BUATLAH PERKARA YANG BAIK DIBULAN RAMADHAN INI.

Pada hari Khamis lepas, hamba telah menempah 2 baju Raihan untuk dijadikan sebagai baju harian hamba ketika hendak berjalan-jalan. Bukan untuk baju menyambut Hari Raya. Semenjak sudah tua ini, hamba tidak hiraukan sangat untuk membeli baju raya. Cumanya jika untuk anak dan isteri, adalah juga bernafsu untuk membelinya.

Tiket kapal terbang untuk balik raya di batu enam sudah dibeli. Naik firefly. Yang peliknya, anak hamba yang sulong dipaksarela untuk dibeli tiket orang dewasa. Ada patut ke dengan tidak semena-mena, kami tidak dibenarkan untuk membawa 2 'infant' ke dalam kapal terbang. Alasannya kapal terbang penuh. Kalau ye pun nak duit orang, cakap je lah yang 'kami hendakkan anak kamu yang lagi 2 bulan untuk berumur 2 tahun memasuki kapal terbang dengan bayaran orang dewasa, bukan infant'. Kan ke senang cerita.

Zakat fitrah masih belum lagi dibayar. Cadang jumaat depan hendak membayarnya. Zakat pendapatan pun belum lagi dibayar. Tahun ini, zakat hamba akan dibayar kepada JAIS gamaknya. Selama ini, terus 'direct' kepada jemaah.

Hamba sebenarnya sudah bosan untuk berblog semenjak akhir-akhir ini. Bukan kerana bosan hendak menulis, tetapi bosan melihat blogger-blogger yang buat artikel 'anggap-menganggap' semenjak akhir-akhir ini. Ada yang menuduh PAS sekongkol dengan ISA, ada yang menunjuk-nunjuk pandai tentang sejarah-sejarah PAS, ada yang melabel-label jemaah PAS kepada beberapa proksi dan ada yang terbawa-bawa untuk sesama dengan blogger yang 'anggap-menganggap' ini di dalam blog masing-masing untuk menghentam jemaah PAS.

Elok sangatlah itu, pada bulan puasa, memberi pahala percuma kepada pemimpin-pemimpin PAS kerana 'anggap-menganggap' yang mereka lakukan sehingga lupa pada bulan ini adalah bulan pintu syurga dibuka, dan pintu neraka ditutup. Mungkin hendak 'menunjuk-nunjuk' pandai agaknya. Biarlah.

(Haa,... inilah akibatnya memakan buah oren yang masam. Oleh itu, kepada yang dewasa, jangan berkata-kata perkara yang 'masam' ye,.....)


Perkara yang paling sedih, diulangi, PALING sedih, ada juga blogger yang beranggapan perjuangan menegakkan negara Islam adalah satu perkara utama liabiliti kepada jemaah PAS. Maksud dia mungkin hendak kembalikan perjuangan PAS kepada zaman 60an-70-an dahulu yang lebih kepada ultra nasionalis Islam? Mungkin gamaknya.

Entahlah, ada lagi seorang blogger, yang sehingga sanggup buat fitnah 'melampau' kepada jemaah PAS. Dulu blogger ini buat perkara 'jahat' pada blogger Nora. Maka disebabkan itu, maka tidak perlulah hamba hendak 'olah' panjang-panjang 'pendapat' melampau beliau. Biarlah dia dengan ego-egonya yang tidak-tidak padam itu.

Pada bulan Ramdhan ini, hamba cukup tertarik dengan Roslan SMS. Memang akhlak Islami beliau amat kukuh dengan artikel-artikel yang tenang dan matang, sematang orangnya. Hamba juga merindui blogger MSO tinta merah, yang sedang menjalani ibadat umrah. Banyak cerita-cerita politik dari beliau yang amat menarik untuk difikir-fikirkan, walau kadang-kadang, ada juga artikel yang dibuatnya, hamba sendiri, secara peribadi tidak bersetuju.

Namun, sempena kita semua hendak menyambut hari Raya Aidilfitri ini, hamba hendak memohon maaf kepada semua pelayar-pelayar internet, jika hamba ada membuat salah dan silap. Termasuk jugalah kepada mereka-mereka yang suka 'anggap-menganggap' itu. Maafkanlah hamba. Jika ada yang tidak berpuas hati dengan hamba selama mana hamba hidup, hamba juga ingin memohon maaf akibat perbuatan hamba yang tidak molek itu.

Salam Aidilfitri semua, semoga ibadah di bulan Ramadhan ini diterima Allah SWT. Takbir!

Ulasan

Lebai Cute berkata…
semalam beli bunga api kat anak2. hehehe

Catatan popular daripada blog ini

KIRA-KIRA KOS BALIK KAMPUNG.

NABI ISA AL-MASEH LAHIR 25 DIS ATAU 1 JAN?

KERJA UNTUK HIDUP ATAU HIDUP UNTUK KERJA?