MALAYSIAKU; HARU BIRU KE KUNING BELANGAU?

Ada banyak cerita nak dicerita.

Satu; budak mati kena buli.

Dua; 40 ustaz muda masuk umno.

Tiga; Mahathir nak judi.

Hamba hendak cerita 3 cerita sahaja awal pagi ini. Tidak mahu lebih-lebih.

Satu; Budak mati kena buli di MTD.

Mengapa ini berlaku. Kerana adat. Adat apa? Adat tentera. Apa dia, hormat senior seperti hormat 'dewa'. Adat apa? Adat tinggal di asrama. Apa dia, senior dulu dah buli senior sekarang, maka kesinambungan buli perlu diperturunkan dari keturunan ke keturunan. Siapa yang mulakan? Sistem penjajah British.

Semua cerita buli di asrama ini telah menjadi satu kebiasaan di sekolah asrama. Akal pemikiran telah dijuruskan kepada sesiapa yang ingin masuk asrama, maka buli oleh senior pasti akan terbit pada nombor satu.

Sebenarnya buli adalah satu krisis dalam kehidupan. Ianya adalah maksiat dan dosa besar yang mendatangkan dosa yang menjurus ke arah neraka. Namun, oleh kerana ianya telah biasa berlaku, maka ianya dianggap sebagai sebahagian dari sistem bersekolah dan pelajaran kehidupan. Tetapi sebenarnya ianya adalah satu jenayah, jenayah yang terancang dan menghina agama.

Rasulullah tidak pernah suruh membuli orang, malah mengharamkannya. Apakah sebab musabab senior gila kuasa mengambil keputusan membuat perkara buli yang jelas haram dibulikan kepada adik junior mereka? Semuanya kerana adat. Adat yang melampau sonsangnya.


Kedua; 40 ustaz muda masuk umno.

Ini cerita yang biasa sebenarnya. Yang menjadi luar biasa, ianya digembar-gemburkan oleh media cap ayam.

Cerita biasa? Betul ke? Ya, memang betul. Adalah menjadi kebiasaan kepada ustaz-ustaz muda yang sedang mencari pekerjaan akan mendaftar sebagai ahli umno semata-mata kerana hendak mencari rezeki sesuap nasi. Ianya kebiasaan yang amat tragis.

Adakah mereka akan bersama-sama umno berpolitik menghentam PAS?

Ada yang akan bersama, dan ada yang tidak akan bersama dan majoritinya adalah yang akan bersama PAS menentang umno. Mereka akan menjadi AJK Cawangan, tetapi bersandar kepada nama-nama samaran kerana tidak mahu periuk nasi terjejas. Ini kebiasaan di mana-mana cawangan PAS di seluruh Malaysia. Ada ahli kepada 2 parti, satu umno dengan nama sebenar, dan satu PAS dalam nama samaran, namun aktif didalam parti nama samaran. Biasalah tu.


Ketiga; Mahathir nak judi.

Ini lagilah biasa. Seorang manusia yang berkata Rasulullah berjanggut kerana tiada Gillete waktu zaman nabi. Seorang manusia yang berkata jika ada hudud, orang Melayu akan kudung tangan, jika ada hudud, tiada batu hendak buat bangunan.

Apalah sangat jika beliau menyokong penuh dengan judi bola? Normallah orang seperti Mahathir berkata begitu kerana akidah dia memang begitu. Apa yang hendak dikecoh-kecohkan? Bangga sangatlah orang Melayu ada seorang bekas pemimpin yang memimpin Malaysia berakidahkan begitu? Elok sangatlah tu.

Jangan sehingga orang Melayu ditipu oleh beliau sampai di padang masyar sudah. "Eh? Siapa suruh korang ngundi aku, siapa suruh korang jadikan aku idola korang, aku tak suruh, korang masuk neraka sebab dosa korang sendirilah...." masak orang Melayu nanti kat padang Masyar....

Ulasan

Hisyamuddin Che Ali berkata…
Anan nk komen cerita dua..mmg bnr kata anta, budk2 muda nk cr kerja, pastu join umno..dpt kerja ttp. Tgk mcmana budk2 jqaf..mereka snyp bila dah jd guru jqaf..

Apapun, pnyrtaan 40 konnnya ulama' ini x beri kesn pd PAS pun..krn perjuangn pas bukn individu, tp perjuangan pas perjuangn islam..(mhn link, akhi)

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?