Mari sama-sama kita sebut syahadah

Jumaat, Disember 31, 2010

PEMILIHAN PUNYA PASAL, UG TIMBUL KEMBALI?

Esok tahun hadapan. Tahun hadapan bagi tahun masehi. Tahun diwar-warkan akan diadakan PRU 13. Mungkin ya, mungkin tidak. Tetapi, apa yang pasti, pemilihan muktamar PAS akan berlangsung tahun itu, insyaAllah.

Maka oleh kerana terwujudnya pemilihan, maka tidak semena-mena ada para-para blogger 'celaka' mewujudkan kembali cerita UG.

Ada sesiapa yang bayar? Ada sesiapa yang arah? Hamba tidak tahu. Yang hamba tahu, benda ini diguna pakai dari peristiwa 'itu' semaksimum yang mungkin. Apa maksud 'itu'? Korang cari sendiri.

Apa-apa pun, hamba tidak ambil port dengan perkara ini. Jika ada ahli PAS yang termakan cerita itu, maka bodohlah ahli PAS itu kerana tidak faham-faham akan perjuangan Islam.

Rabu, Disember 29, 2010

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?

Kerja untuk hidup atau hidup untuk kerja?

Ada beza ke maksud kedua-dua itu?

Ada .....

Jika kita kerja untuk hidup, bermaksud pekerjaan yang dikerjakan oleh kita itu adalah untuk mendapatkan pendapatan untuk menjalankan kehidupan.

Jika hidup untuk kerja pula, bermaksud pekerjaan yang dikerjakan oleh kita itu adalah sebab utama untuk kita hidup. Hidup kita adalah untuk kerja sahaja. Kehidupan yang lain adalah sampingan.

Jadi yang manakah yang paling afdal untuk kita ikut? Kerja untuk hidup atau hidup untuk kerja.

Jika hamba, hamba akan memilih kerja untuk hidup. Dan jika didengar oleh bos-bos, pasti mereka akan marah.

Jika anak sakit, masuk hospital, dan pada waktu yang sama kita ada kerja yang penting di pejabat, yang mana satukah akan kita utamakan? Bersama anak atau tetap pergi bekerja?

Apakah komitmen kita? Adakah lebih mengutamakan anak atau mengutamakan kerjaya kita?

Peristiwa ini terjadi kepada hamba. Minggu lepas. Dan hamba memilih untuk bersama anak. Tidak memilih untuk tetap bekerja walau keputusan hamba itu menyebabkan tempat pekerjaan hamba menjadi kelam kabut sedikit kerana ketiadaan hamba.

Dan hamba tidak menyesal akan perbuatan hamba walaupun telah di'marahi' oleh bos yang tidak faham akan pendirian hamba. Hamba juga tidak bersetuju 100% apa yang di'nasihati' oleh bos hamba kerana tidak datang bekerja pada waktu dimana hamba perlu berada ditempat kerja kerana ia adalah satu tanggungjawab.

Wei! Tolong sikit! Hamba pergi bekerja bukan kerana kerja itu adalah hidup hamba, hamba pergi bekerja adalah kerana untuk mencari rezeki bagi kesejahteraan kehidupan isteri dan anak-anak hamba. Apa guna hamba bekerja jika anak sakit masuk wad tetapi ayahnya tiada disamping anak yang sakit itu.

Pendirian hamba jelas! Kerja adalah untuk hidup. Kerana itu jugalah hamba tidak kisah akan kenaikan pangkat. Kerana itu jugalah jika ada orang 'atas' memburukkan nama hamba, hamba tidak kisah dan ambil port! Cukuplah apa yang hamba ada ketika ini, kerana rezeki datang dari Allah SWT, bukan dari manusia, bukan dari makhluk.

Dan jika anak hamba sakit dan masuk wad kembali, hamba tetap akan memilih bersama anak daripada untuk terus bekerja meninggalkan anak keseorangan di wad pesakit. Dan jangan pula suami-suami menyusahkan isteri untuk menjaga anak keseorangan di hospital. Lebih-lebih lagi isteri yang sedang menyusukan anak.....

Sabtu, Disember 25, 2010

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

Ada kawan-kawan yang mengucapkan selamat hari kelahiran Nabi Isa alaisalam pada hari ini, 25 Disember tahun 2010 Masehi. Itu adalah hak mereka untuk mengucapkan sedemikian dan hamba tidak membantahnya.

Cuma, apa yang memusykilkan hamba, apakah tarikh 25 Disember itu sebagai tarikh kelahiran Nabi Isa Al-Maseh atau 1 Januari? Sebab itulah hamba tidak mahu mengucapkan ucapan selamat hari kelahiran Nabi Isa hari ini. Kerana pihak yang berakidahkan Nabi Isa itu sebagai anak tuhan pun keliru dengan tarikh itu, apalagi kami umat Islam yang tidak melampau taksubnya sehingga bertuhankan Nabi Isa. Isa atau Jesus bagi kami adalah Rasulullah, seorang manusia yang dilahir tanpa bapa, beribukan Siti Mariam yang suci.

Sudah 2010 tahun Nabi Isa dilahirkan ke dunia. Dan sudah 1980 tahun Nabi Isa telah dinaikkan kelangit pertama untuk menunggu diturunkan bagi membunuh Dajjal. Ya, kami umat Islam pun menyayangi Nabi Isa sebagai Rasul, kami umat Islam bukan pengherdik Nabi-Nabi seperti Yahudi dan juga bukan pengutuk kepada Rasul seperti puak Kristian mengutuk Nabi Muhammad SAW.

Islam adalah Ad-Deen, cara kehidupan dan satu-satunya agama diredhoi Allah, tuhan kita semua. Nabi Muhammad itu pastinya Islam dan Nabi Isa itu juga pastinya Islam. Islam adalah untuk semua dan hanya Islamlah kebenaran dan tiada benda lain yang benar melainkan Islam.

PMR: KEPUTUSAN BAGI KEMPEN PRU 13?

Keputusan PMR 2010 baru sahaja keluar. Pak Menteri dan Pak General Direktor kementerian semuanya suka-suka dengan keputusan yang diperolehi oleh pelajar-pelajar. 7% pelajar mendapat semua A dalam mata pelajaran yang diambil peperiksaan. 30,863 daripada 439,456 mendapat semua A.

Yang mendapat semua E juga menurun. 386 pelajar PMR 2010 mendapat semua E dalam mata yang diambil peperiksaan. Apa yang akan berlaku kepada pelajar itu, wallahualam.

Namun, ada kemusykilan yang hendak diketengahkan disini, apakah nilai markah untuk mendapatkan A pada PMR bagi tahun 2010? Adakah markah itu mengikut piawaian ataupun markah itu telah diturunkan agar keputusan PMR kali ini adalah keputusan untuk kempen pilihanraya umum?

Hanya guru-guru yang mengajar sahaja yang mengetahui tahap kepandaian anak muridnya. Adakah guru-guru merasai bahawa pelajar-pelajar tingkatan 3 tahun ini layak diberi pujian menggunung oleh Kementerian Pelajaran atau ianya hanya laungan-laungan kempen politik kepartian agar menjadi bahan kempen PRU 13?

Jumaat, Disember 24, 2010

AKHIRNNYA KERAJAAN UBN MENGAKU APCO ADALAH PENASIHAT MEREKA.


Kerajaan UBN sekarang ini seperti begitu terdesak untuk menafikan slogan satu Malaysia adalah celupan idea one israel. Tahap kebimbangan mereka ini sehinggakan terpaksa membuat satu tindakan drastik menghukum 4 ahli perlimen PR dilarang memasuki sidang parlimen selama 6 bulan agar 4 ahli parlimen ini berjaya ditutup mulut.

Tahap terdesak diaras space cop gaban pihak kerajaan UBN ini sehingga dengan cuainya memberikan afidavit APCO kepada rakyat Malaysia yang mengatakan APCO tiada kaitan dengan slogan satu Malaysia.

Namun, tanpa disangka-sangka oleh kerajaan UBN ialah, dengan tindakan yang kelam kabut ini telah menyebabkan sebenarnya kerajaan UBN memang benar telah melantik sebuah syarikat asing dari Amerika Syarikat yang bergelar APCO Worldwide sebagai penasihat mereka. Kerajaan UBN telah mengiyakan apa yang didakwa oleh Anwar Ibrahim sebelum ini bahawa kerajaan UBN sekarang ini adalah dibawah telunjuk APCO yang penuh dengan penasihat dari Zionis Israel.

Itamar Rabinovich adalah salah satu figur senior consultant untuk APCO Worldwide. Beliau adalah seorang zionis israel dan menjadi duta Israel untuk negara Amerika Syarikat. Beliau adalah penasihat kepada Amerika tentang apa-apa tindakan Amerika untuk keuntungan Israel. Dan untuk matlumat, beliau adalah salah satu seorang yang akan menasihati kerajaan UBN samada secara langsung atau tidak langsung. Bermaksud tindakan kerajaan UBN adalah tindakan dari nasihat yang diperolehi dari zionis israel.

Selain Itamar, A. Elizabeth Jones juga adalah figur senior consultant untuk APCO Worldwide. Mungkin ramai yang tidak mengenali beliau ini. Namun sebenarnya beliau adalah satu batang tubuh yang begitu anti kepada pertubuhan Islam seluruh dunia. Beliau merupakan bekas duta Amerika di negara Kazakhstan. Dan tugasan beliau disana bukan hanya menjadi sebagai duta, tetapi menjadi mata kepada perkembangan pertubuhan Islam di Asia tengah. Dan beliau juga akan secara langsung dan tidak langsung akan menasihati kerajaan UBN.

Seorang lagi figur, Marc Ginsberg, senior vice presiden APCO Worldwide adalah seorang Yahudi Amerika yang bertanggungjawab terhadap perkembangan polisi di timur tengah kepada kerajaan Amerika semasa pemerintahan Jimmy Carter. Beliau juga adalah bekas Duta Amerika di Maghribi. Lihatlah sekatan kepada perkembangan pertubuhan Islam di Maghribi oleh kerajaan Maghribi semasa beliau menjadi duta disana. Lihatlah apa tindakan Amerika Syarikat semasa beliau bertanggungjawab kepada polisi Amerika terhadap negara Timur Tengah ketika tahun 70-an dahulu. Beliau jugalah nanti yang akan menasihati kerajaan UBN secara langsung atau tidak langsung untuk tindakan politik dan pemerintahan kerajaan UBN. Hancur Malaysia oleh figur-figur Zionis Israel dan musuh Islam ini.

Akhirnya, terbuktilah dengan pengakuan UBN sendiri, bahawa APCO Worldwide adalah penasihat mereka. Maka memang benarlah, selama ini ada kata-kata belakang bahawa kerajaan UBN sekarang ini adalah dibawah telunjuk Zionis Israel ada kebenarannya. Maka apa akan terjadi dengan negara Malaysia ini apabila dinasihati dibawah telunjuk APCO Worldwide? Hancur lebur mungkin akan berlaku oleh negara Malaysia dibawah kerajaan ubn ini ......

Rabu, Disember 22, 2010

SERONOK MENJAGA ANAK.


Hamba bolehlah dikategorikan sebagai seorang manusia yang baru mempunyai keluarga yang muda. Baru 5 tahun merasai nikmat hidup sebagai seorang suami, dan baru 4 tahun merasai nikmat mempunyai cahaya mata untuk dijagai.

Seorang isteri dan baru 3 orang anak. Itulah aset kehidupan hamba yang amat berharga Allah SWT telah kurniakan kepada hamba.

Merasai senang susah membesarkan anak yang baru mengenal hidup adalah satu tanggungan yang amat berat telah diujikan oleh Allah Rabbul Jalil kepada pasangan hidup yang baru sedang membangunkan satu institusi keluarga. Salah satu ujian yang diberikan ialah anak kecil yang sakit. Ini adalah satu ujian yang cukup berat menguji kesabaran ibu dan ayah.

Anak hamba yang kedua masuk wad hospital lagi. Sudah 2 hari. Kakaknya baru baik demam tetapi masih batuk-batuk kuat serupa adiknya yang kecil.

Semalam, hamba menjaga anak hamba Nurul Iman di hospital. Sepatutnya hanya ibu dan keluarga yang perempuan boleh menjaga anak kecil di wad pada malam hari. Tetapi hamba memohon dikecualikan kerana isteri hamba menyusukan anak yang kecil dan ibu hamba menjaga cucunya (anak abang) yang demam di KL. Maka hambalah yang menjaganya semalaman.

Anak hamba yang kedua ini cukup bermasalah memakan ubat. Alhamdulillah, antibiotik diberi terus dicucuk melalui tangan, tetapi ubat demam perlu dimakan. Sudah dipujuk, dirayu untuk Iman memakan ubat, namun tidak berjaya. Maka hamba ambil keputusan menggunakan air untuk menyembuhkan demamnya. Hamba mandikan dia, kemudian sepanjang malam mengelapkan kepala, badan dan kakinya dengan air. Alhamdulillah, Iman sudah surut demam tanpa ubat demam.

Bila terfikirkan kembali, semalaman tidak tidur kerana menjaga anak dari demam dengan mengelap badannya dengan air, menjadi tugas yang 'mudah didalam susah'. Maksudnya, nafsu kita memang berkehendakkan sangat untuk melelapkan mata, tetapi kasih sayang ayah kepada anak membuatkan tubuh badan ini dikuatkan untuk berjaga malam menjagai anak yang sedang sakit. Itulah pemberian Allah SWT yang amat istimewa.

Melihat anak hamba esok paginya, bangun dari tidur, kemudian melihat kearah kita lalu tersenyum, memberikan kita satu perasaan seronok yang amat mendalam. Hanya pengalaman yang dapat disimpulkan perasaan seronok itu....

Rabu, Disember 15, 2010

UBN DAPAT 2/3 PARLIMEN, BETUL KE?

4 ahli parlimen Pakatan Rakyat telah digantung memasuki Dewan Rakyat selama 6 bulan. DS Anwar Ibrahim, Sivarasa, Karpal dan Azmin. Speaker yang cap ayam telah dengan tidak berlaku adil menggantung keempat-empat MP itu.

Terkeluar didalam tajuk besar akhbar laman web MalaysiaKini mengatakan, peristiwa penggantungan 4 ahli parlimen itu adalah sebenarnya satu tindakan jahat pihak UBN untuk mendapatkan kembali hak 2/3 di dalam dewan.

Jika dilihat dari segi matematik, PKR sebelum ini yang mempunyai 31 kerusi Parlimen telah berkurangan sebanyak 6 kerusi, 5 dibeli dan satu kalah semasa PRK, bermaksud PKR sekarang hanya mempunyai 25 kerusi. (1 kerusi adalah milik PSM)

DAP pula semasa PRU12 memenangi 28 kerusi, namun sekarang dapat menambah 1 lagi kerusi di Sarawak pada PRK lepas, bermaksud DAP ada 29 kerusi. Manakala PAS yang memenangi 23 kerusi terpaksa tolak 1 kerana sikap raja katak yang sentiasa melompat namun kembali kepada angka 23 kerusi apabila memenangi kerusi Kuala Terengganu merampas daripada UBN.

Ini bermakna PR mempunyai 25+29+23 = 77 kerusi parlimen.

Jika UBN mahukan kekuasaan 2/3 kerusi, UBN memerlukan PR hanya mempunyai 222/3 = 74 kerusi di Parlimen atau kurang dari 74.

Maka peristiwa 4 ahli PR digantung 6 bulan itu adalah jalan jahat UBN untuk mendapat kuasa parlimen kerana dari segi matematik, PR hanya ada 73 kerusi.

Tetapi, adakah betul semudah itu?

Pihak UBN sekarang sebenarnya hanya mempunyai 137 kerusi. Bebas 6 dan SAPP 2. Didalam bebas itu, 5 adalah memang telah dibeli UBN, tetapi 1 kerusi, iaitu Bagan Serai, adalah sebenarnya ahli PAS yang bertanding didalam tiket PKR yang merajuk kerana sebab-musabab pendirian PKR didalam isu penggunaan nama Allah.

Ini bermakna UBN ada sokongan padu 142 kerusi (137 + 5). 3 lagi kerusi tidak dipegang kukuh oleh UBN iaitu 1 kerusi Bagan Serai dan 2 kerusi SAPP. Jumlah 2/3 parlimen adalah 148 kerusi.

Jikalaulah dengan ada akta didalam parlimen yang mengatakan Parlimen yang digantung ahli dikira sebagai ‘tiada’ parlimen, maka parlimen sekarang di Malaysia ada 222-4 = 218 kerusi. 2/3 dari 218 kerusi adalah 146 kerusi. UBN masih tidak dapat 2/3 parlimen jika dicampurkan juga dengan 1 kerusi Bagan Serai dan 2 kerusi SAPP. UBN kurang 1 kerusi!

Nampak gayanya, semua MP UBN dan PR akan hadir ke sidang parlimen Mac 2011 ini kerana kemungkinan semasa itulah SPR akan memberikan kertas kerja untuk persempadanan semula kawasan pilihanraya. Dan perlu diketahui, UBN kekurangan 1 kerusi, atau lebih tepat lagi 4 kerusi jika wang rasuah jutaan ringgit untuk membeli undi tidak diendahkan oleh SAPP dan Bagan Serai.

Isnin, Disember 13, 2010

SELANGOR: PAS AKAN MENANG 14 DUN PADA PRU13 NANTI.

PAS akan menang 14 DUN pada PRU13 nanti jika PRU parlimen dan DUN Selangor berjalan serentak. Jika tidak serentak, PAS akan memenangi lebih dari 14 DUN. Ini adalah pendapat peribadi hamba.

Sesiapa tidak bersetuju, biarkanlah. Ini kerana pada pendapat peribadi hamba, DUN Selangor PAS akan memenangi 14 kerusi. 8 kerusi akan dikekalkan dan 6 lagi akan bertambah dan yang akan kalah pada 6 lagi kerusi tambahan oleh PAS itu adalah umno.

Bagaimana kira-kira yang mengatakan PAS akan menambahkan lagi 6 kerusi, itu adalah rahsia hamba. Statistik yang telah hamba kaji semenjak 2008 tidak akan didedahkan sewenang-wenangnya di dalam blog.

Maka oleh itu, siap sedialah wahai ahli-ahli jemaah PAS agar bekerja ke arah itu. Iaitu bekerja ke arah kemenangan.

Selasa, Disember 07, 2010

DEMO AIR : CERITA DISEBALIK GAMBAR.

Hamba hari ini hendak bercerita sedikit tentang gambar demo air ini,.... begini kisahnya,.....

..........................................................
Sketsa 1



Hamba terlihat gambar ini di blog MSO. Beliau meminjamnya dari blog lain. Dan ....

.... Ini adalah tangan beliau. Hamba snap apabila ternampak pejuang ini duduk ditepi dinding stesyen keretapi KL. Alhamdulillah, beliau berjaya melepaskan diri dari ditangkap, kerana ......




....Pejuang-pejuang yang berada didepan (dibahagian tengah gambar, pejuang2 yg berada di tiang lampu) telah menuju ke arah polis meluru ke arah polis beramai-ramai untuk menyelamatkan mereka2 yang hendak ditangkap polis.




Kami meluru ke depan lagi.....




Dan lagi,.... namun selepas beberapa saat selepas snap ini, kami terpaksa berundur kerana ditembak gas pemedih mata.


...........................................................................................................................


Sketsa 2:



Ini adalah pancutan air asid pertama pasukan polis kepada pejuang. Nampak tidak kereta polis itu? Itu adalah kereta polis yang belakang sekali mengiringi rombongan kerajaan negeri dan didepan itu, adalah kereta Camry hitam Exco Selangor. Siapalah yang berada didalam kereta camry hitam itu?




Ini pula pancutan kedua trak puaka kepada pejuang. Nampak tidak ia menembak ke arah mana. Sipuaka menembak ke arah dalam lorong bangunan stesyen KL. Dalamnya sudahlah sempit, tertutup, apa agaknya yg dialami oleh pejuang yang disimbah air asid itu?


....................................................................................

Sketsa 3


Suasana kecoh didepan. Maka hamba ke lokasi. (maaf gambar blur sebab berlari..), seorang unit amal menyuruh pejuang-pejuang masuk ke dalam ruang stesyen KL.


Sampai lokasi , syeikh unit amal pun sedang berundur ke dalam stesyen KL....


.... dan seorang lagi pejuang siap pegang satu beg garam juga sedang berundur ke dalam stesyen, kenapa ya?. (Tetapi yang peliknya 'ustaz' yang pegang baner kadbod kuning itu rileks je) ....


.....Hamba toleh ke kanan. Oh! Patutlah, asap gas pemedih mata..... cabut!! Tekak, hidung, mata sudah terasa perik! (Alhamdulillah, dapat juga snap sekali masa berlari tu...:))

........................................
Sketsa 4.


Ktup! Ktup! Ktup! FRU sedang mara ke hadapan.


Eh? Ada seorang yang lain dari yang lain dalam banyak-banyak FRU itu. Tengok betul-betul pada gambar yang dibulat itu. Ya, seorang perempuan, bertudung pula tu....

... dan semasa FRU berhenti betul2 depan hamba, nampak tidak apa FRU perempuan ini pegang. Ya, senapang gas pemedih mata. Dan mamat depan itu (anak panah), adalah ketuanya yang akan mengarahkan untuk bertindak. Mungkinkah ......


..... tembakan FRU perempuan itu menyebabkan kejadian ini berlaku. Sial kau BN!


..........................................................

Sketsa 5

Mana pula lori puaka ini hendak menembak? Kami di sinilah, yang tembak di sana tu mengapa?....


.... tetapi apabila dipandang betul-betul, di sana pun ada pejuang yang terpisah. Nasib la kawan, mandi percuma hari ini, selepas ini, polis tidak guna air sebab harga air sudah naik,.... ha! ha!.... :D

......................................................


Sketsa akhir


Gambar yang paling hamba berkenan. Permulaan pancutan air dari lori puaka....


.... sebab, semua gambar di dalam demo air ini, digunakan dengan digital kamera cap ayam ini..... Kodak easy share C513, 5 Megapixel je ..... :)

Isnin, Disember 06, 2010

DEMO AIR: CATATAN PERIBADI. (ada gambar di dalam)

Jam 10:52 pg, di rumah ibu, KL.

"Waaa! Nak ikut ayah!!...." Anak kedua hamba menangis apabila hamba sedang memasuki kereta untuk pergi berdemo. "Tak boleh, ayah nak gi kerja ni,.." tipu sunat hamba kepada Nurul Iman. Dia ni manja sikit dengan hamba..

Jam 10:58, lorong Maarof, Bangsar.

Berhenti beli bateri kamera di stesyen minyak Petronas. Bercadang hendak ambil gambar sebanyak yang mungkin sebagai kenang-kenangan berdemo. Hamba bercadang hendak menaiki LRT di stesyen Bangsar, turun di KL Central, naik komuter, turun di stesyen KL. Stesyen KL bersebelahan dengan Masjid Negara.

11:12pg, dalam LRT.


Tenang, setenang naiknya 5 sen petrol kelmarin. Padan muka rakyat Malaysia yang menyokong BN.

Tenang sungguh keadaan. Tiada polis yang menghalang untuk ke KL. Tiada road block di stesyen LRT Bangsar. Penumpang didalam LRT dalam keadaan tenang. Setenang kerajaan mengumum kenaikan 4 dalam 1 mereka semalam..

Tiba di KL Central, terus menuju ke perhentian komuter. Guna TouchNGo. Senang, tidak perlu beli tiket. Sampai sahaja di tempat menunggu, komuter sedang menunggu. Terus naik. Penuh.

Stesyen Komuter KL.

Hamba turun. Mencari jalan keluar. Tidak terperasan hamba, ramai lagi yang turun di situ.
Para baju merah yang lain yang hendak berdemo bersama.

Komuter yang dinaiki hamba.

'Reformasi!', jerit puak-puak reformis @ PKR ini. Ramai India, bagus, 1 Malaysia.

Nak keluar ramai orang. Rileks belakang dahulu, sambil itu ambil gambar.

Masjid Negara.

Sebelum sampai masjid Negara, kita aka jumpa mereka-mereka ini dahulu. Rilek le bang, muka tak puas hati je dalam jip polis tu....

Di bulatan ke masjid negara. Kereta Ronnie Liu berhenti betul-betul depan hamba. Apa lagi, snap gambarlah (Gambar Ronnie ada dalam artikel sebelum ini)

SB perempuan di dalam van tu.


SB-SB sedang dalam perbincangan.


Mereka-mereka yang tiba awal di perkarangan masjid Negara.

"Mu ada mana?", telefon hamba kepada Bendahari PAS Cawangan. Kami sudah berjanji bertemu di masjid Negara. "Ada tangga. Tempat Anwar berucap masa reformasi dahulu.", jawab dia. Cari punya cari, alhamdulillah, jumpa.


Bukan setakat dia, ada lagi pemuda-pemuda dari Rasa dan Hulu Selangor sudah sampai lebih awal. Naib YDP PAS Kawasan Hulu Selangor juga ada.

Jam baru 11:45pg. Selepas solat tahyatul masjid, kami menunggu di dalam masjid untuk berdemo. Terjumpa Mat Sabu dan Ustaz Badrul Amin sedang diwawancara oleh TV Selangor agaknya. Snap 2 gambar. Selepas snap, terjumpa rakan-rakan lama dari PAS Segambut. Seronok sungguh hamba.




Mat Sabu dan Ustaz Badrul Amin sedang ditemuramah.

Semasa menunggu, dapat berita bahawa Ketua Pemuda PAS Kawasan Hulu Selangor ditangkap polis. Ada dalam lokap agaknya. Ditahan semasa hendak menuju ke destinasi untuk berdemo. Apa punya kes pula ni?



Syeikh sebelah kiri yang menceritakan ketua pemuda ditangkap, manakala yang sebelah kanan itu, siapa yang tidak kenal, MP Shah Alam.

Dapat juga berita, demo akan bermula selepas solat zohor. Alhamdulillah, kita settlekan mana yang wajib dahulu.

Tenang. Menunggu di dalam masjid.



Muslimat tidak ketinggalan bersama-sama.


Orang ramai telah datang mencurah-curah ke masjid Negara. (sebelum zohor)

Selepas zohor.

Agenda bermula. Ucapan dibuat sebelum menuju ke Istana. Ramai yang sedang menuju ke tapak reformasi dahulu untuk bersama-sama meramaikan keadaan. Hamba masih berada di dalam masjid untuk mendapat angle yang baik bagi snap kamera.

Lepas zohor, jemaah berpusu-pusu keluar untuk berdemo. Rasa seperti solat Jumaat.

Orang ramai sedang menuju berhimpun di tapak Reformasi.


Pendemo sedang mendengar ucapan-ucapan dari kepimpinan.

Akhir sekali, ucapan ringkas dibuat oleh MB Selangor. Selepas selesai dengan ucapan, arahan seterusnya berarak beramai-ramai menuju istana Negara. Hamba bergegas turun ke bawah masjid untuk memakai kasut untuk bersama berarak. Tujuan utama, berada dihadapan arakan untuk mendapat angle yang baik bagi mengambil gambar.


Berpusu-pusu untuk berarak.


Pendemo sedang berarak ke Istana Negara.


Kereta rombongan MB Selangor ke istana Negara.

Orang didepan penuh. Tidakboleh mencelah, hamba mengambil keputusan berjalan berjauhan sedikit dari arakan. Hamba menuju ke jalan bersebelahan dengan Pusat Islam. Semasa disitu, ternampak rombongan MB sedang menunggu untuk berjalan ke Istana Negara menaiki kereta. Siap ada polis escort lagi. Ok juga polis..

Selepas ambil beberapa snap gambar rombongan MB Selangor, hamba terus berlari ditengah-tengah orang ramai untuk ke hadapan arakan bagi mendapatkan snap gambar yang cantik.

Ketepi, ketepi, hamba hendak ke depan ni......

Tetapi ....

Mula-mula hamba dengar bunyi 'ketugh!'.

Macam pernah dengar bunyi ini. Bunyi tembakan gas pemedih mata. Tapi dalam hati mengatakan, 'eh, takkan lah. Tadi tengok polis seperti beri kerjasama.'. Beberapa saat kemudian, bunyi 'kting,.. kting' di sebelah kanan hamba.

Cis! Memang sah gas pemedih mata, betul-betul 3 kaki disebelah kanan hamba.

Kena lagi!

Hiduan asap yang amat memeritkan. Asap ini dicipta memang khas untuk memedihkan mata, tekak, hidung, kulit badan dan memeningkan kepala. Anda tidak boleh bernafas, tidak boleh berfikir dengan betul dan membuat anda pening lagi confuse.

Gas pemedih mata. Sebenarnya ada 2 tin gas, tetapi hero seorang ini telah baling satu tin ke arah polis kembali. Tak melecur ke tangan tu, panas tin tu..

Namun, hamba kuatkan semangat, ambil gambar mana yang patut. Terutama gambar 2 orang budak yang terkena gas itu. Betul-betul di sebelah hamba. Sambil-sambil tolong sempat lagi hamba snap 2 gambar. Gambar abangnya, agak hamba. Yang kecil lagi hamba tidak ambil. Maklumlah, semasa itu hamba pun tengah sakit, pening, batuk yang amat....

Caya budak muda, dapat pengalaman hidu gas racun. (Kepala hamba sedang pening ni semasa mengambil gambar budak macho ini.)

Selepas itu, apalagi, membuak-buaklah semangat. Terus ambil snap lagi apa-apa gambar yang hamba hendak snap terhadap tingkah laku polis dan FRU. Manusia apabila berasa tercabar kesabaran, akan mengambil tindakan yang berani. Betul, hamba teah merasai perasaan itu hari ini. Hari sejarah ulangan terhadap hamba, merasai kenikmatan ditembak gas pemedih mata dan air asid oleh polis.

Best woooo,...... jomlah joint sekali.....:D

Polis kurang sopan membelasah rakyat yang hendak mengiringi MB ke Istana. Celaka punya BN.

Lori puaka. Menembak ke arah rakyat air asid beracun. Tidak lama lagi air asid tidak digunakan kerana air bertambah mahal....

Ini bukan air sabun. Ini air racun. Jangan minum. Tak boleh pakai punya SYABAS!

Baru lepas dibelasah polis. Basah itu bukan air hujan, itu air racun.

Ktak! Ktak! Ktak! Bunyi biasa FRU sedang mara ke depan. Apa lagi, snap gambarlah.

FRU tadi mara sehingga betul-betul depan hamba. Dan yang didepan itu FRU perempuan. Siap bertudung lagi. Yang nampak cortar sahaja sebelah kanan gambar, ketua dia. Hamba jerit pada mereka. "Woi! Tolonglah jangan tembak!!"