja-kerja ini. Serta, saya juga ada bertanya, tak letih ke buat kerja gini?

Isteriku jawab, kalau tak letih, janganlah jadi guru......

Mendengar jawapan isteri saya, barulah saya faham, bukanlah masalah sistem yang membuatkan perkara ini menjadi celaru. Tetapi disebabkan ketidakfahaman mereka yang akan menggunakan sistem ini yang menyebabkan perkara ini berlaku.

Apa yang saya tulis ini, adalah semua cerita-cerita permukaan daripada kedalaman lautan atlantik yang beribu-ribu meter dalam itu. Apa yang dialog antara isteriku dan saya, semuanya adalah berkenaan cerita-cerita sebutir pasir daripada ribuan meter pasir di pantai Malaysia. Dan, saya juga ada banyak lagi cerita yang lebih detail, tentang bagaimana seronoknya isteri saya mengajar anak muridnya, dengan kaedah mengikut sistem baru ini.

Jika ada orang mengatakan sistem PBS ini membuatkan anak-anak kita malas belajar kerana tiada peperiksaan. Ianya adalah satu pembohongan yang nyata. Kamu telah menghina orang Malaysia, kerana mengfitnah setiap kanak-kanak dan remaja Malaysia sekarang ini, semuanya pemalas. Jika itu yang ada dalam pemikiran kita, buatlah sistem macammana pun, rakyat Malaysia tidak akan mencintai untuk mendapatkan ilmu......

(BERSAMBUANG)

PAS HANYA PAK TURUT DALAM PR..

Saya rasa memang teruk PAS kena tibai oleh blogger yang sorang ni. Nak tau kenapa, jom baca bawah ni....

Pada ana, malang sungguh bila kita jadi parti sampingan yang tidak
mampu bercakap tidak kepada rakan lain yang kurang diterima rakyat
berbanding kita. Malang.


Pada ana, berdasarkan pemerhatian, hampir pasti Anwar akan mengambil
alih tugas sebagai MB Selangor. Pasti. Anwar sendiri pun sudah
berjumpa dengan ramai kerabat Selangor, untuk memastikan jalan ke
Pejabat Menteri Besar tidak terhalang oleh keputusan Tuanku Sultan.

Pada ana, ini soal meniaga. Kalau Sultan tengok Anwar tidak akan
menganggu ekonomi Istana, siapapun yang jadi MB, Tuanku ok ajer. Apa
ada hal. Janji, bisnes berlaku seperti biasa.


Dalam kemelut ini, pada ana, yang rugi kita. Asyik jadi pemerhati
kepada permainan orang lain. Kadangkala rasa juga bodohnya pemimpin
kita, tapi nak buat macamana.


Bukan soal kita takut Anwar jadi MB atau tidak. Pas tetap sama juga.
Tapi, kesan politik tetap ada.


Rakyat boleh jumpa kita, meludah dan mengatakan kita bodoh politik.
Kerusi lebih banyak, tapi lemah syahwat dengan politik PKR. Tak cukup
viagra dan tongkat ali. Layu.


Sudahlah Kedah semakin layu. Pas Selangor semakin layu. Pas Kelantan
bermata kuyu. Pas Johor syok sendiri. Apa lagi peluang kita ni? Nak
balik terengganu?


Ana kadang-kadang pelik juga dengan strategi politik pemimpin kita.
Lembab bebenor dalam tindakan. Bila pemimpin lembab. Kita pun sembab.
Badan pun debab.

---------------------------------------------

Memang power ayat kawan kita ini. Menunjukkan, bahawa, ada ahli PAS yang menganggap, PAS sekarang hanya parti pak turut apa yang diperkatakan oleh PKR dan DAP? Ini bahaya ni. Ini telah melanggar syarat wajib yang perlu ada untuk mengharuskan tahaluf siyasi.....

Hampeehh......

Jumaat, Februari 14, 2014

KENAPA MANSUHKAN PBS. SISTEMNYA DAH BAGUS LAA..

Saya tidak mengerti, kenapa ada segolongan guru-guru begitu lantang mendesak pemerintah agar PBS ini dimansuhkan terus. Betul-betul saya sedih. Termasuk isteri saya, seorang guru. Sistemnya adalah murni, hanya perlaksanaan dia agak kelam. Itu sahaja. JANGAN POLITIKkan ia.

Jika PBS itu AMAT membebankan, kenapa isteri saya tidak pernah merungut akan sistem PBS ini? Mungkinkah kerana beliau adalah Jurulatih Utama PBS Sains Tingkatan 1 dan 2, menyebabkan beliau beranggapan PBS ini bagus.

Hmmm,.. seseorang yang memahami kehendak PBS, amat bersetuju dengan sistem ini, manakala guru-guru yang lain, takkan tak faham kot?

Saya musykil, dan sedih. Kerana BUKAN semua guru yang merungut dengan PBS. Hanya sebahagian. Dan yang paling penting, guru-guru, yang dulunya malas, akan bermasalah dengan sistem baru ini. Ini kata isteri saya, bukan saya. Dan ada tambahan. Kebanyakan guru yang tak perform, adalah dari jantina lelaki.... itu saya no komen. Ungkapan isteriku itu berdasarkan pengalamnnya mengajar di 2 sekolah.

Mesti pembaca blog ni akan kata, ni mesti guru sokong umno ni isteri saya ini.

Jawabku, tidak, jauh panggang dari api. Jika nak cerita tentang ideologi, saya ahli PAS seumur hidup, isteriku ahli PAS dan sanggup balik hari ke Terengganu hanya semata-mata memangkah PAS di Parlimen Kuala Nerus, DUN Bukit Tunggal. Unit peti undi, Batu Enam.

Jika tengok sekali, pasti orang akan anggap isteri saya adalah ustazah. Kerana beliau bertudung labuh.

Apa-apa pun, disini saya nak perturunkan satu artikel yang menarik untuk dihadam oleh kita;

-----------------------------------------------------
“Kadang-kadang saya hairan juga, seluruh dunia bercakap tentang sistem pendidikan Finland. Bagus sangatkah sistem pendidikan di negara kami? Atau teruk sangatkah sistem pendidikan di negara lain?” soal Ville.

“Fuhh… soalan besar itu. Kamu tahu Ville, walaupun jarak umur kita mencecah lebih 10 tahun, saya tidak rasa saya sedang berbual dengan seorang yang berumur 20′an” saya teruja dengan topik yang dibuka.

“27, kalau mahu lebih spesifik, Itu sudah hampir mencecah 30″ balas Ville.

“Haha. Saya antara orang yang tidak berapa tua dan tidak berapa muda, menanggung pelbagai penderitaan berurusan dengan anak muda umur kamu di negara saya. Biar pun belajar di universiti hebat-hebat, tetapi saya pening dengan mentaliti mereka. Yang bagus itu ramai juga. Tetapi yang memeningkan itu paling mendominasi. Sehingga saya mencipta sebuah teori. Nyatanya teori palsu. Tetapi saya sengaja buat-buat mempercayainya untuk menjawab misteri common sense is no longer a common thing yang selalu disebut itu” saya memberitahu.

Ville kehairanan.

Beliau sepertinya mahu saya melanjutkan cerita.

“Bukankah Chernobyl Catastrophe berlaku pada tahun 1986 di Ukraine? Tahun kamu lahir. Radiasinya sungguh dahsyat. Teori saya, radiasi Chernobyl itu telah menyebabkan semua bayi yang lahir pada tahun 1986 ke atas jadi pelik. Perangai pelik-pelik. Dan hanya boleh diselamatkan oleh sistem pendidikan sebagus Finland!” saya ketawa.

Ville ketawa.  Beliau baru faham apa yang saya maksudkan.

POLEMIK PENDIDIKAN DI MALAYSIA

Saya kongsikan bersama beliau tentang kerumitan sistem pendidikan yang berlaku di Malaysia. Ada yang mahu mengajar bahasa Inggeris melalui pengajaran matematik dan sains. Ada yang mahu mengajar kalimah Sīrah di dalam bahasa Arab itu berasal dari kalimah Sāra  kepada murid tahun 1! Dan terkini, kerajaan memperkenalkan sistem pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) yang berniat murni mahu menghapuskan kiasu dalam pendidikan, keterlaluan dalam orientasi peperiksaan, tetapi bebanan Lembaga Peperiksaan Malaysia, dipindahkan ke bahu guru-guru yang nisbah murid dan kelasnya mencecah satu kelas 50 pelajar. Memang memeningkan.

Tambahan pula server komputer induk untuk merekodkan taksiran berkenaan tidak mampu menampung akses guru-guru hingga ada yang terpaksa mengupah anak berjaga malam menanti waktu guru lain ‘pengsan’ di jam 4 pagi, agar akses ke komputer kementerian menjadi lebih berkemungkinan.

“Bagaimana dengan sistem pendidikan di Finland. Boleh kongsikan pengalaman kamu?” saya bertanya.

“Hmm… saya tidak pasti hendak memulakannya dari mana” ujar Ville.

“Beginilah… bagi saya, sebuah pendidikan itu baik apabila muridnya seronok belajar, gembira ke sekolah. Adakah kamu seorang murid yang gembira semasa di sekolah?” saya menyoal.
Ville menggaru-garu dagunya berfikir.

“Saya tidak pasti adakah saya gembira atau tidak. Tetapi saya tidak ada pengalaman yang menyedihkan semasa bersekolah. Bergaduh-gaduh dengan kawan itu sesekali memang ada. Tetapi jika saya fikir tentang guru-guru, mereka tidak menentukan apa yang boleh dan tidak boleh. Mereka cuma menyelia perbuatan kami. Dan jika ada konflik, somehow, kami diajar datang meminta bantuan mereka. Dan bukan mereka campur tangan dalam masalah sesama kami, budak-budak di sekolah” cerita Ville.

“Itu permulaan yang bagus untuk cerita kita. Bagi saya, itu sudah cukup untuk memenuhi maksud perkataan ‘gembira’ dalam soalan saya tadi” saya gembira mendengarnya.

Nak baca penuh, sila ke link ini (SINI)

NATANG APA EVIDEN, DESKRIPTOR DLL DALAM PBS NI?

Ada orang tanya aku pasal band 1 hingga band 6. Bukan takat band, tapi dia tanya aku pasal deskriptor, sppbs dan fail showcase.

Dia ingat aku tak tau, sebab aku bukan cikgu agaknya. Sebenarnya, aku mula-mula tak tau, tetapi disebabkan ianya menarik perhatian aku, sebab anak aku tahun lepas baru masuk darjah 1, maka saya wajib untuk mengetahui.

Alhamdulillah, isteri saya adalah jurulatih utama untuk PBS ini. Banyak dia membantu untuk saya tahu prestasi anak saya disekolah.

Tapi takpalah. Orang yang mentaliti telah dizombikan dengan peperiksaan, mereka tidak akan faham PBS ini.

Aku nak cerita sedikit dengan band ni. Yang aku tahu, band ini, bukan band menyanyi. Bukan band orkestra. bukan band Metallica. Tapi, indikator guru yang mengajar anak muridnya, ketika dalam kelas dia mengajar. Nak aku detailkan ke?

Tak payahlah. Nak tau, hangpa tanya sendirilah dengan guru-guru yang mengajar. Belajar sedikit untuk bertanya kepada yang lebih tahu, apabila nakkan ilmu. Eh, silap. Bukan tanya kepada cikgu yang mengajar. Kerana takut tertanya guru yang masih keliru dengan PBS. Tapi, tanya kepada guru yang telah menjadi JU disekolah masing-masing. Kerana mereka adalah bahan rujukan kepada guru-guru di sekolah itu sendiri.

Korang pernah tengok natang ni dalam kertas anak korang masa dia balik sekolah?

Contoh: B1DT1E1.

Ada pernah tengok?

Paham ke apa maksudnya?

Kenapa saya tanya soalan ni? Buang tabiat ke?

Sebenarnya, saya tanya ni, sebab awal-awal anak saya sekolah dulu, saya ada nampak natang ni depan mata. Buatkan saya pelik bin ajaib. Disebabkan saya ingin tahu, saya tanya anak saya. Dia jawab 'entah'. Fikir-fikir balik, memang betullah itu jawapan anak saya, baru darjah 1.

Kemudian, saya tanya isteri saya. Kemudian dia jawab dengan satu jawapan yang amat pelik. Dia jawab, 'oh, ini penting ni..'.

Aku tanya, apa yang penting? Isteriku jawab balik. 'Ini penting ni untuk dijawab oleh anak kita'. Aku tanya balik, 'kenapa pulak?'. Isteri ku jawab, 'yang ini instrumen ni....'. Aku dalam hati, 'Pulaakkk,... apa instrumen2 ni?'...

Saya senyap. Melihat sendiri, anak saya tengah buat kerja rumah yang diberi oleh gurunya. Dan disitu, di hujung atas kanan kertas itu ditulis B1DT1E1. Aku blurr.....

Mungkin isteriku dapat melihat keblurran suaminya, maka beliau pun datang sebelah saya. Dia cakap lembut, 'Sepatutnya, kerja ni dibuat didalam kelas. Bukan dibuat dalam rumah..'. Saya pandang isteri saya. Dan bertanya, 'Nape?'..

'B1 ini maksudnya band 1, DT ini maksudnya Deskriptor Tulisan. E ini Eviden. Ini adalah cara guru-guru menilai ketahap mana anak muridnya sekarang berada.'. Jawab isteriku tenang.

'Ooo. Ye ke.... paham paham', jawabku, walaupun masih tak faham ketika itu. Disebabkan yang disebelah saya ketika itu adalah isteri saya, maka dia sebenarnya tahu, saya ni masih tak faham. Mustahil sungguh untuk aku nak faham sebab baru first time dengar benda-benda deskriptor lah, Eviden lah, tah apa-apalah. yang aku tahu masa itu, hanya band 1-6.

Maka, hari itu, saya pun disekolahkanlah oleh isteriku tentang apa dia deskriptor, apa dia eviden, apa dia instrumen, camne guru menilai dari band 1 hingga 6 dan macam-macam lagilah. Tapi, jangan tersangka, bahawa saya baru tahu PBS ini natang apa setelah isteriku menyekolahkan suaminya. Tetapi hanya nak dijelaskan disini, ketika itu, barulah saya tahu, tatacara sistem PBS ini digunakan oleh para guru untuk menilai anak muridnya.

Saya mula tahu PBS ini, semasa isteriku 3 tahun lepas ada berkata, 'Abang mesti suka sistem baru sekarang.', saya tanya kenapa? Dia jawab, sebab sistem baru sekarang akan mansuhkan peperiksaan.

Dari situ, 3 tahun lepas, saya telah mengkaji dan mengkaji. Sistem PBS ini sebenarnya nakkan apa. Saya mengkajinya sebagai seorang rakyat yang hendak melihat, ke arah mana sistem ini akan dibawa untuk masyarakat. Manakala, isteriku juga mengkaji, tetapi dalam konteks dia sebagai guru, apakah yang perlu dilakukan oleh beliau, kerana beliau melihat, sistem yang baru ini adalah totally baru.

Apa yang saya nampak, sistem ini sebenarnya bergantung kepada karenah guru itu sendiri. Adakah mereka faham tujuan PBS ini, atau mereka hanya mengikut, atau memberontak dengan sistem yang totally baru dan menyebabkan mereka tidak faham.

Kenapa guru?

Kerana merekalah yang akan melaksanakan sistem ini. Kerana merekalah yang akan mengajar anak kita di sekolah nanti. Kerana merekalah yang akan menilai anak muridnya. Kerana merekalah akan membentuk anak kita didalam kelas.

Ibubapa boleh memberi galakan untuk anak mencintai ilmu, mempunyai rasa seronok untuk belajar, untuk dididik. Mempunyai rasa berkehendakkan bertanya sesuatu perkara yang mereka tidak ketahui. Dan guru adalah penyambung kepada hasrat itu, agar ketika anak itu rasa seronok ke sekolah, mereka akan lebih seronok dan teruja dengan cara inovasi dan kelainan guru yang mengajar mereka, hanya semata-mataa, kerana cintakan ilmu, bukan untuk target A dalam peperiksaan.

(BERSAMBUNG.....)

Khamis, Februari 13, 2014

PBS DIBENCI KERANA MASYARAKAT TELAH DIZOMBIKAN DENGAN PEPERIKSAAN.

Saya adalah seorang manusia yang tidak bersetuju langsung dinilai oleh masyarakat melalui peperiksaan. Saya adalah seorang manusia yang membantah sistem dimana menilai manusia itu pandai atau bodoh melalui satu sistem peperiksaan yang dipusatkan. Saya benci mak ayah menilai anaknya dengan berapa A yang dia dapat dalam UPSR. Berapa A yang dia dapat dalam PMR. Dan berapa A yang anaknya dapat dalam SPM.

Jika seketul manusia itu, mendapat semua D dalam SPMnya, ketika ini, dalam suasana masyarakat Malaysia ini, dengan sekelip mata akan beranggapan sektul manusia itu adalah insan yang bodoh.

Kerana masyarakat dan institusi manusia menganggap orang itu bodoh, maka si seketul manusia yang dianggap bodoh kerana dapat semua D dalam SPMnya akan diberi satu landasan kehidupan jalan seorang yang bodoh.

Disebabkan D nya itu dalam SPM, maka institusi manusia tidak membenarkan beliau memasuki IPT. Beliau tidak dibenarkan untuk menjuruskan dirinya untuk mendapat peluang mencari ilmu di menara gading sehingga ke tahap PhD dan doktorate.

Semuanya kerana SPMnya D.

Maka, jika saya olahkan cerita, seketul manusia itu, mendapat semua D dalam SPMnya, kerana ibubapanya baru meninggal sehari dua sebelum SPM, dan membuatkan dirinya dalam kesedihan yang melampau sehingga tidak mampu untuk menjawab soalan SPMnya dengan betul, apa pula reaksi dan penilaian anda?

Kemudian, apabila dirujuk kepada para gurunya, bahawa beliau itu sebenarnya adalah seorang pelajar yang inovatif, baik, berdisiplin, hanya kerana peristiwa kematian ibubapanya menyebabkan dia gagal dalam SPMnya, apakah pula penialaian anda?

Apabila masyarakat sudah dibentuk selama berdekad-dekad dengan menilai seseorang melalui UPSRnya, PMRnya dan SPMnya, maka SUDAH PASTI, sistem PBS, adalah satu sistem yang tidak akan difahami oleh mereka SELAMA-LAMANYA. Ibubapa tidak akan memahaminya, kerana mereka tidak pernah melalui sistem tanpa penilaian. Guru-guru, lagilah tidak boleh memahami, kerana menilai anak muridnya adalah sama diantara murid pandai dan murid bodoh.

Isu sekarang adalah, masyarakat Malaysia telah rela menjadi masyarakat zombi. Dizombikan dengan peperiksaan. Dizombikan dengan menganggap, sempadan pandai dan bodoh adalah markah dalam peperiksaan itu.

Jika 90%, maka dia pandai, walau dia meniru jawapan. Jika 30%, dia bodoh, walau dirinya menjawab pada dasar apa yang dia percayai.

Korang semua faham tidak apa yang saya maksudkan menjawab pada dasar apa yang dia percayai?

Jika satu soalan peperiksaan Sejarah, bertanyakan soalan, Siapakah perdana Menteri Malaysia Kedua? lalu dijawab oleh murid itu, PM Malaysia kedua adalah Tun Hussein Onn, maka, apakah anda rasa jawapannya betul atau salah?

Jika ianya soalan PMR, pasti dapat markah kosong. Atau Bodoh. Namun, jika anggapan pelajar itu, Tun Razak bukannya PM, tetapi adalah pengerusi Mageran, maka, agaknya, betul atau tidak jawapan itu.

Jika dalam sistem PBS, cikgu itu sendiri boleh menilai murid tadi. Bukannya skema jawapan. Cikgu akan bertanya soalan yang sama, dan murid akan menjawab Tun Hussein Onn. Dan guru tadi boleh bertanya lagi, kenapa anda jawab begitu?

Bermaksud, cikgu itu telah memberi satu peluang untuk anak muridnya mencambahkan buah fikirannya menjadi lebih kembang dan segar.

Tidak mahukah kamu menginginkan seorang seketul manusia yang begitu?

Rabu, Februari 12, 2014

TANGGUH DULU PBS

Ni ada cerita menarik dari satu blog yang menarik juga. Sila la baca;

PAS meminta agar Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menangguh  terlebih dahulu pelaksanaan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)  dan membawanya ke meja perundingan bagi mencari jalan penyelesaian  terbaik.
Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar, berkata  Menteri Pendidikan Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu menghormati  hak dan pandangan guru-guru dengan memanggil mereka berbincang sebelum  sesuatu keputusan mengenai PBS diputuskan.
Katanya lagi, bantahan yang dilakukan oleh guru-guru mengenai PBS membuktikan sistem tersebut  telah merumitkan mereka serta menimbulkan bebanan tambahan kepada tugas  yang dilakukan mereka sebelum ini.
“Kerajaan kena akur dengan  desaakn oleh guru-guru mengenai pelaksanaan PBS yang telah menimbulkan  pelbagai masalah serta bebanan kepada mereka.
“Kerajaan perlu  menghormati mereka sebagai pelaksana sistem tersebut, mendengar setiap  pandangan serta pendirian mereka dengan panggil berbincang sebelum PBS  dilaksanakan sepenuhnya,” jelas beliau pada sidang media di Pejabat  Agung PAS hari ini.
——————————————-
Sampai bila lah guru-guru kita ni nak dimanjakan oleh gomen/waima kalau kita berkuasa. Kerja lebih skit tak boleh. Panggil pi sekolah hari Sabtu tak boleh. Jauh sekejap dengan laki tak boleh. Apapun tak boleh.
Ana minta maaf cakaplah, guru-guru pun kena persiap diri untuk bekerja dan berkhidmat. Jangan banyak komplen sangat. Kalau malas, berhenti dan boleh meniaga kecik-kecik atau tulis blog macam ana.
Semua benda nak mudah. Semua benda nak senang. Perubahan sistem biasalah. Kalau sempurna, itu nama dia sistem Allah SWT.
Mana daya tahan cikgu-cikgu kita ni? Mana pi janji untuk berkhidmat dengan baik?
IKRAR GURU
Bahawasanya kami
Guru-guru negara Malaysia
Dengan ini berikrar
Mendukung terus cita-cita kami
Terhadap tugas kami
Dan menyatakan keyakinan kami
Pada cita-cita murni pekerjaan kami
Kami akan berbakti
Kepada masyarakat
Dan negara kami.
Kami sentiasa menjunjung
Perlembagaan negara
Kami mengamalkan
Prinsip-prinsip Rukun Negara
Pada setiap masa.
Jangan dok banyak komplen la cik ooi. Tak suka boleh berhenti.
Ana tak setuju langsung PAS beria berjuang isu ini. Tak sesuai. Membuatkan cikgu-cikgu kita gedempol kemalasan.

Isnin, Februari 10, 2014

ANDA FIKIR TS KHALID TAK PANDAI POLITIK.....

Pagi tadi, saya ada baca satu artikel berkaitan dengan TS Khalid ibrahim. Artikel itu, secara lojiknya, memang boleh masuk akal. Maka saya perturunkan artikel ini untuk dikongsi bersama.




Sejak Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang disengajakan, ramai di kalangan ahli PKR yang menyokong dengan hujah bahawa langkah tersebut terpaksa dilakukan kerana kelemahan berpolitik Tan Sri Khalid Ibrahim, menteri besar Selangor.

Mereka memuji Khalid hebat dalam pentadbiran, tetapi pada masa yang sama, mengeji beliau tidak mahir berpolitik.

Apakah betul dakwaan mereka?

Menaikkan rizab Selangor

Mari kita bermula dari 2008. Khalid dilantik menjadi menteri besar Selangor dan mendapati kerajaan Selangor yang kaya sebenarnya miskin. Duit kerajaan entah ke mana meskipun Datuk Seri Dr Khir Toyo boleh memiliki mahligai di Shah Alam.

Tiada jalan lain bagi Khalid. Sama ada beliau mencari jalan untuk meningkatkan pendapatan kerajaan negeri Selangor ataupun beliau merayu dan membiarkan diri diperas ugut daripada segi kewangan oleh kerajaan persekutuan yang masih di bawah Umno.

Bagi Khalid, untuk melawan kemaraan dan kacauan Umno di Selangor, kerajaan Selangor Pakatan Rakyat mesti mempunyai dana yang bukan sekadar cukup, malah menggerunkan lawan.

Oleh itu, tidak susah untuk memahami mengapa Khalid sentiasa mewar-warkan jumlah rizab kerajaan Selangor kepada umum. Ia adalah strategi politik serampang dua mata, pertama mendapat kepercayaan dan keyakinan rakyat bahawa Selangor sedang ditadbir dengan baik, dan kedua ditujukan untuk Umno, bahawa kerajaan negeri Pakatan Rakyat mempunyai dana yang cukup untuk berperang dengannya sekiranya mereka melakukan apa-apa.

Meningkatkan rizab kerajaan negeri Selangor adalah satu langkah politik untuk menyekat sebarang peluang Umno untuk merampas kembali Selangor.

Hanya dengan rizab yang menggerunkan, Putrajaya tidak berani melakukan sabotaj berbentuk kewangan pada kerajaan negeri Selangor kerana ia tahu kerajaan Selangor mampu menyelesaikannya.
Ia dilakukan dengan baik oleh Khalid apabila beliau melawan sabotaj Umno menggunakan isu kutipan sampah melalui pembelian sendiri jentera pengurusan sampah.

Untuk membolehkan rakyat melupakan Umno di Selangor dan hanya teringat kepada Pakatan Rakyat, Khalid memberikan air percuma 20m3 setiap bulan kepada rakyatnya.

Pemberian air percuma ini menjadi satu mercu tanda kecemerlangan pentadbiran Khalid, kerana rakyat tidak pernah menikmati kemewahan ini semasa Umno-BN mentadbir.

Kerana air percuma ini, rakyat juga merasakan Selangor ditadbir dengan baik kerana rizab semakin meningkat sehingga mampu memberikan air percuma yang selama ini tidak mampu diberikan oleh kerajaan Umno-BN.

Air percuma ini pada kulitnya dilihat sebagai satu usaha berkebajikan Khalid, tetapi di sebaliknya, ia sebenarnya dicatur dengan penuh teliti yang merangkumi kehebatan ilmu strategik politik Khalid.
Lantikan Khusrin, gaji, istana

Sebagai seorang bekas CEO satu syarikat yang besar, setiap tindakan Khalid akan dilakukan dengan penghujungnya “apakah kesudahan yang diinginkan.”

Khalid perlu memastikan setiap langkah taktikalnya menguntungkan kerajaan negeri dan juga rakyatnya meskipun berdepan dengan keadaan yang amat sukar. Situasinya mesti win-win, atau win-lose, tapi lose untuk pihak lain.

Selain itu, Khalid juga dilihat sentiasa mengelakkan diri dan kerajaan negeri daripada bertembung dengan pihak istana.

Khalid belajar daripada episod bantahannya terhadap pelantikan Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan negeri Selangor.

Ketika itu, walaupun Khalid membantah pelantikan Khusrin yang dilakukan oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN) tanpa merujuknya terlebih dahulu, tetapi beliau tetap menghadirkan diri ke majlis angkat sumpat Khusrin atas alasan menghormati Sultan Selangor.

Daripada segi politik, Khalid memahami sekiranya beliau memulau majlis angkat sumpah tersebut, ia akan dilihat sebagai mengisytihar perang dengan istana.

Apakah kebaikan atau keuntungan yang boleh dicapai dengan berperang dengan istana? Tiada, malah ia merugikan kerana langkah itu akan memberi laluan untuk Umno mempertingkat serangan dan menjejaskan sokongan pengundi Melayu kepada Pakatan Rakyat.

Oleh itu, Khalid akur dengan lantikan Khusrin meskipun dalam protes kerana menjaga hubungan baiknya dengan istana perlu diutamakan bagi mengelak gangguan tidak perlu terhadap kerja beliau sebagai MB Selangor. Langkah sedemikian juga mengelakkan beliau dan seluruh kerajaan negeri daripada terperangkap dalam permainan Umno.

Berbalik ke waktu ini, ramai yang mengecam tindakan Khalid menaikkan gaji exco, speaker, timbalan speaker dan beliau sendiri sebagai menteri besar pada skala yang besar.

Walaupun panas pada awal isu ini terletus, tetapi akhirnya, isu gaji tinggi di Selangor sebenarnya berpihak kepada kebijaksanaan politik Khalid.

Gaji yang tinggi melambangkan kemakmuran pentadbiran Selangor. Gaji MB lebih tinggi daripada PM sebenarnya satu kemenangan untuk Pakatan Rakyat, kerana ia menunjukkan Selangor ditadbir jauh lebih baik daripada Putrajaya sehingga membolehkan keadaan itu berlaku. Meskipun Umno-BN mentadbir untuk 5 dekad lamanya, mereka masih tidak mampu berbuat demikian.

Khalid juga tidak mahu apa yang berlaku semasa pentadbiran Umno-BN berlaku di zaman Pakatan Rakyat iaitu ahli politik termasuk exco merekacipta projek dan menceburkan diri dalam aktiviti untuk menambah sumber pendapatan diri dan keluarga kerana kesempitan wang. Situasi inilah menjadi baja kepada suburnya masalah kronisme, salah guna kuasa, projek rundingan terus dan rasuah di dalam pentadbiran Umno-BN.
Apakah jalan keluar untuk mengelakkan perkara ini berlaku? Bagi Khalid, memberikan gaji yang setimpal kepada mereka adalah jalan keluar paling mudah dan logik. Walaupun dari luar kenaikan gaji yang dicadangnya kelihatan lumayan, sebenarnya gaji itu adalah setimpal dengan kecemerlangan kerajaan negeri Selangor.

Jais, isu Allah dan PKNS

Dalam isu kemelut agama pula, Khalid sebagai MB Selangor menghadapi dua ujian politik yang besar, kedua-duanya melibatkan tindakan Jais.

Pertama ialah serbuan Jais ke gereja DUMC dan yang kedua ialah serbuan Jais ke Persatuan Bible Malaysia (PBM) untuk merampas Bible berbahasa Melayu.

Khalid sudah tentu sedar isu Allah ini bukanlah isu akidah, kerana sekiranya ia adalah isu akidah, sudah tentu hukumnya meliputi semua negeri di Malaysia.

Namun, apabila ada sesetengah negeri dibenarkan kerajaan untuk menggunakan Allah dan sesetengah negeri tidak, sudah pasti isu Allah pada pandangan Khalid menjadi satu isu politik.

Isu Allah tidak pernah reda, dan malah makin buruk apabila ahli politik, para peguam dan media daripada kedua-dua belah terus menghangatkan suasana dengan menegaskan pandangan masing-masing mengenai penggunaan nama Allah.

Penganut Kristian terus menggesa pemimpin bukan Islam daripada PR untuk bersuara mempertahankan hak mereka. Mereka juga mengharapkan pemimpin Melayu PR bersuara untuk pihak mereka menggunakan fakta sejarah dan sudut perlembagaan.

Pihak satu lagi pula, mereka terus bertegas bahawa Allah adalah hak milik eksklusif orang Islam dan tidak boleh digunakan oleh penganut agama lain.

Perkara ini menjadi lebih rumit, apabila kajian UMCEDEL dan Merdeka Centre menunjukkan lebih daripada 75% orang Islam di Malaysia berpendapat bahawa Allah adalah hak milik eksklusif orang Islam.
Oleh itu, apakah kesudahan yang diharapkan daripada kemelut Allah ini?

Dalam isu Allah, situasi apakah yang paling menguntungkan Pakatan Rakyat dan pada masa sama menghalang Umno terus mengambil untung politik daripada segi menjauhkan pengundi Melayu pedalaman daripada mendekati Pakatan Rakyat?

Itu yang menjadi pertimbangan Khalid. Khalid sedar isu Allah sudah menghampiri tahap tiada penyelesaian, maka apa yang boleh dilakukannya ialah mengelakkan diri dan kerajaan negeri daripada menambah minyak pada isu yang tengah membara.

Ini dilakukan oleh Khalid dengan mengambil sikap pasif terhadap isu tersebut.

Khalid tahu mengheret kerajaan negeri ke kemelut Allah adalah satu tindakan tidak bijak. Isu Allah ini sepatutnya masalah kerajaan persekutuan, dan tiba-tiba kini ia cuba dijadikan seolah-olah ia masalah Selangor kerana tindakan Jais seperti cara Umno melontarkan kentang panas isu Allah ini kepada PAS.
Apakah kesudahan yang boleh diharapkan jika Khalid membawa kerajaan negeri untuk berperang dengan satu agensi di bawah kuasa sultan? Tiada, kerana 75% orang Melayu tidak bersetuju dengan nama Allah digunakan oleh agama lain, sudah tentu berperang dengan Jais dan Mais tidak akan menyelesaikan kemelut ini.

Berpihak kepada mana-mana pihak akan menyemarakkan keadaan. Langkah yang boleh diambil oleh Khalid ialah meredakan keadaan.

Bagaimana untuk meredakan keadaan? Iaitu dengan bersikap pasif dan mengelak daripada melakukan apa-apa yang boleh menghangatkan lagi kontroversi dan memberi peluang kepada Umno untuk menyerang.
Maka, kerajaan negeri Selangor mengambil pendirian menghormati apa yang dilakukan Jais dan Mais untuk tidak dilihat bertembung dengan istana sambil memberikan teguran kepada Jais agar memaklumkan terlebih dahulu kepada kerajaan negeri sebelum serbuan dilakukan pada masa depan.

Sikap pasif Khalid juga boleh dilihat apabila beliau tidak menyahut cadangan beberapa Adun DAP untuk meminda Enakmen 1988 Selangor. Jika disahut, maka Khalid sendiri membantu DAP dan Pakatan Rakyat memijak bom yang dipasang lawan.

Itulah langkah tengah yang diambil oleh Khalid untuk meredakan isu Allah.

Sudah tentu, ada pihak yang tidak senang dengan tindakan Khalid, tetapi daripada sudut politik, apa yang dibuat Khalid menghentikan isu Allah daripada terus marak dan dimanipulasikan pihak tertentu untuk menegangkan lagi hubungan antara kaum dan agama di Selangor.

Dan sikap pasif Khalid ini memberi manfaat kepada Pakatan Rakyat daripada terus rugi daripada sudut persepsi politik bahawa mereka tidak berpihak kepada orang Melayu.

Khalid sedar bahawa Pakatan Rakyat berhadapan dengan masalah kurangnya sokongan Melayu pedalaman, dan orang Melayu pedalaman ini tidak mempunyai masalah untuk kekal bersama Umno-BN.
Oleh itu, daripada sudut politiknya, Khalid tidak boleh melakukan sesuatu yang menambahkan alasan untuk mereka kekal bersama Umno-BN.

Bagi rakyat di kawasan bandar dan semi-bandar, terutamanya pengundi bukan Islam, Khalid memilih untuk mengambil 'calculated risk' dengan menaruh harapan bahawa mereka sedar bahawa ini adalah permainan Umno-BN. Khalid menaruh keyakinan bahawa mereka akan kekal bersama Pakatan Rakyat untuk menumbangkan Umno-BN.

Kontroversi di PKNS dan pemecatan 30 pekerja kontrak di PKNS juga secara tersiratnya menunjukkan kehebatan Khalid berpolitik.

Tindakan tegas dan cepat ini dilakukan pada waktu PRK Kajang bakal langsung dapat mengurangkan protes dalaman secara drastik terhadap isu ini kerana masing-masing ingin menjaga kepentingan kempen Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kajang.

Memahami CEO Khalid

Sebagai seorang CEO, Khalid perlu memastikan perniagaan Guthrie adalah terjamin. Sebagai MB, Khalid perlu memastikan Selangor terus berkembang, terus kaya dan terus kekal di tangan Pakatan Rakyat.
Kerajaan Selangor mesti kekal telus. Kerajaan Selangor mesti dilihat kerajaan yang ‘do what you say, and say what you do.’

Asalkan kerajaan Selangor kekal di tangan Pakatan Rakyat dengan kepercayaan yang diberikan rakyat, barulah rakyat dan parti Pakatan Rakyat dapat mendapat manfaat daripadanya. Jika ia kembali kepada Umno-BN, hanya segelintir yang sahaja yang dapat tinggal di rumah seperti istana.

Kerajaan negeri yang mencampur-adukkan hal ehwal kerajaan negeri dengan hal parti tidak akan bertahan lama.

Banyak keputusan kerajaan negeri perlu diambil atas kepentingan kerajaan negeri, dan kebanyakan keputusan tersebut sebenarnya tidak menguntungkan parti politik; sebagai contoh - mengurangkan pembelanjaan daripada sudut lantikan politik atau memberi projek kecil-kecilan untuk membiayai program parti secara halus.

Lebih-lebih lagi, Khalid tahu agensi seperti SPRM adalah ‘lebih rajin’ untuk menyiasat salah laku di dalam kerajaan negeri milik PR berbanding Umno-BN. Oleh itu, beliau tidak boleh mengambil sebarang risiko untuk SPRM dan Umno-BN mendapat sebarang bukti kesilapan dengan membiarkan hal ehwal negeri disalahgunakan untuk keperluan parti.

Beliau terpaksa kedekut. Demi kerajaan Selangor untuk terus hidup, Khalid perlu pentingkan kepentingan kerajaan negeri daripada kepentingan parti.

Barangkali itulah yang menyebabkan ahli partinya sendiri menuduh beliau tidak pandai berpolitik, meskipun langkah politik Khalid untuk menghalang kemaraan Umno di Selangor cukup mengkagumkan.

Sebagai seorang bekas CEO di syarikat sebesar Guthrie, mustahil Khalid tidak mahir berpolitik. Politik dalam dunia korporat kadangkala adalah jauh lebih ganas daripada politik di luar.

Khalid tidak pernah malu menyatakan bahawa beliau kaya. Dan kerana itu, beliau "has nothing to lose."
CEO yang menampilkan dirinya seolah-olah tidak pandai berpoltik, tetapi, pada masa sama cukup berani dan tangkas membuat keputusan (lihat episod PKNS) apabila situasi memerlukannya adalah amat digeruni oleh kawan mahupun lawan.

Apakah anda masih percaya Khalid tidak bijak berpolitik? –

Posted by ShaifulAnuar Sulaiman

Dr DZUL BUAT HAL LAGI.

Dari bro Roslan SMS;

Bagaimana apabila ada pemimpin yang lawan arus? (9/2/14)

Sunday, February 09, 2014



Tarikh penamaan calon bagi pilihanraya kecil DUN Kajang telah pun ditetapkan pada 11 Mac ini manakala hari mengundinya pada 23 Mac 2014. Bagi PR oleh kerana kerusi DUN berkenaan ditandingi sebelum ini oleh PKR maka PKR lah diberikan peluang sekali lagi untuk bertanding dan menamakan calon. Malah calon PKR telah pun diumumkan oleh MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim iaitu Ketua Umum PKR sendiri Dato Seri Anwar Ibrahim.
PAS sendiri samada diperingkat negeri Selangor mahupun pusat melalui Presidennya telah mengeluarkan kenyataan dan penegasan bahawa akan membantu calon PKR mempertahankan DUN Kajang. Pada 3 Febuari lalu Presiden PAS mengeluarkan kenyataan:

“Bersesuaian dengan semangat dalam Pakatan Rakyat maka PAS Pusat dan PAS Negeri Selangor akan membantu jentera pilihan raya PKR berdasarkan kepada keperluannya dalam menghadapi PRK ini.”
Walaubagimanapun kenyataan di atas turut dikeluarkan berserta satu keratan penegasan yang merupakan sikap dan pendirian PAS mencerminkan kehendak dan kemahuan akar-umbi khasnya dari negeri Selangor sendiri apabila Presiden PAS dalam kenyataan yang sama turut menyebut:

“Dalam pada itu juga, ingin dipertegaskan bahawa isu kedudukan jawatan Menteri Besar Selangor adalah tidak berbangkit.”
Kenyataan Presiden ini dibuat setelah mempengerusikan mesyuarat Lajnah Politik dan Pilihanraya PAS Pusat, bermakna ia keputusan peringkat tertinggi parti dan dicapai secara syura sekaligus merupakan sikap dan pendrian PAS.

Malah pada malam yang sama Dewan Pemuda PAS Pusat turut bermesyuarat dan atas nada dan semangat yang sama mengeluarkan kenyataan:
“Dewan Pemuda PAS Malaysia akan turun membantu PKR dalam menghadapi Pilihan Raya Kecil (PRK) N25 Kajang atas semangat kebersamaan dalam Pakatan Rakyat.”

Pemuda PAS Pusat turut berpendirian:
"Pemuda PAS Malaysia mendesak agar isu Menteri Besar Selangor dihentikan segera kerana rakyat Malaysia sudah muak dengan polemik politik yang tidak berkesudahan. Polemik Kajang ini tidak perlu mengheret Pakatan Rakyat membincangkan isu Menteri Besar Selangor yang baru, kerana ia akan menjejaskan isu kebajikan rakyat. Kesediaan Pemuda PAS untuk bersama-sama turun di Kajang tidak bermakna ianya turut menyokong sebarang perubahan di dalam kepimpinan kerajaan negeri Selangor khususnya kerusi menteri besar.”

Dan beberapa hari kemudian iaitu pada 7 Febuari 2014 Dewan Ulamak PAS Pusat pula telah mengadakan mesyuarat bulanannya dan mengeluarkan kenyataan berikut:
“Dewan Ulamak PAS Pusat mengalu-alukan keputusan Lajnah Politik PAS Pusat sepertimana kenyataan Presiden bahawa PAS Pusat dan PAS Selangor akan membantu PKR dalam PRK Kajang berdasarkan keperluan.”

Dewan Ulamak turut menegaskan:
“Dewan Ulamak PAS Pusat juga menegaskan bahawa isu Menteri Besar Selangor tidak perlu dibangkitkan dalam PRK Kajang dan kemenangan PRK Kajang tidak menjadi jambatan untuk pertukaran MB sedia ada”.

Kenyataan-kenyataan di atas adalah keputusan yang dibuat PAS dan oleh kerana ianya keputusan peringkat tertinggi maka sewajarnya ia dipatuhi dan dihormati lebih-lebih lagi oleh ahli dan pimpinan PAS disemua peringkat.
Meminjam kata-kata YB Ustaz Idris Ahmad yang bertanggungjawab dalam bab tarbiyah PAS:

“Sabda Rasulullah SAW “Berjamaah itu rahmat, berpecah itu adalah azab” . Demikianlah hadis Rasululah SAW yang memperingatkan kepada kita terutama kita sebagai anggota jamaah Islam yang dipayungi oleh Parti Islam Semalaysia. Hadis ini menunjukan bahawa dalam kerja Islam kita perlu buat secara berjamaah, bukan bekerja seorang diri walaupun kita bijak.”
Benar dalam kepanasan polemik menjelang PRK Kajang rakan-rakan dari PKR telah mengeluarkan apa yang dinamakan “Rencana Kajang” dimana antara agenda rencana berkenaan adalah menaikkan Dato Seri Anwar Ibrahim kelak menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor melalui PRK Kajang.

Ternyata rencana berkenaan mengundang pelbagai reaksi dalaman diperingkat PKR dengan Tan Sri Khalid Ibrahim berterang-terangan menafikan akan mengosongkan kerusi MB nya.
Apa pun, samada popular atau sebaliknya rencana berkenaan, itu merupakan agenda kawan-kawan kita. Bagi PAS berdasarkan keputusan dan kenyataan-kenyataan di atas, jawatan MB tidak menjadi isu. Ia kekal dan tidak wajar berlaku pertukaran hatta melalui PRK ini sekalipun.

Mungkin ada yang berpandangan yang PAS tidak sealiran dengan arus perdana yang mahukan kejayaan “Rencana Kajang” itu. Apa pun anggapan sebagai sebuah badan politik dan rakan dalam PR PAS berhak mengeluarkan pandangan dan pendriannya atas apa jua isu dan ia sewajarnya dihormati lebih-lebih lagi oleh kawan-kawannya.
Tetapi posting saya ini dibuat bukan untuk menonjolkan perbezaan sikap antara PAS dan PKR, itu lumrah dalam mana-mana pakatan politik dimana-mana pun. Bagaimana ia diselesaikan, terpulanglah pada kebijaksanaan bersama. Apa yang saya mahu bangkitkan adalah beberapa kenyataan pimpinan tertinggi PAS kebelakangan ini yang kelihatan menyokong “Rencana Kajang” sekaligus membelakangkan keputusan yang telah dibuat oleh partinya sendiri.

Dr Dzulkefly Ahmad, AJK Pas Pusat, contohnya telah mengeluarkan rencana “Mengapa saya menyokong Rencana Kajang”. Rencana ini terang-terangan membelakangkan malah tidak menghormati sikap dan pendirian PAS yang telah dibuat sebelum ini.
Sebagaimana kata YB Ustaz Idris di atas: “…..dalam kerja Islam kita perlu buat secara berjamaah, bukan bekerja seorang diri walaupun kita bijak.”

Apa pun kita perlu hormati, terima dan pertahankan keputusan sikap dan pendirian parti kita sendiri begitulah yang ditarbiyahkan oleh parti terhadap kita. Tak kiralah kita ahli tiada berjawatan dalam parti apalagi kiranya kita berjawatan.
Kesimpulannya saya kongsi seterusnya kenyataan YB Ustaz Idris Ahmad semoga menjadi iktibar kepada kita yang sayangkan parti dan jamaah PAS ini:

Rasulullah SAW sebagai manusia yang paling bijak di kalangan makhluk Allah di atas muka bumi ini, baginda tidak lupa dalam gerak kerja baginda. Baginda tetap membuat satu kerja dengan berjamaah. Sebab itu Rasulullah (SAW) telah membentuk jamaah awal di rumah al-Arqam Abi Arqam. Ini hendak menunjukkan bahawa Rasulullah SAW mengajar kita dalam melaksanakan kerja Islam ia perlu berjamaah. Sebab itu Pas sebagai sebuah jamaah yang tersusun rapi dengan mempunyai skil kepimpinan yang mantap, tidak pernah mengabaikan hal ini.

Alim macam mana sekalipun, warak macam mana sekalipun ia tidak boleh membuat keputusan secara persendirian. Kerana Pas ini parti Islam, ia bukan “parti Turperware”. Apa taraf sekalipun dan apa kelulusan sekalipun dan apa pangkat sekali pun ia tidak boleh buat keputusan secara sendiri. Inilah yang baginda ajar kepada umatnya.

Jumaat, Februari 07, 2014

22 PARASIT PKNS TU, ORANG AZMIN ALI?

Semalam, saya ada memberi satu artikel dari Cenangau seperti di bawah;

30 PARASIT PKNS DIPECAT?


Kemudian hari ini, timbul pulak cerita ini di Malaysia Insider. Baca di bawah;

Azmin desak MB Selangor henti guna PKNS sebagai senjata politik

OLEH MD IZWAN February 07, 2014
Mohamed Azmin Ali kecam Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdu Khalid Ibrahim yang menggunakan PKNS sebagai alat politik. Gambar fail.Mohamed Azmin Ali kecam Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdu Khalid Ibrahim yang menggunakan PKNS sebagai alat politik. Gambar fail.   




















Mohamed Azmin Ali mengecam Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana menggunakan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) sebagai senjata politik bagi melawan musuh politiknya.
Timbalan presiden PKR itu yang sebelum ini digugurkan sebagai ahli lembaga pengarah PKNS berkata, Abdul Khalid tidak berperikemanusiaan dan tindakannya memecat 22 kakitangan PKNS Holdings Sdn Bhd (PHSB) itu menyalahi undang-undang.
"Pemecatan kakitangan PHSB bukan hanya melanggar undang-undang pekerja tapi adalah tidak berperikemanusiaan.
"Abdul Khalid perlu berhenti guna PKNS sebagai alat politik untuk melawan musuh politiknya," kata Azmin dalam satu kenyataan hari ini. - 7 Febuari, 2014
-------------------------------------------------------------------

Cuba kita kaitkan dengan artikel pertama, dengan cerita Azmin melenting dalam MI.

Pergh,.... nampak gaya, seperti sewaktu Azmin berada di persada PKNS, dia telah meletakkan proksi-proksi dia dalam PKNS. Nampak gaya laa....

Ha ha ha.... agaknya, untuk apa 22 orang itu berada dalam anak syarikat PKNS? MB dah kata, depa tu jika takda pun takpa. Abih tu, buat apa mereka ada in the first place?

Adakah disebabkan ini? (Baca link di bawah)

Azmin Ali’s brilliant political move

Aku tak tahu entah betoi atau tak apa yang Raja Petra cerita. Itu korang selidik sendirilah. Azmin Ali ni, aku tak percaya dia lama dah. Banyak buat jahat.