HAMBA MERAJUK SEBENTAR DENGAN ANAK TADI.

Balik pejabat jam 5.40 tadi. Masuk pejabat jam 7.40 pg. 10 jam bekerja. Tiada overtime.

Keluar pejabat, ternampak paku cucuk tayar belakang. Waduh.... melayang RM5. Perlu di tampal dengan gam getah di kedai tayar.

Tayar sudah baik, beli nasi goreng ayam di kedai mek kelate. 2. Satu untuk hamba, satu untuk isteri hamba. Anak-anak, kongsi dengan ayah dan ummi dia.

Siap nasi dibungkus, ambil anak di rumah 'baby sitter'. Cadang hendak beri duit RM400 pada beliau sebagai yuran menjaga, tetapi terlupa. Takpe, esok hamba bayar. Oh ye, lupa hendak maklum, semalam gaji sudah masuk dan semalam juga sudah bayar hutang-hutang wajib bayar tiap bulan.

Sudah ambil anak, pergi ke pekan Rasa. Beli jambu madu. RM6 sebungkus. Manis. Kemudian Jannah mengajak ke supermarket terbesar di Rasa, supermarket MSM. Hamba ikutkan sahaja kehendak Jannah.

Dikedai, hamba terbeli koko crunch atas permintaan ramai, aiskrim 4 jenis, juga atas permintaan ramai. Semuanya RM12.60. Waduh, beli barang sikit itu pun perlu beri 2 nota merah. Tapi dapat baki le.

Sampai dirumah jam 6.50 petang. Buka sahaja pintu rumah, terkejut besar hamba kertas-kertas dan fail-fail berkenaan PAS dan JKKK habis bersepah.

'Ya Allah, ni kenapa ni? Siapa buat ni?' kata hamba, tidak marah dan juga tidak tinggi suara, tetapi suara mendatar. Muka Jannah takut-takut bila hamba melihat kearahnya. Kantoi! Kemudian hamba melihat kearah Iman pula. 'Adik yang buat!!!!', jawab Iman bersungguh-sungguh dan senyum bangga.

Adoi, inilah namanya budak-budak, lurus bendul, tapi hamba seperti dapat mengagak perbuatan ini adalah perbuatan Jannah seorang.

Hamba buat-buat merajuk dengan kakak (Jannah). Tidak mahu bercakap dengannya.

'Ayah, bukak ni ayah....' Jannah minta pertolongan untuk membuka kotak kokocrunchnya. Lembut suara dia.

'Tak naklah. Ayah tak nak buka, ayah merajuk sebab Jannah sepahkan fail ayah.' Jawab hamba.

Jannah senyap. Termenung dia seperti orang yang bersalah.

Semasa hamba mengemas fail2 dan kertas2 yang bersepah, Jannah meminta sekali lagi untuk membuka kotak kokocrunch yang baru dibeli. 'Ayah, bukak ni ayah....' Suara lembut dan seperti suara hendak menangis.

Hamba jawab, 'Tak naklah. Hari ini ayah taknak kawan Jannah sebab Jannah sepahkan fail ayah.' Muka Jannah layu. Kesedihan campur muka bersalah.



Kertas-kertas dan fail yang telah disusun semula.

Setelah selesai kemas, Jannah sekali lagi mencuba dengan berkata, 'Ayah.....' satu sebutan sahaja, lembut, merayu dan sedih sambil tangan menghulur kotak kokocrunch.


Aduiiiii, sedihnya hamba melihat anak merayu gitu. Sedihnya.


Hamba menjawab, 'Ye lah..... ayah bukakan untuk Jannah. Tapi, lain kali jangan sepahkan fail2 ayah ye,' nasihat ayah dia dengan lembut. Jannah senyum gembira, sambil angguk-angguk kepala tanda akan patuh nasihat ayah dia. Seronok hati hamba melihat anak kita seronok.


Maka makanlah dengan seronoknya dua adik-beradik itu sehingga umminya balik.


Semasa umminya balik, beliau ada bertanya tentang fail2 yang bersepah. Sebenarnya fail2 itu telah disepahkan 2 kali oleh Jannah. Pertama isteri hamba sudah kemaskan. Tetapi yang kedua, isteri hamba terkejut Jannah telah sepahkan kembali apa yang umminya telah kemaskan semasa hendak keluar untuk mengajar ke sekolah.


Apalagi, marah benor isteri hamba. Tetapi marahnya bukanlah marah seperti marah budak jahat di sekolah menengah, marahnya seperti marah budak 3 tahunlah. Kepada mereka-mereka yang ada anak yang sedang ligat ini, tahulah apa yang dimaksudkan.


Isteri hamba memohon maaf sebab tidak sempat mengemas fail2 yang bersepah itu. Kasihan pula melihat isteri hamba, rasa bersalah kepada benda yang beliau tidak bersalah pun. Hamba senyum sahaja melihat telatah isteri hamba menceritakan kembali cerita-cerita tentang kesepahan yang telah dilakukan oleh Jannah dan cara marahnya isteri hamba kepada anak sulong kami ini. Adoi, kelakar.... kelakar. Jannah siap boleh senyum mendengar cerita umminya tentang diri dia.


Itulah sketsa hidup hamba sebentar tadi setelah kembali dari kerja. Hendak cerita tentang politik, hamba sudah malas. Banyak sangat politiking cap ayam oleh mereka-mereka yang berkecimpung didalam politik. Hamba pun mengaku hamba ini adalah ahli politik yang aktif, tetapi biarlah kerja politik Islami hamba dibuat disebalik tabir.


Sekian untuk hari ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?