PAS PERLU UTAMAKAN ISU MELAYU, MAHU TIDAK MAHU JIKA HENDAK MENANG.

Tiada seorang pun Bumiputra Islam yang memenangi PRN Sarawak untuk Pakatan Rakyat. Orang Melayu/Melanau/Kedayan masih takut mengundi PR. Mengapa?

Sedar atau tidak sedar, didalam PRN ini, Pakatan Rakyat tidak membawa satu isu langsung yang solid dan kukuh yang ada hubungkait dengan orang Melayu/Melanau/Kedayan. Apa yang terjadi ialah isu yang menakutkan orang Melayu/Melanau/Kedayan yang 'sengaja' dilontarkan oleh rakan PR iaitu DAP yang gatal mulut untuk menamakan Baru Bian sebagai Ketua Menteri Sarawak jika PR menang.

Jika hamba menjadi pengundi, hamba sendiri akan fikir 2-3 kali untuk mengundi PR. Jika hamba golongan tidak berpartilah. Hamba pasti akan terfikir tidak akan mengundi PR kerana takut Sarawak akan diperintah oleh Kristian.

Pasti akan ada golongan penyokong PR akan berkata, 'lebih baik orang kafir perintah Sarawak daripada orang munafiq memerintah Sarawak'. Agak-agaknya, orang Melayu/Melanau/Kedayan boleh terima ke alasan begitu? Semestinya tidak!

Keputusan yang memberangsangkan PBB, yang memenangi semua kerusi dan berjaya menambahkan majoriti terutama di DUN majoriti Melayu/Melanau, kecuali 4 DUN yang dipertandingi oleh PAS, menunjukkan ketakutan itu memang wujud. Perlu diingat, Islam adalah golongan minoriti di Sarawak. Maka mahu tidak mahu, Bumiputra Islam di Sarawak terpaksa mengekalkan Taib Mahmud yang memang dibenci oleh mereka untuk tidak mahu Islam pula yang akan dipertaruhkan daripada tanah dan kekayaan mereka.

Jika BN menang, orang Melayu/Melanau akan kekal menjadi KM, dan jika PR menang, orang Ulu Kristian akan menjadi KM. Terus-terang kepada yang membaca, jika anda semua berada dipihak Bumiputra Islam yang akan mengundi, siapa yang akan kamu undi?

Jangan anggap ini isu remeh, jangan anggap ini isu temeh. Keputusan menamakan Baru Bian sebagai KM PR bagi Sarawak adalah satu keputusan yang menyusahkan PAS dan PKR untuk memenangi kerusi di Sarawak. Mungkin ada isu lain yang menyebabkan kekalahan PR, dan memang ada isu lain. Namun hamba ingin mengetengahkan isu ini kerana BANYAK isu Pakatan Rakyat yang dilihat oleh orang Melayu tidak mesra Melayu.

PAS mesti tegas dalam isu ini. Ketegasan untuk meraih semula undi Melayu yang semakin susut adalah satu keutamaan yang sepatutnya PAS lakukan. Jangan HANYA menumpukan isu-isu berkaitan kebaikan bersama,tetapi PAS perlu juga mengetengahkan isu yang khusus untuk kepentingan orang Melayu.

Pelik lagi ajaib, sekarang ini jika bercerita berkenaan kepentingan orang Melayu, maka ada suara-suara yang mengatakan ianya adalah satu perkara rasis dan perlu dihentikan dengan serta merta. Tetapi jika ianya berkaitan dengan isu kaum Cina dan terutama India, ianya berkaitan dengan isu kesaksamaan. Ini satu cerita yang tidak betul dan PAS wajib memperbetulkannya.

Jangan pula menganggap, memainkan isu Melayu ini tidak berlandaskan Islam. Siapa kata begitu? PAS bukannya perlu memainkan isu ketuanan Melayu, tetapi PAS perlu memperjuangkan HAK orang Melayu di Bumi Tanah Melayu ini. Isu-isu Melayu yang berkaitan dengan Islam yang dahulunya PAS adalah juara, mengapa perlu disenyapkan pula? Isu kepentingan Melayu yang ada hubungkait dengan Islam adalah satu perkara biasa kepada PAS, jadi mengapa hendak kekok setelah bersama dengan PR?

Jangan terlepas isu Melayu kepada umno. Nanti PAS akan gigit jari untuk menang lagi....

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
salam tuan tanah.. bukan ke PKR yg tabalkan Baru Bian bakal Ketua Menteri Sarawak? Baru Bian kan ahli PKR bkn DAP.. Jadi siapa yg silap percaturan kat sini? PKR ke DAP?
Ma Gold Dor berkata…
PAS perlu teruskan perjuangan ISLAM bukan perjuangan meLAYU.... kemenangan atas dasar meLAYU hanya sementara dan bathil, dunia semata2.... kemenangan atas dasar ISLAM lah kemenangan sebenar dan MUTLAK yang boleh kita buat bekal ke lubang kubur....
ibnmustaffa berkata…
Betul itu Ma Yusof. Hamba sokong 100%.

Namun Prinsip dan Strategi adalah 2 perkara berbeza. Seperti juga mengapa PAS bersama dalam PR.

Selain badan dakwah, PAS juga badan politik..

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?