CAMERON HIGHLAND BOSAN? TIDAKLAH, HAMBA MENYANGGAHNYA.


Hotel yang diduduki oleh kami sekeluarga

Sejuk lagi dingin. Itulah apa yang dapat hamba katakan setelah pergi melancong ke Cameron Highland bersama keluarga tersayang. Seronok dan rasanya hendak pergi lagi. Kerana apa? Kerana sebelum ke sana, hamba telah bertanya kepada mereka-mereka yang telah pergi ke Cameron Highland, dan apa yang mereka kata ialah, bosan.

Bagi hamba ianya tidak bosan. Ianya tidak memboringkan. Tetapi ianya sangat selesa dan tenang. Mungkin kerana sebelum pergi ke sana hamba tersangat tegang kepala akal kerana kerja yang amat memeningkan kepala, dan apabila tiba disana, terutama kawasan Brinchang dan Tanah Rata, suasananya amat nyaman sekali.


Kereta Honda Oddyssey yang marvelous dinaiki kami untuk mendaki gunung Cameron Highlang

Setalah penat menaiki kereta dari rumah di Rasa, menuju ke Cameron melalui jalan Simpang Pulai, bukan Tapah, dari jam 11.30 pagi, tiba di sempadan daerah cameron jam 1.15 ptg, meredah jalan yang dingin sehingga melalui beberapa pekan koboi di daerah cameron yang kelam kabut dengan industri sayurnya, kemudian, apabila sampai ke pekan Brinchang, kawasan asal tempat peranginan Cameron, sekitar jam 2.00 ptg, maka melihat keindahan hutan, suasana dan pembinaan rumah berbentuk British dahulu menggamamkan hamba.

Tenangnya suasana, indahnya pandangan, sejuknya akal yang waras, sudahlah sejuk, suasana nyaman pula tu. Rileksnya minda.

Segala kepala yang 'tension' tentang kerja minggu lepas dan 'tension' membawa kereta yang bengkang bengkok menaiki gunung dari simpang pulai ke cameron, hilang serta merta dengan keindahan di depan mata. Allahuakbar........


Ibu sedang menunggu bilik yang masih belum tersedia ada. Apalah lambat sangat hendak check in ni, dah pukul 3 petang ma.....


Isteri hamba dan anak2 hamba. Juga sedang menunggu bilik seperti ibu dan opah mereka dengan penuh sabar dan bertanggungjawab,.... he, he,....

Setelah menempuh pekan Brinchang, maka hamba menempuh pula pekan Tanah Rata. Waduh. Memang tenang, memang terpesona, memang lega hamba telah putuskan untuk bersama keluarga ke Cameron Highland.

Segala kepeningan hiruk-pikuk kerja telah hamba campakkan ke bawah daratan sana melalui kenyamanan suasana gunung ini yang dikatakan banyak menumbuhkan buah strawberi......... (bersambung)


Makanan yang terhidang didalam hotel eksklusif dari ibu hamba untuk disantap dengan gelojohnya oleh anak2 beliau termasuk suaminya yang hamba panggil ayah kerana kelaparan yang melangkaui batas piawai perut kami anak-beranak.



Sebahagian dari komponen-komponen beg untuk diisi kelengkapan harian selama 2 hari satu malam dikawasan yang sejuk lagi dingin.

Ulasan

umi_e berkata…
salam... banyaknya bawa barang untuk bercuti ;)

* seingat saya, terakhir saya pergi ke CH ketika masih kecil :p

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?