BUAT APA SUSAH-SUSAHKAN DIRI ISI BORANG CUKAI BE? HAK KITA TIDAK DIPELIHARA PUN.

Kantong negara seperti air empangan ini, namun ianya ada ketirisan di penghujung empangan, sedikit demi sedikit duit kantong negara akan susut..

Kenapa kita perlu terhegeh-hegeh menyusahkan diri mengisi borang BE untuk memberi penyataan berapa RM yang kita perlu bayar kepada kerajaan dalam bentuk cukai? Mengapa rakyat disusahkan untuk menyusahkan diri mengisi borang menyembelih diri sendiri untuk dimiskinkan kewangan sendiri untuk diisi ke dalam kantong kerajaan? Apakah hak kita yang telah bersusah payah memeningkan diri mengisi borang BE itu untuk menambahkan pendapatan kerajaan?

Hak bersuara? Hak mengkritik kerajaan? Hak tidak menyokong pemimpin yang tidak betul? Hak menukar kerajaan dalam sistem demokrasi yang telus dan adil? Hamba lihat, semua itu tiada di Malaysia.

Membangkang kerajaan di Malaysia, telah dikategorikan di dalam sistem sosial hidup di Malaysia sebagai seperti 'bukan warga negara'. Sesiapa rakyat Malaysia, yang membangkang apa-apa yang berkaitan dengan dasar kerajaan akan dianggap seperti pemberontak yang patut dihapuskan sama sekali walau apa keadaan sekalipun.

Sesiapa individu ataupun satu kumpulan yang mengkritik perdana menteri dan kepimpinan negara, akan dianggap adalah tali barut pemusnah negara walaupun apa yang dikritik itu adalah betul dan untuk kebaikan negara Malaysia dan rakyat yang hidup di dalamnya. Boleh dikategorikan, Malaysia ini dekat serupa sebuah negara komunis dimana rakyatnya tiada hak untuk bersuara membetulkan dasar kerajaan yang memerintah.

Oleh itu, apa gunanya kita bersusah payah mengisi borang BE? Ianya serupa seekor ayam yang datang kepada penyembelih untuk diberikan lehernya untuk disembelih. Mengapa harus kita memberikan duit cukai kepada kerajaan beribu-ribu RM setahun? Padahal, duit yang kita berikan kepada kerajaan, kerajaan tidak pernah mengucapkan terima kasih kepada kami pembayar cukai dengan memberikan kami, rakyat Malaysia yang membayar cukai satu sistem kehidupan yang baik dan adil?

Perdana Menteri dan Menteri-menteri yang lain masih tidak sedar diri bahawa gaji yang mereka terima itu adalah dari duit kita. Kita yang beri gaji kepada mereka untuk mereka memerintah dengan baik. Bukannya duit BN, bukannya duit umno, bukannya duit apco, tetapi duit kita dari hasil peluh kita bekerja siang malam 7 hari seminggu.

Maka, siapakah yang sepatutnya berterima kasih sekarang? Adakah pemerintah kepada rakyat atau rakyat kepada pemerintah? Jawapannya mudah, ianya berada ditangan anda semua. Memangkah pensil pada kertas undi semasa pilihanraya.

Ulasan

Unknown berkata…
Semoga BN cepat mampos
Davies berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?