BARU HAMBA PERASAN, HARGA ROTI DAH NAIK.

Oleh kerana kamera hamba hilang, maka roti canai ini dimangsakan sebagai gambar roti kerana nama 2 biji benda ini pun adalah roti canai. Maka pada anggapan hamba, mereka ini adik-beradik kepada roti Gardenia yang hamba beli tadi.


Jam 6.30 petang tadi, hamba ambil anak hamba di rumah 'baby sitter'. Kami anak beranak memanggil babysitter itu Mak Ndak. Baik orangnya. Pandai jaga budak-budak. Selain Mak Ndak, mak beliau juga menjaga anak-anak hamba. Jannah dan Iman panggil mak kepada Mak Ndak Opah.

Ketika dalam perjalanan pulang, hamba teringat bahawa di rumah ada sedikit lagi kari kepala ikan di dalam peti sejuk. Lauk semalam. Sedap, tapi tidak habis sebab banyak sangat.

'Makan dengan roti sedap juga nih....' akal hamba berfikir secara mendatar.

Mungkin kerana urat saraf yang menghubungkan akal dengan tangan hamba adalah sensitif dengan fikiran mendatar, dengan tidak semena-mena tetapi didalam perhatian yang penuh oleh tubuh badan, kereta Kenari hamba dilencongkan ke kedai runcit Taman.

Sampai di kedai, hujan renyai-renyai.

'Kakak dengan Iman duduk dalam kereta jap ye. Ayah nak beli roti Gardenia.', ayah memberi informasi berguna kepada anak-anak dalam kereta. 'Pegi leeee......' jawab Jannah selamba namun dengan senyuman. Iman dibelakang masih blurr, mungkin kehendak untuk tidur mengatasi kehendak menjawab kenyataan ayahnya yang sungguh sterotaip jika berlakunya hujan.

Pembaca jangan salah sangka, kereta hamba di parkir betul-betul sebelah rak roti, maka proses pembelian adalah berlaku hanya kurang 3 meter dari pintu kereta hamba.

Namun ketika akad jual beli, ucapan RM2.30 sudah bertukar kepada RM2.70. Apa kehenyalah pulok? Mana datangnya tambahan 40 sen ni? Apa cerita ni? Tokey kedai hendak tipu ke? Tak boleh jadi ni.....

'Encik tak tahu ke harga roti naik bersama-sama dengan harga gula?', tokey kedai itu memberi informasi tanpa disuruh oleh hamba. 'Gula naik 20 sen, roti pun naik juga. Sama-sama naik', tambahan lagi imformasi tokey kedai itu kepada hamba walaupun hamba tidak menyuruhpun beliau memberikan informasi yang zalim terhadap diri hamba yang hanya hendak makan roti cecah dengan kari kepala ikan.

Masuk dalam kereta, kepala hamba menjadi blurr, seblurr dengan Iman yang duduk dikerusi belakang. Hari ini 18 Januari.... Oh, ye, tahun ini adalah kali pertama hamba membeli roti. Hamba tidak perasan harga roti naik. Mungkin disebabkan golongan yang memakan roti adalah mereka yang kaya raya seperti hamba, maka kami rela hati roti dimahalkan untuk menyusahkan kami sebab kami mampu disusahkan oleh golongan pemerintah yang berlandaskan kepada kapitalis. Cis!! Rakyat lagi yang perlu tanggung akibat ketidak upayaan sebuah kerajaan mengendali ekonomi dengan baik.

Disebabkan itulah juga, selepas isya' nanti, akan hamba pastikan roti yang dibeli tadi akan dikunyah semaksima yang mungkin agar hamba dapat menikmati roti itu lebih 40 sen dari yang sepatutnya hamba ingat perlu bayar.

Hah! Subsidilah konon. Tidak mampu bayar subsidi itulah, inilah, petrol pun naik disebabkan subsidi itulah, inilah. Apa ni tak mampu bayar subsidi subsidi ni? Kalau tak mampu, usah jadi kerajaanlah. Letak jawatan, beri pula pada parti yang lebih layak memerintah. Ini tidak, gila kuasa.

Apalah nasib rakyat Malaysia, tak habis-habis diperbodohkan oleh kerajaan separuh masak.

Ulasan

Unknown berkata…
harga bawang putih pun dah naik,minggu lalu 1 kg rm6,hari ni saya beli 1kg rm7.50..

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?