PADAN MUKA RAKYAT 1 MALAYSIA, KAMU TELAH DIKASTAKAN MENGIKUT RON97 DAN RON95.



"Minyak naik lagi 20 sen? Peduli apa dengan minyak naik 20 sen, aku guna minyak RON 95. Yang naik RON 97 je." Ini adalah ungkapan yang paling umno pernah hamba dengar dari ramai-ramai kawan hamba yang ada. "Yang kome komplen sesangat minyak naik sampai RM2.90 tu apahal, yang naik tu RON 97. RON 95 kan ke ada. Maintan je harganya." Ini pun ayat yang sungguh umno yang hamba pernah dengar dari reramai kawan-kawan hamba.

Hendak kata kurang cerdik, akal ada, hendak kata tiada akal, cerdiknya ada sikit-sikit. Yang pastinya bukan bodoh, tetapi tidak berpengatahuan apa itu RON.

Research Octane Number, ada sesiapa pernah dengar? Hamba pun tidak biasa dengar. Tetapi tahulah apa maksud itu. Senang-senang cerita, beza antara RON97 dan RON95 ini bukannya bermaksud RON97 lagi power dari RON95, bukan,.. bukan. Beza RON 95 dan RON 97 ialah perbezaan pembakaran lengkap minyak didalam kebuk pembakaran sesuatu enjin kereta.

Pembakaran lengkap minyak pada RON 97 adalah lebih baik daripada RON 95.

Jadi, apahalnya dengan pembakaran sempurna ke, tidak sempurna ke, apa kesnya?

Kesnya ialah, jika pembakaran minyak tidak sempurna berlaku didalam kebuk pembakaran, maka setiap kali pencucuh meletup contohnya kali pertama setiap pusingan omboh, minyak yang tidak terbakar akan tersimpan di dalam kebuk pembakaran itu. Jika berlaku letupan kedua pencucuh, maka minyak baru dan minyak yang tersimpan didalam kebuk pembakaran tadi akan terbakar atau meletup pada kadaran masa yang tidak sama.

Minyak baru mungkin akan meletup dahulu dan minyak yang tersimpan tadi akan meletup kemudian. Maka gegaran didalam kebuk pembakaran akan berlaku. Fenomena ini dinamakan penipuan Najib, eh silap,.. bukan penipuan Najib, tetapi 'Knocking' fenomena pada enjin.

Itu baru sekali pencucuh meletup sudah bergegar. Jika kereta itu membawa perlahan dengan 1000 RPM, maka kemungkinan dapat 500 kali gegaran dalam seminit. Itu baru satu omboh, jika ada 4 omboh, kali 4 lah untuk seminit. 2000 kali gegaran. Jika bawa laju, hingga 3500 RPM, hah kiralah sendiri.

Bawa kereta dengan RON97, knocking pada enjin akan berkurangan jika menggunakan RON95. Itulah bezanya. Atau lebih senang kata, siapa hendak enjin keretanya rosak cepat, gunakanlah RON95. Siapa yang berkehendakkan enjin keretanya selamat, gunakanlah RON97.

Ikut pandai koranglah hendak guna minyak mahal atau minyak cap ayam. Yang PASTINYA, sekarang ini, negara Malaysia telah melaksanakan suatu sistem kasta, dimana rakyat marhaen yang miskin dan tidak mampu menggunakan minyak mahal, akan menggunakan minyak cap ayam RON95, manakala yang kaya dan berduit @ kroni umno's, maka mereka perlu menggunakan RON97 kerana spare part kereta puak umno semuanya mahal-mahal belaka.

Maka kesimpulannya, padanlah muka umat 1 Malaysia yang telah dikastakan mengikut minyak RON 95 atau 97. Kasta tinggi akan dinamakan Kasta RON 97 dan Kasta paria akan dinamakan RON 95.

Namun rakyat Malaysia peduli apa, minyak naik ke, turun ke, undi tetap BN, sebab kami semua sudah terbiasa dengan perangai kasta rendah ini. Padan muka Melayu......

Ulasan

be end berkata…
ya padan muka melyu umno

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?