ISU PORNSTAR SOI LEK BERKENAAN SALAM LAKI PEREMPUAN. ADAKAH SECARA KEBETULAN?

Hamba diajar oleh ustaz-ustaz yang selalu ceramah di masjid agar sentiasa berfikir dan ambil iktibar dari sebarang peristiwa yang berlaku dalam hidup kita. Baik buruk atau cantik peristiwa yang dilalui, kita wajib berfikir dan mengambil akal akan peristiwa yang ditempuhi. Ini kerana setiap peristiwa kehidupan yang Allah turunkan, mesti mempunyai hikmah disebalik kejadian itu.


Sedangkan kejadian anjing menyelongkar tong sampah didepan rumah ada cerita disebalik kejadian, apalah lagi cerita sensasi seantorio Malaya berkenaan pornstar Cina MCA yang mulut celupar menghina muslimat yang tidak bersalam dengan lelaki bukan mahramnya.


Ada sebab Allah jadikan peristiwa lelaki penzina dengan perempuan jalang dijadikan ketua segerombolan bangsa Cina mengeluarkan kata-kata jahat lagi mungkar berkenaan beliau menghina perbuatan seorang muslimah yang berpegang kepada hukum Allah.


Kita janganlah berfikir sangat kepada lelaki Cina ketua kepada segerombolan Cina yang berlakon cerita lucah itu kerana memang perangai beliau adalah seorang yang suka buat maksiat, maka adalah menjadi tanggungjawab dia agar orang disekelilingnyapun melakukan perkara maksiat seperti beliau.


Apa yang hendak difikirkan ialah isu yang telah diketengahkan oleh masyarakat disebabkan oleh mulut kotor beliau. Isunya ialah bersalam diantara lelaki dan perempuan yang bukan mahram dikalangan umat Islam.


Sedar tidak sedar, hukum bersalam diantara lelaki dan perempuan yang bukan mahram adalah haram. Tiada harus, tiada makruh. Haram adalah hukum tunggalnya. Tiadanya isu 'terpaksa' bersalam agar orang yang menghulur salam tidak jatuh air muka, yang hamba pun terkadang-kadang 'terpaksa' salam kerana tidak mahu jatuhkan air muka yang menghulur. Hamba berdosa.


Budaya tidak kisah bersalam lelaki perempuan dikalangan umat Melayu terutama didalam sesebuah majlis keluarga supupu sepapat dan juga majlis perkahwinan adalah telah menjadi perkara biasa terutama golongan masyarakat di sebelah pantai barat. Lelaki ajnabi bersalam dengan sepupu perempuannya adalah satu perkara 'biasa'.


Kadang-kadang lelaki 50-an yang menganggap dirinya 'pakcik' dengan selamba bersalam dengan anak-anak sepupunya yang dara-dara dengan menganggap dirinya adalah orang tua dan anak sepupunya mesti hormat kepadanya dengan cara bersalam. Padahal mereka itu adalah bukan mahram, dihalalkan berkahwin dan haram bersentuh diantara mereka. Apalagi bersalam.


Tiadanya pengetahuan tentang pengharaman bersalam diantara lelaki dan perempuan yang ajnabi telah mengkusutkan masyarakat di Malaysia. Jika umat Islam sendiri terkeliru dengan hukum haramnya bersalam lelaki dan perempuan ajnabi, apalagi bagi masyarakat bukan Islam.


Jadi adakah salah 100% lelaki pornstar itu mengetengahkan isu muslimat tidak mahu bersalam dengan lelaki ajnabi, sedangkan orang Melayu Islam disekekelilingnya dengan selamba bersalam lelaki perempuan?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?